اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حکم وزیر علوم

آژیده، رئیس دانشگاه تبریز شد

خبرگزاری فارس: طی مراسمی با حضور مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور اجرایی با تودیع رئیس سابق دانشگاه تبریز، رئیس جدید این دانشگاه معرفی شد.

آژیده، رئیس دانشگاه تبریز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، در این آیین با قدردانی از تلاش‌های  سیدمحمدتقی علوی رئیس سابق دانشگاه تبریز، با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پرویز آژیده به عنوان رئیس این دانشگاه معرفی شد.

رئیس سابق دانشگاه تبریز در این آیین اساتید، کارکنان و دانشجویان را سه رکن اساسی دانشگاه بیان کرد و گفت: اعتماد قلبی و عملی به اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط و الهام از آموزه‌های دینی و فرامین مقام معظم رهبری و توسعه شعار مهرورزی و عدالت‌گستری از جمله اقدامات بنده در طول خدمت در این دانشگاه بوده است.

سیدمحمدتقی علوی در ادامه با اشاره به اقدامات اساسی صورت گرفته در حوزه معاونت پشتیبانی و توسعه منابع افزود: اجرای سیستم حسابداری تعهدی به عنوان نخستین دانشگاه در سطح وزارت علوم، ارتقا از رتبه 7 در سال 87 به رتبه 5 دانشگاه‌ها در سال‌جاری به لحاظ اعتبارات جاری و رشد اعتبارات عمرانی از مبلغ 77 هزار و 79 میلیون ریال در سال 86 به رقم 140 هزار و 23 میلیون ریال در سال 1391 که رشد 200 درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به دستاوردهای حوزه امور پژوهشی گفت: رشد مقالات ISI از حدود 374 در سال 87 به یک‌هزار و 77 مقاله در سال 90، افزایش گرنت اعطایی از 300 میلیون در سال 87 به هزار و 200 میلیون در سال90 و افزایش مجلات علمی و پژوهشی از پنج مورد در سال 87 به 17 مورد در سال 90 از جمله دستاوردهای حوزه پژوهشی این دانشگاه در سال‌های اخیر بوده است.

علوی گفت: تاسیس نخستین پژوهشکده ماموریت محور کشور در حوزه صنایع هوا فضا، فعالیت 21 شرکت دانش‌بنیان و تفاهم همکاری با 30 دانشگاه مختلف دنیا از دیگر فعالیت‌های حوزه پژوهش و فناوری در این دانشگاه است.

وی افزود: امروزه به اعتقاد اساتید علم اقتصاد سرمایه یک کشور را نیروی انسانی متخصص و ماهر تشکیل می‌دهند و اساتید سرمایه‌های واقعی کشور هستند.

علوی ادامه داد: در گذشته این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه‌های سیاسی مطرح بوده که اینک با تلاش اساتید، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه به عنوان دانشگاه جامع و علمی در کشورمان مطرح است.

رئیس جدید دانشگاه تبریز نیز در این آیین با تاکید بر ضرورت توسعه  توامان فعالیت‌های علمی و فرهنگی و جایگاه دانشگاه گفت: خوشبختانه قدم‌های خوبی برای ارتقای جایگاه دانشگاه تبریز برداشته شده که باید همچنان ادامه داشته باشد.

پرویز آژیده با اشاره به اینکه باید برای ارتقای کیفی و محتوایی فعالیت‌ها در دانشگاه‌ها کار شود، افزود: این بحث بر اساس بخشنامه و دستورالعمل محقق نمی‌شود و در کنار آن همدلی، هماهنگی و هم‌افزایی همه دانشگاهیان از یکسو و مشارکت‌پذیری از سوی مدیریت از طرف دیگر لازم است که در این زمینه با بهره‌گیری از برنامه‌های فرهنگی ارائه شده وزارت علوم به مجلس حرکت خواهیم کرد.

آژیده توسعه فرهنگی در دانشگاه‌ها را یک ضرورت جدی خواند و گفت: در کنار توسعه علم و فناوری باید به گسترش مسائل فرهنگی نیز توجه کنیم چراکه اکنون جهان تشنه اخلاق و معنویات بوده و این در دانشگاه‌های ما باید الگویی برای جهان باشد و ما باید با مدّنظر قرار دادن این موضوع در کنار آموزش و پژوهش، حیات طیبه اسلامی و تمدن اسلامی را تحقق بخشیم.

وی اهانت تاسف‌بار اخیر به پیامبر اکرم(ص) را نشانه‌ای از انحطاط اخلاقی و سقوط معنویات در غرب دانست و گفت: این موضوع نشانه بارزی از بداخلاقی‌های است که در جامعه بشری امروز جاری و ساری بوده که تمام موحدین دنیا باید برای آن خون گریه کنند.

آژیده در ادامه حرکت در چارچوب برنامه‌های وزارت علوم و توجه به اسناد بالادستی، تعامل معنی‌دار با اساتید، کارکنان و دانشجویان به ویژه بازنشستگان، توسعه تحصیلات تکمیلی و حرکت اصولی بر اساس سیاست‌های وزارت علوم در این زمینه، توجه ویژه به استعدادهای درخشان و برتر، غنی‌سازی فعالیت‌های فوق برنامه، تقویت روحیه ایثار و ایثارگری و تفکر بسیجی، گسترش ارتباط با صنعت و کاربردی کردن پژوهش را از اولویت‌های کاری خود عنوان کرد و گفت: قطعاً طی این مسیر، کار سنگینی است که نیازمند مشارکت همه دانشگاهیان است تا بستر هرچه بیشتر توسعه علمی و فرهنگی بیش از پیش در دانشگاه تبریز فراهم آید.

وی با بیان اینکه تیم خاصی برای مدیریت دانشگاه موجود نیست و از  وجود همه دانشگاهیان بهره خواهد گرفت، افزود: فرآیندهای مختلفی در اداره دانشگاه موثر بوده که یکی از آنها مدیریت است و بر اساس این اصل مسلم که منافع دانشگاه بر افراد اولویت دارد هر کجا که نیاز به ترمیم باشد اقدام خواهم کرد و بدین لحاظ باید همگی در یک فضای پر مهر و عطوفت و به دور از عناد و حسد برنامه‌های توسعه‌ای دانشگاه تبریز را پیش ببریم.

مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور اجرایی نیز در این آیین با تجلیل از تلاش‌های سیدمحمدتقی علوی رئیس سابق دانشگاه تبریز در طول بیش از چهار سال فعالیت در این مسئولیت و تاکید بر بهره‌گیری از تجارب وی، گفت: ایشان در این سمت منشأ خدمات خیری بوده‌اند که ثواب ارزشمندی برای آنان داشته است.

عباس طائب در ادامه با اشاره به سوابق اجرایی و علمی دکتر آژیده سرپرست جدید دانشگاه تبریز گفت: فعالیت‌های چشمگیر وی در مسئولیت‌های مختلف در سال‌های گذشته زمینه‌ساز خوبی برای این مسئولیت جدید است که امیدواریم در زمان حضورشان در مسئولیت دانشگاه تبریز جایگاه این دانشگاه در زمینه‌های مختلف علمی، پژوهشی و فرهنگی توسعه مطلوب‌تری پیدا کند.

وی در ادامه با ارائه آماری از دانشجویان شاغل به تحصیل در کشور در سال تحصیلی 91-90 گفت: در سال تحصیلی گذشته بالغ بر 4 میلیون و 43 هزار دانشجو در کشور وجود داشته است که از این تعداد در مجموع بالغ بر 450 هزار نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی بوده‌اند.

طائب افزود: اگر 90 درصد پروژه‌های تحقیقاتی پایان‌نامه‌های دانشجویی با مدیریت و راهنمایی اساتید کاربردی شده و برای رفع معضلی از مشکلات کشور به کار گرفته شود موجب تحولی عظیم خواهد شد.

وی با بیان اینکه دشمن اکنون با تمام وجود به مقابله با کشور پرداخته و تحریم سختی را بر ما تحمیل کرده است، گفت: با این تحریم مشکلاتی در بخش تولید ایجاد شده که در این زمینه نقش دانشگاهیان و اساتید مهم و تعیین‌کننده است که با کاربردی کردن تحقیقات خود برای رفع مشکلات به میدان بیایند.

طائب با اشاره به اینکه این دوره همچون دوران دفاع مقدس در شرایطی که همه دنیا به یاری صدام ملعون آمده بودند با پیروزی کشور ما به پایان خواهد رسید، تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور وضعیت بهتری دارد و خواهد توانست با سلامت از این مرحله نیز عبور کند.

مشاور عالی وزیر علوم در امور اجرایی با تاکید بر کاربردی کردن تحقیقات گفت: ما در بخش صنعت و غیرصنعت حتی در علوم انسانی نیازمند حرکت دانشگاهیان برای رفع مشکلات جامعه هستیم

وی ایجاد تعامل با حوزه‌های کاربردی و تخصصی، بازنگری در محتوای آموزشی، توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی هدفمند را از جمله رسالت‌های اساسی در این زمینه خواند و گفت: همه اعضای هیئت علمی را موظف کرده‌ایم که یک روز کاری خود را در حوزه‌های کاربردی حضور داشته و با آشنایی با مشکلات آن در قالب پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی، کاربردی کرده و علم را به ثروت مادی و معنوی تبدیل کنند.

طائب ضرورت بازنگری محتوای دروس آموزشی را یادآور شد و گفت: محتوای دروس آموزشی ما مربوط به سال‌های 60 و 59 که اغلب برگرفته از دانشگاه‌های آمریکا بوده است در حالی که اکنون ما در سال 91 قرار داریم.

وی با بیان اینکه دانشجویان ما نباید محفوظات‌محور باشند، گفت: دانشجویان باید مفهوم کتب دانشگاهی را درک کرده و بتوانند برای مشکلات حوزه تخصصی خود با کارآفرینی وارد عرصه شوند که در آن صورت است که حوزه‌های کاری به دنبال آنها خواهند بود و دانشجویان باید توجه کنند که نباید به دنبال پایان‌نامه‌های بنیادی مدل‌سازی شده بروند. 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه تبریز نیز در این آیین در سخنانی با قدردانی از تلاش‌های دکتر علوی در دوران ریاست دانشگاه تبریز برای دکتر آژیده به عنوان مدیری که سوابق ارزشمندی در حوزه‌های مختلفی اجرایی داشته است در این مسئولیت آرزوی توفیق کرد و با محکوم کردن توهین اخیر به ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص) گفت: امروز دانشگاه‌های بهترین نقش خود را در پیگیری نظام اسلامی و تحقق دانشگاه اسلامی ایفا می‌کنند، دانشگاهی که در آن با زبان علم و منطق با جهان حرف بزنیم ما مثل غرب بی‌منطق نیستیم که اهل توهین باشیم.

حجت‌الاسلام خدیوی با بیان اینکه رسالتی عظیم بر دوش دانشگاهیان قرار دارد، گفت: باید محصول دانشگاه‌ها انقلابی بی‌منت، فعال و مسئول متعهد و امیدوار باشد که این رسالت همه ما دانشگاهیان است.

همین گزارش حاکی است در ادامه این مراسم با تجلیل از خدمات علوی رئیس سابق دانشگاه تبریز حکم دکتر آژیده به عنوان سرپرست این دانشگاه توسط دکتر طائب مشاور وزیر علوم در امور اجرایی اهدا شد.

پرویز آژیده رئیس جدید دانشگاه تبریز عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه تبریز بوده و پیش از این در مسئولیت‌های مختلفی از جمله مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، معاون وزیر آموزش و پرورش، معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان‌شرقی فعالیت داشته است.

انتهای پیام/و30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول