اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گزارش می‌دهد

خشکسالی مداوم دریاچه ارومیه در سایه سخنرانی‌های تلخ‌تر از سکوت مسئولان

خبرگزاری فارس: سخنرانی‌های متعدد و متفاوت از سوی اعضای دولت و مجلس در بحبوحه تبدیل‌شدن دریاچه ارومیه به کویر نمک همچنان ادامه دارد و مردم نیز باید همچنان منتظر اقدامات مسئولان برای احیای این زیست بوم فرسوده باشند.

خشکسالی مداوم دریاچه ارومیه در سایه سخنرانی‌های تلخ‌تر از سکوت مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، دریاچه ارومیه به عنوان دومین زیست‌بوم آبی شور جهان در حالی روزهای تلخ خود را سپری می‌کند و دیگر امیدی به آینده ندارد که مسئولان در تمام بخش‌ها تنها به وظیفه خطیر سخنرانی در زمینه این محیط آبی بسنده کرده و نظرات شخصی و کارشناسی خود را در این ارتباط مطرح می‌کنند.

این روزها دیگر کار به جایی کشیده که حتی مسئولان ارشد دولت همانند معاونان رئیس جمهور نیز نظرات خود در مورد دریاچه ارومیه را ابراز می‌دارند و در این میان شاید تنها امری که نادیده گرفته‌شده اقدام مناسب است و پیگیری و عمل!

شاید مجلسی‌ها بیشترین نظرات را در مورد خشکسالی دریاچه ارائه دهند و خود را موظف به دفاع از حقوق مردم بدانند اما نکته مهم این است که متاسفانه نمایندگان خانه ملت نیز چندان پافشاری سختی بر این موضوع نداشته و تنها به اعتراض و ارائه راهکارهای خود بسنده می‌کنند.

در میان مجلسی‌ها می‌توان به نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس اشاره کرد که به عنوان یکی از حامیان اصلی دریاچه وارد عمل شده و با ابراز نارضایتی از عملکرد دولت در قبال این مسئله کم‌کاری‌های حوزه دولتی را دلیل اصلی چنین اتفاقی می‌داند.

* کم‌کاری دولت و پیگیری‌های مجلس از زبان نماینده مجلس

قاضی‌پور در پاسخ به خبرنگار فارس در زمینه روند رسیدگی به وضعیت دریاچه در مجلس و دولت تصریح کرد: بودجه هزار میلیاردی اختصاص‌یافته از سوی دولت کجاست و آیا تاکنون اقدامی از سوی مسئولان آذربایجان‌شرقی و دولت برای جلوگیری از این خشکسالی انجام گرفته است؟

وی در عین حال گفت: رئیس مجلس برای پیگیری این مشکل زیستی چند جلسه تشکیل داده و خود نیز به عنوان رئیس این جلسات حضور داشته است بنابراین باید گفت که مجلس اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: آخرین وضعیت این دریاچه می‌تواند چنین بررسی و تحلیل شود که نگین آبی آذربایجان در حال خشک‌شدن است و این خشکی هر روز پررنگ‌تر می‌شود.

* افزایش جمعیت و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی عامل اصلی مشکلات زیستی

در همین ارتباط معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در یکی از بزرگ‌ترین همایش‌های زیست محیطی جهان اسلام در تهران، با اشاره به کوچک‌تر شدن 120 هزار کیلومتری دریاچه ارومیه می‌گوید: با توجه به افزایش جمعیت در مناطق مختلف جهان و به تبع آن افزایش مداخله انسان و شدت بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی موجود، مشکلات زیست محیطی نیز افزایش یافته است.

محمدجواد محمدی‌زاده با اشاره به وضعیت فعلی دریاچه خاطرنشان می‌کند: دریاچه ارومیه در وضعیت بسیار مبهم و دردناکی از لحاظ زیست محیطی قرار دارد.

وی می‌افزاید: یکی از این مناطق آبی حساس در کشور ما دریاچه ارومیه است که تحت تاثیر الگوهای توسعه اقتصادی ناپایدار طی سال‌های جاری مشکلات عدیده‌ای در زیست بوم آن به وجود آمده است.

این مسئول البته دریاچه ارومیه را همچنان دومین دریاچه شور جهان معرفی می‌کند اما باید به این نکته توجه داشت که این زیست بوم ارزنده کشور هم اکنون در حال خشک‌شدن و تبدیل به کویر بی‌روح است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام پروژه‌های عمرانی بدون توجه به ملاحظات زیستی را یکی از عوامل عمده خشکسالی دریاچه می‌داند و تصریح می‌کند: علائم مختلفی همچون افزایش شورى آب بیش از حد اشباع، کوچک‌تر شدن به میزان بیش از 120 هزار هکتار، اتصال پنج جزیره از جزایر 9 گانه دریاچه به خشکى و همچنین ظهور لکه‌های سفید در بستر نیلگون دریاچه دلیلی بر این ادعا و هشداری برای نابودی یکی از منحصر به فرد زیست‌گاه‌های جهان و به ویژه آرتمیا به عنوان یکی از کمیاب‌ترین و گرانقیمت‌ترین موجود جهان است.

این سخنان معاون رئیس جمهور دارای نکات بسیاری، همانند بی‌دقتی پیمانکاران و مسئولان اجراکننده طرح‌های عمرانی بزرگ در بستر دریاچه و همچنین بهره‌برداری‌های نامناسب از آب دریاچه در نتیجه توجه کم مسئولان این زیست بوم است که شاید اگر قبل از این مورد توجه مسئولان بود هم اکنون شاهد خشکی دریاچه نبودیم.

* طوفان نمک و خطرآفرینی خشکسالی دریاچه ارومیه غیرواقعی است

سومین فرد در این میان نیز یکی از نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس و سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی است که در مورد خطرات ناشی از خشکسالی دریاچه گفت: خشکسالی دریاچه ارومیه به اذعان برخی از مردم و مسئولان خطر بروز طوفان نمک را در پی دارد در حالی که چنین پیش‌بینی‌ها غیر واقعی و نادرست است.

وی افزود: تنها راه‌حل این مشکل اجرای طرح‌های همانند آبیاری تحت فشار، ساماندهی چاه‌های روستایی اطراف دریاچه و انتقال آب رودخانه‌های اطراف به داخل دریاچه است که از سال گذشته با کمک دولت و مجلس اجرایی شده و هم اکنون نیز وارد فازهای جدید می‌شود.

* حل مشکلات فراروی احیای دریاچه نیازمند تزریق بودجه مناسب

حسینی‌صدر در پایان خاطرنشان کرد: همه قبول داریم که سرعت انجام اقدامات در زمینه احیای دریاچه کند است اما تخصیص اعتبارات مناسب برای این منظور نیز می‌تواند موجب شتاب اجرا و همچنین موفقیت در اجرای بهتر چنین طرح‌هایی باشد.

سخنان این مسئولان شاید بتواند دل مردم و به ویژه اهالی اطراف دریاچه را اندکی خوش کند اما آن چه برای طرفداران محیط زیست مهم است لزوم توجه جدی به حوضه‌های آبخیزی همچون دریاچه ارومیه است که روزگاری شهرت جهانی داشته و هم اکنون شهرت آن به دلیل نزدیک‌تر شدن به مرز مرگ است.

* لزوم فشار مجلس بر دستگاه‌های متولی احیای دریاچه ارومیه

سخن پایانی این که شاید نمایندگان مجلس بتوانند چنین مشکلاتی را بر عهده دولت و دستگاه‌های اجرایی بیندازند اما نباید این نکته مهم فراموش شود که مجلس شورای اسلامی می‌تواند با ارائه راهکارها و همچنین تحمیل فشار بر دستگاه‌های متولی این اقدامات زمینه اجرای بهتر و سریع‌تر طرح‌ها را فراهم ساخته و آینده دریاچه ارومیه را روشن سازد.

...................................

گزارش از سجاد امیرکردلر

...................................

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول