اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی:

فعالیت گردشگری خارجی در ایران ضعیف است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: فعالیت گردشگری خارجی در ایران ضعیف است.

فعالیت گردشگری خارجی در ایران ضعیف است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمید ضرغام بروجنی عصر امروز در سمینار تخصصی گردشگری مذهبی درباره پیشینه صنعت گردشگری در ایران اظهار کرد: اداره امور جهانگردی در سال 1314 و سازمان جلب سیاحان در سال 1342 تاسیس شد و هدف آن توسعه گردشگری در ایران، سامان دادن به وضعیت گردشگران خارجی و تلاش برای جلب هرچه بیشتر آنان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه فعالیت گردشگری خارجی در کشور ضعیف است، افزود: زیرساخت‌های که در ارتباط با گردشگری داخلی است فراهم نشده و فعالیت گردشگری داخلی در ایران موفق نیست، به سبب اینکه از پشتوانه اقتصادی و فرهنگی گردشگری خارجی محروم هستیم.

ضرغام بروجنی ادامه داد: رشد روزافزون شهر نشینی و حاد شدن مشکلات مردم به سوی گردشگری سوق داده می‌شود و در این راستا شهرداری‌ها و بخش خصوصی نسبتا فعال ساخته شده است.

وی درباره تنگناهای توسعه و مدیریت گردشگری اظهار کرد: از عواملی که بر این موضوع تاثیر می‌گذارند، بد برنامگی، پراکنده‌کاری و ناهماهنگی متولیان، جدائی میان گردشگری داخلی و خارجی،‌جدائی میان برنامه‌ریزی شهری با برنامه‌ریزی گردشگری نهادها و موسسات مختلفی که معمولا اهداف بخشی و منافع سازمانی جداگانه‌ای را تعقیب می‌کنند است.

سردبیر مجله علمی پژوهشی مطالعات گردشگری با تاکید بر برنامه‌ریزی توسعه و مدیریت گردشگری بیان کرد: قوانین مربوط به  بهره‌برداری و حفاظت از منابع طبیعی محیط زیست و اراضی شهری از وظایف و عملکرد نظام برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای است.

ضرغام بروجنی گفت: روشن نبودن اهداف و سیاست‌های کلان توسعه گردشگری و ناهماهنگی در عملکرد سازمان‌های مسئول و عدم وجود طرح‌های آمایش ملی ، منطقه‌ای و عملکرد سازمان‌های میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، وزارت راه مسکن و شهرسازی، شهرداری‌ها و استانداری‌ها از جمله عوامل موثر در این زمینه است.

وی خاطرنشان کرد: نقش کم‌رنگ دولت در برنامه‌ریزی برای تامین حق همگانی گردشگری و کنترل تحصیل بهینه آن،‌ نقش ضعیف برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای در ساماندهی گردشگاه‌های شهری و روستایی، عدم هماهنگی میان نهادهای مختلف شهری و زیست محیطی ،نارسائی قوانین و تشکیلات اداری و اجرائی برای توسعه گردشگری از مشکلات بنیادی حوزه گردشگری است.

سردبیر مجله علمی پژوهشی مطالعات گردشگری به معرفی بخشی از برنامه‌های توسعه صنعت گردشگری پس از انقلاب پرداخت و تصریح کرد: در نخستین برنامه پس از انقلاب صنعت گردشگری با هدف شناساندن فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی به جهانیان و صدور انقلاب اسلامی و آشنایی ایرانیان با تمدن سایر ملل مطرح شد و در برنامه دوم توسعه بعد از انقلاب، موضوع تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و واگذاری واحدهای نیمه تمام به آنها و توسعه و تقویت تبلیغات فرهنگ ایرانی و جاذبه‌های آن در اولویت‌ ویژه قرار گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه عنوان کرد: در برنامه سوم توسعه، ادغام سازمان‌های میراث‌فرهنگی ،ایرانگردی و جهانگردی را در راستای ایجاد هماهنگی بیشتر، آماده‌سازی و معرفی قطب‌های گردشگری، تاکید بر جذب گردشگران کشورهای پیشرفته و صنعتی و افزایش گردشگران کشورهای اسلامی مطرح شد.

ضرغام بروجنی ادامه داد: برنامه چهارم توسعه در راستای برنامه افق 20ساله و کسب 20درصد درآمد جهانی گردشگری از 5.1 درصد گردشگران بین‌المللی خصوصی‌سازی کامل صنعت گردشگری به جز بخش‌های نظارتی و بازاریابی را شامل می‌شد.

وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه و بررسی تطبیقی اهداف آن و سند چشم‌انداز20ساله اظهار کرد: نظرات خبرگان گردشگری کشور و تحلیل عاملی تمامی سیاست‌های گردشگری برنامه پنجم به خوبی تدوین شده‌اند و اجرای اثربخش آنها همان نتایج و پیامدهای را به همراه خواهد داشت که در سند چشم‌انداز بیست‌ ساله در حوزه گردشگری به آنها اشاره شده است.

سردبیر مجله علمی پژوهشی مطالعات گردشگری افزود: توسعه گردشگری داخلی در برنامه پنجم توسعه از طرح ارزان‌سازی سفر در راستای تحقق شعار" همگانی کردن سفر" و "همه مکانی و همه زمانی کردن سفر برای ایرانیان" شامل می‌شود.

وی گفت: تعمیق ارزش‌ها، باورها و فرهنگ مبتنی بر هویت اسلامی و ترویج سیره و سنت اهل بیت(ع) از طریق حمایت از شهرداری‌ها و بخش‌های غیر دولتی از ضرورت‌هایی است که باید بدان توجه کرد.

ضرغام بروجنی در خصوص سیاست‌های آموزش و پژوهش در گردشگری خاطرنشان کرد: گردشگری سلامت و درمان شامل سه گروه فعالیتی، درمانی، تندرستی و پیشگیرانه است و معرفی عوامل مهم جذب گردشگر سلامت به ایران و چالش‌های قانونی در حوزه گردشگری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر چالش‌‌های صنعت گردشگری تصریح کرد: کم و کیف اطلاعات، محتوا، نحوه بیان و شیوه انتقال، زمان ارائه و صحت اطلاعات مواردی است که قبل از سفر تا زمان بازگشت نه تنها عامل اصلی کیفیت سفر بلکه یکی از عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی مقصد خواهد بود.

سردبیر مجله علمی پژوهشی مطالعات گردشگری ادامه داد: کم اهمیت نگاشتن ارکان توزیع و فروش گردشگری در قیاس با بخش تولید، حضور بسیار ضعیف در دنیای مجازی و سیستم‌های مرجع جهانی، فقدان شعار و برند قابل رقابت از جمله چالش‌های بازاریابی و اطلاع‌رسانی است.

وی ماندگاری اندک گردشگر و هزینه کرد پائین را آخرین چالش این صنعت شمرد و اظهار کرد: فقدان برنامه‌ها فعالیت‌ها و خدمات شاد و متنوع پرکننده ایام شبانه و روزانه گردشگران داخلی و خارجی و تنوع اندک خدمات سرگرم‌کننده گردشگری از مشکلات بزرگ این عرصه به شمار می‌رود.

ضرغام بروجنی افزود: فراغت قیمت‌ غیر رقابتی بسته‌های تورگردانی نسبت به کشورهای مشابه و روابط ضعیف بین صنفی و درون صنفی کسب و کارهای گردشگری همچنین فقدان روابط مستقیم هوایی و ارتباطی با کشورهای گردشگر فرست از مهمترین مشکلات این حوزه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول