اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز در شیراز

شاعران ایران و جهان گردهم می‌آیند

خبرگزاری فارس: شاعران ایران و جهان امروز در شانزدهمین دوره برگزاری یادواره حافظ گردهم می‌آیند و به شعرخوانی در وصف حافظ می‌پردازند.

شاعران ایران و جهان گردهم می‌آیند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شیراز امروز شاهد برگزاری شب شعر با حضور شاعران برجسته کشور، اجرای مسابقه شعرخوانی کودکان در جوار حافظ، برپایی اپرای بزرگ حافظ و رونمایی از 120 سند و تصویر منتشر نشده از حافظ با محوریت سیر تاریخی در انتشارات و آرامگاه حافظ است.

همچنین برنامه‌هایی از قبیل شبی با حافظ، نورافشانی مقبره حافظ، شبی با قرآن، گل‌افشانی آرامگاه حافظ، نمایش دیوان‌های نفیس حافظ، رونمایی از کتاب و چاپ کتاب حافظ‌پژوهی از برنامه‌های بزرگداشت یادروز حافظ است که شیراز پایتخت فرهنگی ایران اسلامی شاهد آن خواهد بود.

امروز همچنین هشت سخنران حافظ‌پژوه در برنامه‌ها و همایش‌های حافظ‌شناسی شرکت می‌کنند که در این میان اساتید بزرگ داخلی و خارجی حضور می‌یابند.

اکثر مهمانان خارجی حاضر در این مراسم از کشور روسیه هستند که در سه نشست علمی شرکت می‌کنند.

امروز در تمام مدارس استان فارس زنگ حافظ نواخته می‌شود و دبیران ادبیات به خواندن اشعار حافظ و صحبت درباره شخصیت و زندگانی این شخصیت جهانی برای دانش‌آموزان می‌پردازند.

ویژه برنامه‌های یادروز حافظ تا 22 مهرماه در شیراز ادامه می‌یابد و اجرای نمایش، نشست‌های تخصصی و مسابقه شعرخوانی از جمله این برنامه‌هاست.

شانزدهمین دوره برگزاری یادواره حافظ با برنامه‌های مختلفی مانند برپایی اپرای بزرگ حافظ، رونمایی از 120 سند و تصویر منتشر نشده از حافظ با محوریت سیر تاریخی در انتشارات و آرامگاه حافظ، شب شعر حافظ، شبی با حافظ، نورافشانی مقبره حافظ، شبی با قرآن، گل‌افشانی آرامگاه حافظ، نمایش دیوان‌های نفیس حافظ، رونمایی از کتاب، چاپ کتاب حافظ‌پژوهی و نواختن زنگ مدارس همراه خواهد بود.

همچنین هشت سخنران حافظ‌پژوه در برنامه‌ها و همایش‌های حافظ‌شناسی شرکت می‌کنند که در این میان اساتید بزرگ داخلی و خارجی حضور می‌یابند.

خواجه شمس‌الدین محمدبن بهاءالدین حافظ شیرازی (حدود 727 – 792 هجری قمری)، شاعر بزرگ سده هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) و یکی از سخنوران نامی جهان است.

بیش‌تر شعرهای او غزل هستند که به غزلیات حافظ شهرت دارند.

وی از مهم‌ترین تاثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می‌شود.

در قرون هجدهم و نوزدهم اشعار او به زبان‌های اروپایی ترجمه شد و نام او به گونه‌ای به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت.

هرساله در بیستم مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ در آرامگاه او در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ز20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول