اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گره مشکلات بانکی واحدهای تولید سراب برطرف می‌شود

استمهال بدهی‌های معوقه بانکی واحدهای تولید برای 5 سال

خبرگزاری فارس: مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب گفت: بر اساس مصوبه ستاد تسهیل با پرداخت پنج درصد از معوقات سررسید شده، بدهی‌های معوقه بانکی واحدهای تولیدی شهرستان سراب برای یک بار به مدت پنج سال استمهال می‌شوند.

استمهال بدهی‌های معوقه بانکی واحدهای تولید برای 5 سال

داود رفیقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مهربان، از تشکیل نخستین جلسه ستاد تسهیل با حضور نمایندگان تام‌الاختیار 18 دستگاه اجرایی استان آذربایجان‌شرقی در سراب خبر داد.

وی اظهار کرد: به دنبال جلسات مکرر برگزار شده با مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان سراب در محل اداره صنعت، معدن و تجارت و فرمانداری سراب و اهتمام ویژه فرماندار و نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی و فعال شدن واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد در شهرستان سراب، نخستین جلسه ستاد تسهیل شهرستان سراب با حضور 18 تن از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان در محل تالار علامه امینی فرمانداری سراب برگزار شد.

رفیقی افزود: 51 واحد تولیدی 92 مورد درخواست برای بررسی در جلسه ستاد تسهیل شهرستان سراب ارائه کرده بودند که تمام  این درخواست‌ها در نخستین جلسه ستاد تسهیل شهرستان سراب که با حضور نعمت‌اله جوادی مسئول دبیرخانه ستاد تسهیل استان آذربایجان‌شرقی و نمایندگان 18 دستگاه اجرایی استان به ریاست فرماندار سراب تشکیل شد مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب به نتایج نخستین جلسه ستاد تسهیل در شهرستان سراب اشاره کرد و افزود: بر اساس مصوبه ستاد تسهیل با پرداخت پنج درصد از معوقات سررسید شده، بدهی‌های معوقه بانکی واحدهای تولیدی شهرستان سراب برای یک بار به مدت پنج سال استمهال می‌شوند.

رفیقی اظهار امیدواری کرد که با مصوبات اخیر ستاد تسهیل، مشکلات بانکی و نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان سراب برطرف شده و واحدهای نیمه فعال و یا راکد مجدداً فعالیت خود را آغاز کنند.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب در ادامه به پیگیری‌های مکرر و مستمر مسئولان اجرایی و سیاسی شهرستان سراب برای راه‌اندازی کارخانه سراب بافت اشاره کرد و افزود: با توجه به نقش سراب بافت در ایجاد اشتغالزایی در شهرستان سراب و اهمیت این واحد تولیدی در اقتصاد و صنعت شهرستان سراب پس از حادثه آتش‌سوزی بوجود آمده برای کارخانه سراب بافت، پیگیری‌های زیادی برای راه‌اندازی این واحد تولیدی صورت گرفته است.

رفیقی افزود: دیدار وزیر صنایع و معادن وقت از سراب بافت، دیدارهای مکرر استاندار و مدیران استانی از کارخانه سراب بافت در راستای احیای مجدد این واحد تولیدی بوده است و اخیراً نیز به دنبال رایزنی‌های صورت گرفته، نامه مشترکی با امضای امام جمعه، فرماندار، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت و رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان سراب به مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی ارسال شده و از ایشان خواسته شده است تا نسبت به پرداخت تسهیلات 20 میلیارد ریالی برای پرداخت مطالبات کارگران، سازمان تامین اجتماعی و برق مساعدت شود و در این نامه عنوان شده که زمینه بازگشایی سراب بافت فراهم شده است.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب با اشاره به اینکه اشتغالزایی کارخانه سراب بافت با مجموع فرصت‌های شغلی تمام واحدهای تولیدی شهرستان سراب برابری می‌کند، تاکید کرد: کارخانه سراب بافت حدود 400 تا 500 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده بود و انتظار می‌رود با راه‌‌اندازی مجدد آن، وضعیت بخش صنعت شهرستان سراب بهبود یابد که نتیجه آن قطعاً کاهش آمار بیکاری در شهرستان خواهد بود.

رفیقی با اشاره به حل موضوع شکایت کارگران سراب بافت، اظهار امیدواری کرد که با اجرایی شدن مصوبه اخذ تسهیلات از بانک صنعت و معدن، موضوع و مشکل سراب بافت برای همیشه حل شود و دیگر دغدغه‌‌ای به نام مشکل راه‌اندازی مجدد سراب بافت وجود نداشته باشد.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب، ارزش افزوده صنعت شهرستان سراب را زیر یک درصد اعلام کرد و افزود: شهرستان سراب متاسفانه در بخش صنعت بسیار ضعیف است و آمار زیر یک درصد ارزش افزوده صنعت در شهرستان سراب هم به زمان فعالیت سراب بافت بر می‌گردد و اکنون ارزش افزوده صنعت با کسر آمار کارخانه سراب بافت در شهرستان سراب زیر نیم درصد است.

51.9 درصد شاغلان شهرستان سراب در بخش خدمات هستند

رفیقی شاغلان بخش کشاورزی شهرستان سراب را 51.9 درصد، بخش خدمات را 28.7 درصد و شاغلان بخش صنعت را 18.6 درصد عنوان کرد و افزود: این آمار نشان می‌دهد که بخش صنعت و معدن در شهرستان سراب در زمینه ایجاد اشتغال از جایگاه مناسبی برخوردار نیست.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب، تعداد کارگاه‌های فعال در شهرستان سراب را نسبت به کل کارگاه‌های فعال در استان 2.2 درصد عنوان کرد و افزود: شاغلان بخش صنعت شهرستان سراب نسبت به استان 1.77 درصد است که نشان می‌دهد آمار تعداد کارگاه‌های فعال در شهرستان سراب نیز پایین است.

استحصال 40 درصد سنگ مرمریت استان و 13 درصد سنگ گرانیت استان از معادن سراب

رفیقی افزود: 40 درصد سنگ مرمریت استان و 13 درصد سنگ گرانیت استان از معادن شهرستان سراب استحصال شده و به صورت خام به دیگر نقاط و شهرستان‌ها ارسال می‌شود و به دلیل نبود واحدهای فرآوری معدنی در واقع ارزش افزوده آنها در شهرستان باقی نمی‌ماند و ارزش افزوده آنها به همراه مواد خام سنگ‌های معدنی از شهرستان خارج شده و در واقع این گونه عمل کردن و فعالیت در توسعه شهرستان تاثیر آن چنانی نداشته و نخواهد داشت.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب، وضعیت بخش معدن شهرستان سراب را مطلوب‌تر از بخش صنعت عنوان کرد و افزود: در بخش معدن 3.3 درصد معادن استان در شهرستان سراب واقع شده است و سه درصد استخراج معادن استان از معادن شهرستان سراب صورت می‌گیرد و 1.4 درصد اشتغال معادن استان در شهرستان سراب است.

رفیقی از سرمایه‌گذاری ثابت سه درصدی معادن استان در شهرستان سراب خبر داد و افزود: با وجود ظرفیت‌هایی که در بخش صنعت و معدن و فرآوری صنایع تبدیلی در شهرستان سراب وجود دارد به خاطر برخی مشکلات و عدم وجود مشوق‌های لازم، سرمایه‌گذار حاضر به سرمایه‌گذاری در این شهرستان نیست و در واقع در بخش صنعت و معدن شهرستان سراب حرف‌های زیادی برای گفتن ندارد.

انتهای پیام/و10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول