اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی:

بسیاری از روستاها در حال حاضر مستعد حادثه هستند

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان شرقی گفت: بسیاری از روستاهای ما در حال حاضر مستعد حادثه هستند و اگر خدای ناکرده زلزله‌ای شبیه زلزله اخیر روی دهد خسارات وسیعی برجای خواهد گذاشت.

بسیاری از روستاها در حال حاضر مستعد حادثه هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی امشب در جمع دهیاران استان، با بیان این که ما دهیار را مسئول تمام امور روستا می‌دانیم، افزود: دهیار نباید خود را یک مدیر دولتی و تشکیلاتی بداند؛ بلکه دهیار ظرفیتی است که فارغ از دولت و متکی بر ظرفیت روستا و ساکنان آن باید تمام امور مربوط به روستا را انجام دهد.

وی با تاکید بر تعریف بسته اقتصادی برای روستاها توسط دهیاران، تصریح کرد: این بسته باید با لحاظ قابلیت‌های هر منطقه در زمینه‌های مختلف از جمله دامداری، کشاورزی و گردشگری صورت گیرد.

علیرضابیگی با بیان این که تناسب وظایف و اختیارات از اقتضائات مدیریت است، افزود: با توجه به توقعاتی که از دهیاران وجود دارد باید اختیارات لازم نیز به آنان داده شود که قانون جامع دهیاری‌ها می‌تواند این ظرفیت را فراهم کند.

علیرضابیگی دهیار را بازوی اجرایی شوراهای روستایی دانست و گفت: دهیار می‌تواند با بهره‌مندی از حمایت شورا، نظام کدخدایی و ارباب‌رعیتی به جا مانده از گذشته را به نظام عادلانه تبدیل کند.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به نقش موثر دهیاران در مناطق زلزله‌زده استان اظهار داشت: موضوع زلزله نقطه‌ای بود که ما نتیجه هویت بخشیدن به دهیاران را مشاهده کردیم و با سپردن مسئولیت به دهیاران توانستیم کارهای قابل توجهی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه دهیاران در مرحله امداد و نجات آسیب‌دیدگان از زلزله حرکت‌های اثربخشی انجام دادند، افزود: امور مربوط به مدیریت بحران در روستاها به علت اشراف دهیاران به امور روستاها به مراتب بهتر انجام گرفت و اکنون در مرحله بازسازی و اجرای طرح‌های هادی روستایی هم بنای تصمیم‌گیری‌ها بر اساس حرکت دهیاران است.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: تجربه زلزله نشان داد که ما می‌توانیم دهیار را به عنوان مسئول همه‌جانبه روستا بشناسیم و از ظرفیت دهیاران در پیشبرد امور مربوط به عمران و آبادانی روستاها استفاده کنیم.

وی مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی را از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت در مناطق روستایی برشمرد و افزود: بسیاری از روستاهای ما در حال حاضر مستعد حادثه هستند و اگر خدای ناکرده زلزله‌ای شبیه زلزله اخیر روی دهد خسارات وسیعی برجای خواهد گذاشت.

علیرضابیگی مسئولیت دهیاران در اجرای سیاست مقاوم‌سازی روستایی را سنگین توصیف کرد و گفت: دهیار به عنوان متولی تمام امور روستا باید امکان پیدا کند که اراده حاکمیت را در روستا جاری کرده و از تخلفات ساخت و ساز ممانعت کند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها باید بر مبنای حمایت از دهیار فعالیت کنند، گفت: اجرای قانون توسط دهیاران قطعاً با منافع برخی افراد در تزاحم است؛ لذا دهیاران نیازمند حمایت دستگاه‌های مسئول هستند.

علیرضابیگی تاکید کرد: مبنای حرکت دهیاران باید آگاهی‌بخشی به گروه‌های اکثریت روستاها باشد تا به موقع از آنها پشتیبانی کرده و مانع از این شوند که تلاش دهیاران در جهت اجرای قانون نادیده گرفته شود.

وی همچنین مدیریت روستاهای کوچک به صورت متمرکز توسط یک دهیار را در اداره بهتر امور روستاها موثر خواند.

استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود ارزیابی علمی و حرفه‌ای عملکرد دهیاران را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید بین حرکت مسئولانه و حرکت از سر رفع تکلیف تفاوت باشد و این ارزیابی می‌تواند مبنای سپردن مسئولیت‌های بالاتر به دهیاران قرار گیرد.

وی بر توجه ویژه دهیاران به موضوعات فرهنگی و معنوی از جمله عمران و آبادی مساجد و خانه‌های عالم نیز تاکید کرد و گفت: از جمله ظرفیت‌های فرهنگی روستاها موضوع گردشگری و آداب و رسوم و سنت‌هاست که دهیاران باید در جهت احیا و زنده نگه داشتن آنها اهتمام داشته باشند.

علیرضابیگی افزود: روستاهای ما این قابلیت را دارند که مقصد گردشگران داخلی و خارجی باشند و دهیاران می‌توانند با ابتکار عمل و استفاده بهتر از ظرفیت‌های گردشگری روستاها موجب دلگرمی مردم شوند.

وی با قدردانی از زحمات دهیاران استان خاطرنشان کرد: ظرفیت دهیاران ما در موضوع بیمه روستاییان و عشایر خود را نشان داد و اکنون وضعیت آذربایجان‌شرقی در این زمینه نسبت به استان‌های دیگر وضعیت بسیار مناسبی است.

در این مراسم از دهیاران دولت‌آباد، دریان، مردانقم، بینیس، صومعه سفلی، قره‌چمن، قشلاق پیازی و کندوان به عنوان دهیاران نمونه آذربایجان‌شرقی تجلیل شد. 

انتهای پیام/ی20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول