اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن شاهنامه گچساران خبر داد

برگزاری جلسات تفسیر شاهنامه در انجمن شاهنامه‌خوانی گچساران

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن شاهنامه گچساران گفت: در حال حاضر نیمی از شاهنامه را روخوانی کرده‌ایم و مدتی است که در انجمن علاوه بر روخوانی، به تفسیر و گزارش شاهنامه پرداخته می‌شود.

برگزاری جلسات تفسیر شاهنامه در انجمن شاهنامه‌خوانی گچساران

فیروز حسنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: انجمن شاهنامه شهرستان گچساران از سال 87 به عنوان دومین انجمن ثبتی کشور برنامه‌های خود را در قالب آیین‌های ماهانه برگزار می‌کند.

وی با بیان اینکه نسل جدید با شاهنامه آشنایی چندانی ندارد، افزود: برای استقبال جوانان از شاهنامه این انجمن برگزاری نشست هفتگی شاهنامه‌شناسی را در دستور کار خود قرار داد و این انجمن در حال حاضر چهارشنبه شب‌ها نشستی با عنوان شاهنامه‌شناسی در محل کتابخانه عمومی امام خمینی (ره) با حضور علاقمندان برگزار می‌کند.

شاهنامه شناسنامه فرهنگی ملی ایران است

رئیس انجمن شاهنامه گچساران تصریح کرد: در حال حاضر نیمی از شاهنامه را روخوانی کردیم و مدتی است که در انجمن علاوه بر روخوانی، به تفسیر و گزارش شاهنامه پرداخته می‌شود.

حسنی بیان کرد: شاهنامه، شناسنامه فرهنگی ملی ایران است و امروز ادبیات حماسی کشور ایران مدیون وجود شاهنامه بوده و سرگذشت اسطوره‌ای، حماسی و تاریخی ایران در شاهنامه تجلی یافته است.

وی ادامه داد: کسانی که ایران را دوست دارند، این دوستی از سخن فردوسی فراز آمده است و شاهنامه نامورنامه شهریاران و تاریخ خردورزی و دادگری و سخن‌پردازی خرد جمعی ایرانیان است.

رئیس انجمن شاهنامه گچساران گفت: کسی که با شاهنامه بیگانه باشد، نمی‌تواند در مدیریت‌های فرهنگی، تربیتی و آموزشی به موفقیت چندانی برسد و پیش‌تر از شاهنامه اگر کسی بر آموزه‌های قرآن کریم آگاهی نداشته باشد، باز نمی‌تواند در مدیریت‌های فرهنگی، تربیتی و آموزشی موفق شود.

حسنی خاطرنشان کرد: زاگرس‌نشینان لر، کرد و لک همواره با شاهنامه مأنوس بوده و با شاهنامه بیدار شده و زندگی می‌کردند و به رزم و بزم می‌پرداختند.

وی افزود: افراد این خطه که با شاهنامه انس داشتند، افراد آگاه ایل و تبار خود محسوب می‌شدند و از اعتبار و احترام خاصی برخوردار بودند.

رئیس انجمن شاهنامه گچساران با انتقاد از وضعیت موجود شاهنامه‌خوانی اظهار کرد: آن‌چه موجب تعجب می‌شود، حضور افرادی است که در رشته ادبیات خود را فارغ‌التحصیل می‌دانند ولی در انجمن شاهنامه به ندرت پیدا می‌شوند.

حسنی افزود: جای تعجب است که در رشته ادب فارسی که حیات آن به وجود شاهنامه بوده از آن هیچ خبری نیست.

انتهای پیام/ی20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول