اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی:

سنتی بودن بزرگ‌ترین مشکل بخش کشاورزی است

خبرگزاری فارس: سرپرست سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سنتی بودن بزرگ‌ترین مشکل بخش کشاورزی است به طوری که در تولید محصولات کشاورزی مسائل علمی رعایت نمی‌شوند.

سنتی بودن بزرگ‌ترین مشکل بخش کشاورزی است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه علی مختاری ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: برای دستیابی به کشاورزی پایدار با ارزش افزوده بالا و سودآور باید یک الگوی صحیح تولید داشته باشیم.

وی افزود: موارد مدنظر در طراحی و اجرای این طرح برای رسیدن به تولید پایدار شامل اقتصاد و سودآوری تولید باید بهره‌برداری بهینه از منابع تولید و رسیدن به حداکثر تولید با حداکثر کیفیت باشد.

مختاری اضافه کرد: در این راستا طرح تغییر و اصلاح الگوی کشت در مزارع به منظور استفاده بهینه از منابع آب استان در دست اجرا است که پیش‌بینی می‌شود کارهای مطالعاتی این طرح در سال 92 در کل اراضی کشاورزی استان اجرا شود.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: طرح‌های مطالعاتی تغییر و اصلاح الگوی کشت در اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی بر اساس ظرفیت آب و خاک و وجود صنایع وابسته از سال 93 وارد فاز اجرایی می‌شود.

به گفته مختاری با اجرای این طرح کشاورزان ملزم به رعایت الگوی کشت می‌شوند.

وی تصریح کرد: مطالعه طرح تغییر الگوی کشت در سطح 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی نقده به عنوان پایلوت در دست اجرا است که پیش‌بینی می‌شود این طرح در کل اراضی کشاورزی نقده تا پایان امسال انجام شود.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی در بخش دیگری از سخنان خود از ایجاد مزارع آرمانی در استان خبر داد و افزود: باید از طریق اجرای الگوی کشت و افزایش مزارع آرمانی راندمان عملکرد تولید در واحد سطح را افزایش دهیم که به این منظور مزارع آرمانی در مناطقی با سطح عملکرد پایین مزارع برای رسیدن به سطح مطلوب ایجاد می‌شود و در این راستا 130 هزار هکتار از این مزارع در استان احداث شده و در راستای برنامه‌های الگویی و کشاورزی حفاظتی اعتبارات ویژه‌ای در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

مختاری ادامه داد: 10 برنامه برای اصلاح الگوی کشت به عنوان شاخص اجرا می‌شود که تولید محصولات سالم و بهداشتی، توسعه صنعت بیمه، افزایش متوسط میزان تولید، اجرای طرح ملی الگوی کشت در 30 درصد از اراضی باغی و زراعی، توسعه کشت در اراضی شیب‌دار، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، گسترش شرکت‌های خدمات مشاورهای و کلینیک‌های گیاه پزشکی و راه‌اندازی نرم‌افزار عقد قرارداد و توزیع نهاده‌های کشاورزی از جمله این شاخص‌ها است.

به گفته وی سطح زیر کشت باغات استان حدود 104 هزار هکتار و سطح زیر کشت محصولات زراعی حدود 700 هزار هکتار است.

انتهای پیام/ح20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول