اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

ارزیابی اندیشکده هادسن از روابط آمریکا و روسیه-2

آمریکا بیشتر به عنوان دلیل مشکل دیده می‌شود تا راه‌حل مشکل

خبرگزاری فارس: اندیشکده «هادسن» با بررسی موضع‌گیری اخیر پوتین علیه ایالات متحده، معتقد است دولت اوباما اشتباهات بزرگی را در سیاست خارجی خود در قبال روسیه مرتکب شده است.

آمریکا بیشتر به عنوان دلیل مشکل دیده می‌شود تا راه‌حل مشکل

به گزارش فارس، اندیشکده «هادسن» در مقاله ای به قلم «سِث کراپسی»، جانشین سابق فرمانده نیروی دریایی آمریکا و «داگلاس فِیت»، معاون سابق سیاست گذاری وزارت دفاع آمریکا، دراین باره نوشت؛ جامعه روشنفکران و دانشگاهیان آمریکا، جامعه ای که اوباما و اعضای اصلی دولت وی را نیز شامل می شود، برای نقش ایالات متحده به عنوان رهبر آزادی در جهان اهمیت چندانی قائل نمی شود. در واقع، واژه «جهان آزاد» و نقش آمریکا به عنوان رهبر آن، به هیچ وجه مورد توجه این افراد نیست. اعضای هیئت علمی دانشگاه های برجسته آمریکا به جای آنکه قدرت و نفوذ ایالات متحده را به عنوان عنصری مثبت تلقی کنند، دیدگاهی منفی نسبت به آن داشته و این قدرت و نفوذ را به عنوان عامل اصلی تنش های بین المللی محسوب می کنند.

* از دیدگاه روشنفکران آمریکا، ایالات متحده بیشتر به عنوان دلیل مشکلات بین المللی محسوب می شود تا راه حل این مشکلات

طبق این دیدگاه، ایجاد روابط مطلوب با کشورهایی که مخالف قدرت و نفوذ آمریکا هستند، اعتبار ایالات متحده را افزایش خواهد داد و یک توازن و هماهنگی را نیز به دنبال خواهد داشت، اما تقویت روابط موجود با متحدان و حمایت از کشورهای دوست باعث افزایش سلطه گری ایالات متحده می شود و درنتیجه آن، جامعه بین المللی با تنش روبرو خواهد شد. از نظر آنها، آمریکا بیشتر به عنوان دلیل مشکلات بین المللی محسوب می شود تا راه حل این مشکلات. این تفکرات در واقع همان دیدگاهی را دنبال می کند که «جِین پاتریک» درسال 1984 تحت عنوان «ابتدا آمریکا را سرزنش کنید»، بدان اشاره داشت.

* طبق گزارشات وزارت امور خارجه آمریکا، روسیه به سرکوب روزنامه نگاران و فعالان سیاسی متهم است

اوباما در کتاب خود تحت عنوان «جسارت امید» معتقد است که آمریکا از یک سابقه ننگین درحمایت از رژیم هایی با سوابق بسیار بد در زمینه حقوق بشر برخوردار است. اوباما به عنوان یک رئیس جمهور، خود متهم به حمایت از چنین رژیم هایی است. روسیه سوابق ضعیفی در زمینه حقوق بشر دارد. مقامات روسیه به طور مداوم حقوق بشر را دراین کشور نقض می کنند، در واقع اقدامات آنها کشتار و تجاوز را درشهرهای مختلف روسیه به دنبال دارد. در آوریل 2012، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که خانم «الینا میلاشینا»، خبرنگار پژوهشی یک روزنامه مستقل و برجسته روسی، به طور وحشیانه ای مورد حمله قرار گرفته است.

سال گذشته، «فیلیپ گوردون»، مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا، طی گزارشی به کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا اظهار داشت، روزنامه نگاران برجسته ای ازجمله «آنا پولیتکوفسکایا»، «پُل کِلبنیکوف» و «ناتالی استمیروا» در روسیه کشته شده اند. پولیتکوفسکایا از پوتین و نقش وی در سرکوب شورش ها در چِچن انتقاد کرده بود. استمیروا نیز درحال بررسی اعدام های بدون محاکمه، آدم ربایی ها و شکنجه ها در چچن بود. کلبنیکوف فهرستی صد نفره از ثروتمندان روسی که متهم به فساد مالی بودند را منتشر کرده بود. گوردون همچنین از مرگ یک وکیل روسی به نام «سِرگِی مَگنیتسکی» در زندان ابراز نگرانی کرد. این وکیل روسی مقامات دولتی را به سوءاستفاده گسترده از مالیات ها متهم کرده بود. با این حال، کاخ سفید با درخواست تجدیدنظر و بازبینی در پرونده سرگِی مَگنیتسکی مخالفت کرد، در واقع کنگره قصد داشت تا از این طریق مقامات روسی که مسئول مرگ مگنیتسکی بودند را محاکمه کند.

* اوباما تمایل زیادی برای امضای تفاهم نامه هایی در زمینه کنترل تسلیحات هسته ای با روسیه دارد

اوباما به جای محکوم کردن این اقدامات روسیه، از پوتین درخواست می کند تا با کاهش فعالیت های زرادخانه های هسته ای روسیه و ایالات متحده موافقت کند، درخواستی که طبق اظهارات پوتین، نیازمند اعطای امتیازاتی ازجانب آمریکا در رابطه با سپر موشکی به روسیه است. اوباما هنگامی که از رئیس جمهور وقت روسیه، «دیمیتری مدودف»، درخواست کرد تا مذاکرات درباره سپر موشکی را تا زمان ریاست جمهوری آمریکا به تعویق بیاندازد، تمایل خود برای ایجاد یک معاهده تسلیحاتی جدید را نشان داد. هنگامی که اوباما درحمایت از رئیس جمهور روسیه، وعده انعطاف پذیری بیشتری را درقبال این کشور به وی داد، متوجه روشن بودن میکروفن خود نبود و خبرنگاران این اظهارات اوباما را به طور اتفاقی شنیدند.

اوباما تمایل فراوانی به امضای تفاهم نامه های جدیدی در زمینه کنترل تسلیحات هسته ای دارد، زیرا از نظر وی این تفاهم نامه ها به عنوان گام هایی موثر برای ایجاد جهانی عاری از تسلیحات هسته ای محسوب می شود. این موضوع برای شخصی که از سیاست های ایالات متحده در طول جنگ سرد انتقاد می کرد، به عنوان یک تغییر عقیده محسوب می شود. زیرا وی مخالف همکاری های روسای جمهور قبلی آمریکا با رژیم های ناقض حقوق بشر بود، اما اکنون اقدامات دولت پوتین مبنی بر نقض حقوق بشر را نادیده می گیرد.

* به رغم تمام اتهامات به روسیه مبنی بر نقض حقوق بشر، اوباما به ایجاد روابط دوجانبه با این کشور پافشاری می کند

از مقامات وزارت خارجه آمریکا دائماً درباره سرکوب های مخالفان در روسیه توسط مقامات این کشور، سوالاتی پرسیده می شود و خبرنگاران آنها را وادار می کنند تا به این پرسش ها پاسخ دهند. هنگامی که «میخائیل خودروفسکی»، میلیاردر بزرگ روسی و یکی از منتقدان پوتین، به جرم تجارت غیرقانونی به حبس محکوم شد، وزیر امورخارجه آمریکا شخصاً روند دادرسی به پرونده وی را مورد انتقاد قرار داد. هیلاری کلینتون گفت: «محکومیت وی، پرسش ها و ابهاماتی را در زمینه انتخاب یک دادستان خاص برای این پرونده و تحت الشعاع قرارگرفتن قوانین قضایی توسط ملاحظات سیاسی مطرح نموده است». به گفته وی، این پرونده اعتبار روسیه در زمینه رعایت حقوق بشر را زیر سوال برده است. اما با این حال، اوباما برای ایجاد روابط دوجانبه با روسیه به عنوان یک متحد بالقوه و قابل اتکا به ویژه در زمینه حل بحران سوریه و کنترل تسلیحات هسته ای، پافشاری می کند.

* حامیان اوباما نیز معتقدند که دولت وی مسئله حقوق بشر را نادیده می گیرد

سیاست خارجی اوباما اهمیت ویژه ای برای تأیید مشروعیت اقدامات آمریکا در جهان ازجانب شورای امنیت سازمان ملل قائل است. حمایت از پوتین که به عنوان یک حاکم مستبد و غیرقابل اعتماد شناخته می شود، با ادعاهای اوباما مبنی بر تأیید صلاحیت ازجانب شورای امنیت در تناقض است و این امر قطعاً سیاست خارجی وی را به طور جدی محک خواهد زد. بی توجهی به مسائل مربوط به حقوق بشر از شاخصه های دولت اوباما است. حتی روشنفکران برجسته ای که از اوباما در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند نیز معتقدند که او با حمایت از مقامات رژیم روسیه، چین و عربستان سعودی، مسئله حقوق بشر را کم اهمیت جلوه می دهد. به عنوان مثال، سازمان عفو بین الملل پرسشی را دراین زمینه مطرح کرد که «آیا اوباما حقوق بشر در چین را نادیده خواهد گرفت؟» و پاسخ این پرسش مثبت بود.

همچنین «دیوید کِرامر»، رئیس سازمان «خانه آزادی»، اخیراً در واشنگتن پست نوشت: «توقف فعالیت های آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده در روسیه، حقوق بشر در این کشور را با مشکلاتی روبرو خواهد ساخت. از زمان بازگشت رسمی ولادیمیر پوتین به مقام ریاست جمهوری روسیه، شاهد سرکوب های گسترده مخالفان و فعالان سیاسی دراین کشور بوده ایم. پس از محاکمه اعضای یک گروه معترض موسیقی ملقب به «دختران شورشی»، نیروهای امنیتی روسی به خانه های مخالفان و منتقدان دولت حمله کردند و اعضای خانواده آنها را نیز مورد بازجویی قرار دادند. آنها همچنین برخورد خشونت آمیزی با معترضان و تظاهرکنندگان داشتند. دراین میان، به جز ابراز نگرانی سخنگوهای دولت چند کشور، اوباما و اکثر همتایان اروپایی وی هیچ واکنشی دراین زمینه نشان ندادند».

* از دیدگاه منتقدان در آمریکا، این کشور صلاحیت رسیدگی به مسئله حقوق بشر در سایر کشورها را ندارد

عدم تمایل به توجه به مسئله حقوق بشر در روسیه، به عنوان بخشی از سیاست های اوباما به منظور کم اهمیت جلوه دادن حقوق بشر در جهان محسوب می شود. به نظر می رسد دلیل اصلی این امر، اقدامات گذشته جورج بوش در زمینه تقویت و برقراری آزادی در جهان است، زیرا اوباما قصد ندارد سیاست هایی مشابه با سیاست های بوش دراین زمینه را دنبال کند. اما با این حال، روشنفکران و دانشگاهیان در آمریکا همواره دیدگاه هایی تحقیرآمیز درباره حقوق بشر داشته اند، دیدگاه هایی که از زمان جنگ جهانی دوم مورد تأیید جمهوری خواهان و دموکرات ها نیز بوده است. طبق اظهارات منتقدان و اصلاح طلبانِ چپ گرا درباره سابقه آمریکا در بدرفتاری با مردم خود، این کشور صلاحیت رسیدگی به مسئله حقوق بشر در سایر کشورها را ندارد.

به رغم تمام این مسائل، اوباما هیچ گاه با اصول کلی حقوق بشر مخالفت نکرده است. اوباما در زمان آغاز دوران ریاست جمهوری خود معتقد بود که آمریکا باید از قربانیان خود عذرخواهی کند و درصدد جبران اقدامات گذشته خود برآید و همچنین این کشور هیچ حق قانونی به منظور نظارت بر اجرای حقوق بشر در سایر کشورها ندارد. بدون شک، طرز فکر جدید اوباما سیاست هایی را در زمینه ترغیب حاکمان مستبد در سایرکشورها دنبال می کند، در واقع وی قصد دارد این حاکمان را متقاعد سازد که نقض حقوق بشر، پیامدها و هزینه های بسیار اندکی را به دنبال خواهد داشت. به نظر می رسد پوتین این پیام اوباما را به طور واضح دریافت کرده است.

* آیا سیاست های خارجی آمریکا درقبال روسیه موفقیت آمیز بوده است؟

سیاست خارجی اوباما در رابطه با روسیه، ترکیبی از یک دیدگاه بدبینانه نسبت به سابقه آمریکا و موضعی ساده لوحانه درقبال پوتین است. این یک سیاست کاملاً پوچ و بیهوده به حساب می آید. در واقع هیچ بازبینی در روابط دو کشور صورت نگرفته است. با این حال، دولت اوباما از موفقیت آمیز بودن این بازبینی در روابط دو کشور سخن می گوید و به امتیازاتی که روسیه به آمریکا برای ارسال تجهیزات به افغانستان اعطا کرده است، اشاره می کند. اما این اقدام روسیه یک اقدام کم اهمیت محسوب می شود. در واقع باید این اقدام روسیه را با سایر اقدامات این کشور در زمینه مقابله با اهداف آمریکا مقایسه کنیم. روسیه از دولت ایران حمایت می کند و به این کشور اطمینان می دهد که نگران تحریم های اقتصادی نباشد. پوتین از بقای رژیم بشار اسد در سوریه دفاع می کند. مقامات ارشد ارتش روسیه به گونه ای درباره سلاح های هسته ای و سپر موشکی صحبت می کنند که گویی جنگ سرد هنوز پایان نیافته است. پوتین تمام امیدواری های مردم روسیه برای رفاه دراین کشور را از بین برده است. به دلیل تفکرات وی، اقتصاد روسیه صرفاً وابسته به فروش نفت و گاز است. فسادهای مالی در دولت وی نه تنها باعث پایمال شدن حقوق شهروندی مردم روسیه می شود، بلکه از سرمایه گذاری های خارجی دراین کشور نیز جلوگیری می کند. پوتین به گونه ای با مخالفان برخورد می کند که انگار مأمور «کا.گ.ب» بوده است.

* سیاست دولت اوباما در رابطه با روسیه، منعکس کننده تفکرات وی درباره جایگاه آمریکا در جهان است

به نظر می رسد اوباما قادر به درک این موضوع نیست که چرا روسیه به عنوان یک دوست و متحد قابل اعتماد محسوب نمی شود. اوباما نمی تواند روسیه را به عنوان یک قدرت سرکش و دردسرساز که از توانایی بالایی برای آسیب رساندن به مردم خود، کشورهای همسایه و آمریکا و متحدانش برخوردار است، به حساب آورد. درعوض، وی قصد دارد تا با متقاعد کردن رئیس جمهور روسیه به منظور امضای یک معاهده کنترل تسلیحات هسته ای ناکارآمد دیگر، به جهانیان نشان دهد که یک گام دیگر به ایجاد جهانی عاری از تسلیحات هسته ای نزدیکتر شده است. به منظور تسهیل در رسیدن به این اهداف خود، اوباما باید نقض حقوق بشر در روسیه را نادیده بگیرد. اقدامات وی مبنی بر عدم حمایت از ترویج دموکراسی در روسیه، نه تنها اصول بنیادین آمریکا را نقض می کند، بلکه منافع کشور را نیز مورد تهدید قرار می دهد. تنها ارزیابی که می توان از سیاست دولت درقبال روسیه داشت این است که این سیاست به خوبی منعکس کننده درک اوباما از امور بین المللی و جایگاه ایالات متحده در جهان است و این موضوع به عنوان یک خبر ناگوار محسوب می شود.

انتهای پیام/1710x8/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول