اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس محیط زیست دنا خبر داد

دستگیری 35 شکارچی غیر مجاز در منطقه حفاظت شده دنا

خبرگزاری فارس: رئیس محیط زیست دنا گفت: در طول سال جاری 35 شکارچی غیر مجاز در منطقه حفاظت شده دنا دستگیر که از آن‌ها 15 قبضه اسلحه کشف و تحویل مقامات قضایی شدند.

دستگیری 35 شکارچی غیر مجاز در منطقه حفاظت شده دنا

محسن پاکباز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دنا گفت: دنا بیش از دو دهه است که به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شده و مساحت آن نزدیک 100 هزار هکتار است که بخشی از آن یعنی ضلع شمالی در استان اصفهان شهرستان سمیرم و ضلع جنوبی در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان دنا واقع شده است.

مسئول محیط زیست دنا عنوان کرد: در سال 90 دنا از طرف سازمان‌های بین‌المللی به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره معرفی شد و همچنین هزار هکتار از آن به عنوان پارک ملی یعنی بالاترین سطح حفاظتی ارتقا پیدا کرد.

پاکباز اظهار کرد: این منطقه بکر دارای تنوع زیستی بالایی اعم از گونه‌های گیاهی و جانوری است که هزار و 201 گونه گیاهی در این منطقه شناسایی شده که از این تعداد بیش از 45 گونه مختص دنا بوده و از گونه‌های غالب در منطقه می‌توان به بلوط و دیگر گونه‌های گیاهی اعم از بنه، کیکم، ارژن، انواع بادام کوهی و گون و گیاهان علفی و بوته‌ای اعم از جاشیر، چویل، ریواس آویشن و ... اشاره کرد.

وی افزود: پستاندارانی چون کل و بز و خرس قهوه‌ای، گراز، پلنگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال و پرندگانی همچون کبک معمولی، کبک دری، بلدرچین و انواع جغد در دنا زیست می‌کنند.

پاکباز ادامه داد: محیط زیست شهرستان دنا با تعداد 34 نفر پرسنل که 29 نفر در منطقه حفاظت و پنج نفر دیگر در شهرستان کار حفاظت از این منطقه‌های وسیع و گسترده را بر عهده دارند در حال انجام وظیفه هستند.

وی بیان کرد: تعداد پایگاه‌های موجود در ضلع جنوبی هفت پایگاه محیط‌بانی و در ضلع شمالی سه پایگاه محیط‌بانی هستند.

این مقام مسئول به مشکلات محیط زیست اشاره کرد و اظهار داشت: مشکلاتی را که محیط زیست شهرستان دنا در زمینه حفاظت از منطقه دارد شکار غیر مجاز به خصوص کل و بز از یک طرف و تخریب و تعلیف غیر مجاز از طرف دیگر است.

پاکباز بیان کرد: طی شش ماه گذشته تعداد 35 نفر متخلف در زمینه شکار غیر مجاز دستگیر شده‌اند که از آن‌ها 15 قبضه اسلحه کشف و پس از صورت جلسه تحویل مراجع قضایی دو شهرستان دنا و سمیرم گردیدند.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با تعلیف غیر مجاز که بیشتر در ضلع شمالی دنا یعنی در مناطق گردنه بیژن آسمانی و شهلی‌آباد بوده، مأمورین محیط زیست ضمن صورت جلسه اقدام به اخراج آنها از منطقه کردند که عشایر آسمانی به طور کامل از منطقه خارج و تعداد پرونده‌های تشکیل شده 24 فقره پرونده تعلیف غیر مجاز بود که در مراجع قضایی در حال پیگیری است و تعدادی از آن‌ها منجر به صدور رأی محکومیت شده است.

مسئول محیط زیست شهرستان دنا یکی دیگر از چالش‌های موجود در منطقه را تخریب اراضی ملی دانست و گفت: طی شش ماه گذشته 11 پرونده تخریب اراضی ملی تشکیل و به مراجع قضایی تحویل داده شد که اکثر این پرونده‌ها منجر به صدور رأی محکومیت شد.

پاکباز تصریح کرد: اصل 50 قانون اساسی به صراحت اعلام کرده که حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل بعد باید در آن زندگی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی است، از این رو هرگونه فعالیت که باعث آلودگی و تخریب محیط زیست شود ممنوع است.

وی یادآور شد: با توجه به این که دنا این گنجینه خدادادی متعلق به همه ما بوده، حفاظت از آن هم مستلزم کمک عموم مردم است که ضمن همکاری با محیط زیست پشتوانه‌ای جهت برخورد با متخلفین و افراد سودجو باشند.

انتهای پیام/ش10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول