اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس:

ایران و تاجیکستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند / مناطق آزاد اهرم قدرت اقتصاد جهان

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس از امضای تفاهم‌نامه بین ایران و تاجیکستان خبر داد و گفت: زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی بین مناطق آزاد ایران و تاجیکستان وجود دارد.

ایران و تاجیکستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند / مناطق آزاد اهرم قدرت اقتصاد جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد ارس، صادق نجفی در حاشیه مراسم اختتامیه نمایشگاه توانمندی‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در تاجیکستان با اشاره به دستاوردهای نمایشگاه توانمندی‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در تاجیکستان اظهار کرد: با توجه به نیازهای کشور تاجیکستان زمینه‌های مناسبی برای فعالیت تولیدکنندگان و صادرکنندگان مناطق آزاد کشور به ویژه منطقه آزاد ارس در این کشور فراهم است.

وی به نقش مهم مناطق آزاد در رونق اقتصاد کشورها اشاره کرد و افزود: مناطق آزاد جایگاه ویژه‌ای در رشد اقتصاد کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته دارند و به عنوان اهرم قدرت اقتصاد در بین کشورهای صادرات‌گرا ایفای نقش می‌کنند.

نجفی با تاکید بر نقش و اهمیت مناطق آزاد در توسعه مبادلات تجاری و بازرگانی کشورها تصریح کرد: در زمان حاضر پنج منطقه آزاد در تاجیکستان فعالیت دارد و منطقه آزاد «سعد» بزرگ‌ترین منطقه آزاد تجاری این کشور است و منطقه آزاد ارس به عنوان منطقه‌ای صادرات‌گرا و توسعه‌آفرین می‌تواند نقش مهمی در رونق روابط بین مناطق آزاد دو کشور داشته باشد.

وی در زمینه ارتباط بهتر اقتصادی و تجاری با تاجیکستان بر ایجاد مرکز نمایشگاهی و تجاری ایرانیان در این کشور تاکید کرد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس از امضای یک تفاهم‌نامه بین معاون دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران و معاون وزیر رشد و توسعه اقتصادی تاجیکستان خبر داد و اظهار کرد: پیشینیه فرهنگی و تاریخی میان مردم ایران و تاجیکستان، دو طرف را به ایجاد روابط در حوزه‌های مختلف و گسترش تعاملات اجتماعی و اقتصادی سوق می‌دهد.

نجفی با اشاره به فعالیت هفت منطقه آزاد تجاری، صنعتی و 16 منطقه ویژه اقتصادی در کشور ایران گفت: معافیت مالی در فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد، معافیت از عوارض معمول در کشور، برقراری مقررات اختصاصی کار، اشتغال و امور اجتماعی، برقراری معافیت ارزش افزوده برای محصولات تولیدی در مناطق آزاد و وجود مقررات مبادلات تجاری مناطق آزاد ایران با سایر کشورهای بازارهای هدف از جمله مزیت‌های مناطق آزاد ایران است.

وی به نقش منطقه آزاد ارس برای همکاری‌های ترانزیتی با تاجیکستان اشاره و اضافه کرد: اقتصاد تاجیکستان به ورود فناوری نیاز دارد و پیشرفت‌های مناطق آزاد ایران و تاجیکستان در این راه می‌تواند بسیار مفید باشد.

نمایشگاه توانمندی‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با همکاری سفارت ایران در تاجیکستان و توسط دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از 25 تا 28 مهر با حضور فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ایرانی و تاجیک همراه با برپایی شب‌های ایرانی، نمایش صنایع‌دستی و فرهنگ و هنر ایرانی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

در آیین پایانی این نمایشگاه یک دار ورنی‌بافی عشایر ارسباران توسط مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس به سفیر ایران در تاجیکستان اهدا و مقرر شد در موزه خانه ایران به عنوان نماد صنعت ورنی‌بافی استان در معرض نمایش گذاشته شود.

انتهای پیام/و30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول