اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با معرفی برگزیدگان

نخستین کنگره بین‌المللی دانشجویی اعتیاد به کار خود پایان داد

خبرگزاری فارس: نخستین کنگره بین‌المللی دانشجویی اعتیاد به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با شناخت نفرات برگزیده ظهر امروز به کار خود پایان داد.

نخستین کنگره بین‌المللی دانشجویی اعتیاد به کار خود پایان داد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی دانشجویی اعتیاد که از 18 مهرماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی در ارومیه آغاز به کار کرده بود، با حضور میهمانان داخلی و خارجی شرکت‌کننده در کنگره و بخش‌های جانبی آن در محل سالن آمفی‌تئاتر بیمارستان امام خمینی (ره) این شهر برگزار شد.

سخنران نخست این مراسم محمدصادق فتح اللهی معاون اداری، مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بود که در سخنان خود با تقدیر از عوامل اجرایی و دانشجویان تلاش‌گر این کنگره، اظهار داشت: از تلاش تمام هنرمندان و عکاسانی که لنز دوربین‌هایشان دریچه‌ای شد برای انتقال زیبایی‌ها به مردم جامعه تقدیر می‌کنم.

وی افزود: حضور سازمان‌های مردم‌نهاد در نمایشگاه جنبی کنگره بین‌المللی دانشجویی اعتیاد به همگان نشان داد اگر چه اعتیاد به مواد مخدر برای فرد معتاد آخر خط است اما می‌توان با درمان و سم‌زدایی این افراد را به آغوش جامعه بازگرداند.

معاون اداری، مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با تاکید بر پیشگیری و کنترل اعتیاد در جامعه، بیان کرد: نه اعتیاد سخت‌تر از سنگ خاراست و نه ما ناتوان‌تر از آب هستیم بلکه با درگیر کردن تمام مردم در امر مبارزه با مواد مخدر به ویژه سازمان‌های مردم نهاد می‌توان در کنترل اعتیاد بهتر عمل کرد.

فتح‌اللهی با بیان اینکه مواد مخدر بخش پنهان سیاست دشمنان است، افزود: امروزه آمارها بیانگر این نکته تلخ است که در غزه‌ای که به دلیل تحریم‌ها اجازه ورود حتی اندک میزان شیر خشک داده نمی‌شود متأسفانه مواد مخدر طی چند سال گذشته به وفور وارد این منطقه شده و بیش از 4 هزار و 500 پرونده مواد مخدر تشکیل شده است.

وی برگزاری کنگره‌ها و همایش‌هایی نظیر کنگره دانشجویی اعتیاد را در اجتماعی ‌کردن گفتمان مفید و موثر دانست و اظهار داشت: کانون سلامت‌ رفتار دانشگاه علوم پزشکی که یک سازمان مردم‌نهاد است، فعالیت خود را با جدیت هرچه تمام انجام می‌دهد که امید است در سایر دانشگاه‌ها نیز راه‌اندازی و موجب انتقال تجارب موفق به تمام نهادها باشد.

معاون اداری، مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور کاربردی کردن مقالات این کنگره را فرصت مغتنمی برای کمک در ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد.

با اتمام سخنان فتح‌اللهی و به دلیل تأخیر پیش‌آمده در پرواز دکتر آذرخش مکری از اساتید این کنگره نوبت به اهدای جوایز وی رسید که توسط تنی چند از مسئولان حاضر در سالن انجام شد.

سخنران دوم این مراسم فرید براتی مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور بود.

وی با ابراز خوشحالی از برگزاری اولین کنگره بین‌المللی از نوع دانشجویی در زمینه اعتیاد، ‌اظهار داشت: در سازمان بهزیستی سوء مصرف مواد یک رویکرد اجتماع‌محور است که اصل اول در آن بسیج محله‌محور و محیط‌های کاری است.

براتی با اشاره به اینکه پیشگیری به معنای پیشگیری اولیه از فرآیند منجر به اعتیاد است تا از گرایش افراد سالم جامعه به اعتیاد و همچنین مصرف بیشتر معتادان جلوگیری شود، افزود: بیش از 5 میلیون و 200 هزار نفر در جامعه با استفاده از همین رویکرد زیر پوشش برنامه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر هستند.

وی ابراز داشت: نسل پنجم پیشگیری یا رویکرد مبتنی بر اجتماع، واگذاری فعالیت‌ها به مردم است یعنی یک الگوی مبتنی بر مشارکت مردم، مدلی که در آن مردم از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد در مراحل برنامه‌ریزی و بر اساس نیازهای محلی و منطقه‌ای خود شرکت فعال دارند.

وی با اشاره به تفاوت رویکرد اجتماع‌محور با رویکردهای دیگر اذعان کرد: تفاوت رویکرد پنجم پیشگیری با رویکردهای قبلی این است که رویکردهای پیشین بیشتر تخصص‌محور بودند یعنی کارشناسان و متخصصان پیشگیری از سوء مصرف مواد برنامه‌ریزی می‌کردند و اقدامات را برای اجرا به سطوح پایین‌تر سوق می‌دادند گاهی نیز از کارشناسان استان‌ها، مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد اظهارنظر می‌گرفتند و سپس برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دادند اما در رویکرد جدید مردم وارد فعالیت‌ها می‌شوند و دیگر تخصص‌محور و کارشناس‌محور نیست بلکه کفایت‌محور است یعنی اگر سازمان مردم‌نهادی توانمندی خوبی در اجرای برنامه‌ها دارد، پس صلاحیت عمل و کفایت لازم را هم خواهد داشت.

در این مراسم محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه نیز با تقدیر از دانشجویان کوشا و تلاشگر دانشگاه علوم‌ پزشکی که در برگزاری این مراسم تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی خود را طی دو سال به ثمر نشاندند، اظهار داشت: اعتیاد یکی از دردهای بزرگ جامعه ماست، دردی که کمرشکن بوده و نیازمند همکاری تمام اقشار برای ریشه‌کنی و درمان است.

وی با تقدیر از برگزاری کنگره بین‌المللی دانشجویی اعتیاد افزود: این اقدام مثبتی در زمینه آشنایی با آثار و عواقب سوء مصرف مواد مخدر در جامعه به‌ ویژه در بین قشر دانشجو است چرا که امروزه گرایش به مواد مخدر صنعتی نسبت به نوع سنتی آن رو به افزایش بوده و این امر نگران‌کننده‌ای است.

وی با اشاره به بازدید از یک کمپ ترک اعتیاد گفت: با توجه به همکاری با کانون سلامت رفتار اخیرا در بازدید از یک کمپ ترک اعتیاد مشخص شد بیش از 50 درصد مراجعه‌کنندگان برای ترک صرفا نه با مواد دارویی و شیمیایی بلکه با اتکا به خداوند و ایمان‌مداری موفق به ترک شده بودند.

شهردار ارومیه با درخواست از مسئولان ستاد مبارزه با موادمخدر در افزایش باورهای دینی معتادان بیان داشت: به معتاد به عنوان یک مریض باید نگریسته شود و این نوع نگاه در کمک به ترک اعتیاد و بازگرداندن این گونه افراد به جامعه بسیار موثر است.

حضرت‌پور، خواستار توجه جدی مسئولان به امور مربوط به معتادان شده و تاکید کرد: برگزاری کلاس‌های ویژه معتادان در مراکز نگهداری و بازآموزی و همچنین ارائه شیوه‌های اصولی و کارآمد ترک اعتیاد می‌تواند تضمین‌ کننده آینده مناسب و بدون دغدغه برای این قشر باشد.

وی اظهار کرد: آموزش مدیران دستگاه‌های دولتی در مورد نحوه برخورد مناسب با قشر معتاد در جامعه می‌تواند سرلوحه کار مسئولان حوزه اعتیاد باشد چرا که در این زمینه تلاش چندانی صورت نگرفته است.

شهردار ارومیه آموزش خانواده‌ها و به ویژه والدین از طریق دستگاه‌های متولی امر مبارزه با مواد مخدر را در زمینه رفتار با معتادان خواستار شد و گفت: در صورتی که معتادان پس از بازگشت به زندگی دچار کناره‌گیری از اجتماع، خانواده و به ویژه والدین شوند احتمال بازگشت به دوران اعتیاد برای آن‌ها بیشتر است بنابراین باید تدابیر لازم توسط مسئولان برای آموزش خانواده‌ها اندیشیده شود.

در ادامه دبیر جشنواره عکس اعتیاد با تقدیر از عکاسانی که آثار خود را به این جشنواره ارسال کردند، اظهار داشت: طی چند روز برگزاری مراسم تمام بازدیدکنندگان از نمایشگاه عکس اعتیاد تأثیرات خود را بیان کرده و محققان و پژوهشگران نیز از این تصاویر استفاده‌های فراوانی برده‌اند.

محتشم با اشاره به اینکه تعاملات فرهنگ در ساخت جامعه بنیادی است، تاکید کرد: اعتیاد صرفا خرید و فروش مواد مخدر نیست و زمینه‌ساز بسیاری از اعتیادها در خانواده‌ها و کم بودن لذت‌ها اتفاق می‌افتد.

دبیر جشنواره عکس اعتیاد با انتقاد از عملکرد مرکز صدا و سیمای آذربایجان‌غربی در پوشش نمایشگاه عکس خواستار توجه جدی مسئولان به امر آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی خانواده‌ها در امر مبارزه و پیشگیری از اعتیاد شد.

محسن راستانی نماینده هیئت داوران جشنواره عکس اعتیاد به‌ عنوان آخرین سخنران اختتامیه کنگره بین‌المللی دانشجویی اعتیاد به قرائت بیانیه هیئت داوران جشنواره عکس اعتیاد پرداخت و افزود: عکاسی ایران یکی از متعالی‌ترین فنون عکاسی در جهان شناخته می‌شود که برگرفته از حس اعتقادی عکاسان است.

در پایان مراسم نیز از نفرات برگزیده در بخش‌های مختلف و همچنین اساتید و مسئولان همکاری کننده با ستاد برگزاری کنگره با اهدای جوایز و تندیس‌های کنگره تجلیل به عمل آمد.

-------------------------------

گزارش از: سجاد امیر کردلر

-------------------------------

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول