اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مصرف این ماست خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد

ماست غنی شده با فیتواسترول در چهارمحال و بختیاری تولید شد

خبرگزاری فارس: صاحب طرح برگزیده کشوری در سومین جشنواره علم تا عمل گفت: تولید ماست غنی شده با فیتواسترول در بهبود دیابت نوع دو، کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، جلوگیری از رشد تومور، بهبود بیماری‌های التهابی و تصلب شرایین مفید است.

ماست غنی شده با فیتواسترول در چهارمحال و بختیاری تولید شد

زهرا ایزدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: بازار محصولات فراسودمند در سال 2004 در حدود 50 تا 60 میلیارد دلار بوده که این بازار طبق پیش‎بینی‌های انجام شده تا سال 2012 بیش از 10 درصد رشد خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در این بازار محصولات کاهنده کلسترول بالاترین رشد را داشته است، گفت: تمایل جهانی به سمت استفاده از این قبیل محصولات برای کاهش کلسترول است.

ایزدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد محصول فراسودمند لبنی و غیرلبنی برای کاهش کلسترول بدن در بازار ایران محدود است، بر همین اساس تولید چنین محصولی کاملا توجیه اقتصادی داشته و موجب ایجاد ارزش افزوده به مراتب بالاتر از محصولات فعلی می‎شود.

مخترع چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکلات اصلی غنی‌سازی مواد غذایی با فیتواسترول‎‌ها (نامحلول در آب)، گفت: نقطه ذوب بالا، طعم و مزه گچی و حلالیت پایین این ترکیبات از جمله این مشکلات محسوب می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس تهیه امولسیون پایدار از فیتواسترول و همچنین ایجاد محصول با خصوصیات بافتی، رئولوژیک و طعم مطلوب اهمیت بالایی دارد.

ایزدی با اشاره به ویژگی طرح ارائه شده از سوی وی در سومین جشنواره علم تا عمل، گفت: در این طرح، برای حل این مشکلات و پراکنده کردن فیتواسترول‎ها روش‎های مختلفی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت با تهیه کردن امولسیون روغن در آب، بهترین نتایج از لحاظ توزیع و حل کردن فیتواسترول در فاز آبی بدست آمد.

وی در ادامه با اشاره به جنبه‎های نوآوری این طرح، گفت: ارائه راه حل و اپتیمم سازی مراحل برای افزایش حلالیت و پراکنده کردن فیتواسترول‌ها(نامحلول در فاز آبی) در فاز آبی، اپتیمم سازی روش افزودن امولسیون تهیه شده در قسمت یک به شیر مورد استفاده در تولید ماست، تهیه ماست غنی شده با فیتواسترول با ویژگی‎های فیزیکوشیمیایی و ارگانولپتیک مطلوب از جمله این ویژگی‌ها محسوب می‎شود.

دارنده طرح برگزیده پذیرفته شده نمایشگاهی در سومین جشنواره علم تا عمل بر ضرورت غنی‌سازی مواد غذایی تأکید کرد و گفت: امروزه غنی‌سازی مواد غذایی با این ترکیبات اهمیت زیادی پیدا کرده است، همچنین این ترکیبات در بهبود دیابت نوع دو، کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، جلوگیری از رشد تومور، بهبود بیماری‎های التهابی و تصلب شرایین، مفید است.

ایزدی خاطرنشان کرد: طبق مطالعات انجام شده جذب روزانه دو گرم فیتواسترول، کلسترول LDL را به میزان 10 درصد کاهش می‎دهد.

این مخترع چهارمحال و بختیاری با اشاره به مراحل دستیابی و ایجاد طرح از مرحله ایده، گفت: در این طرح بر روی ترکیبات کاهنده کلسترول، فیتواسترول به عنوان ترکیب فراسودمند برای کاهش کلسترول و بهبود بیماران دیابتی و قلبی شناسایی شد.

وی اضافه کرد: فیتواسترول‌ها محلول در چربی هستند، بنابراین ماست به عنوان بهترین حامل فیتواسترول انتخاب شد.

ایزدی ادامه داد: مشکلات غنی‌سازی با فیتواسترول‌ها از جمله نامحلول بودن در آب، نقطه ذوب بالا، طعم و مزه گچی و حلالیت پایین مورد بررسی قرار گرفت، روش‌های مختلف برای حل مشکلات و پراکنده کردن فیتواسترول‌ها انجام شد که در نهایت با تهیه امولسیون روغن در آب، بهترین نتایج از لحاظ توزیع و حل کردن فیتواسترول در فاز آبی بدست آمد.

وی با اشاره به ارزش افزوده این طرح، گفت: از لحاظ تجاری سازی قیمت هر کیلوگرم فیتواسترول در حدود 15 هزار تومان است، با توجه به اینکه در هر روز لازم است حدود 1.5 تا سه گرم فیتواسترول مصرف شود تا اثرات سودبخش خود را نشان دهد و به طور معمول در هر وعده 150 گرم ماست قابل مصرف است لذا میزان 1.5گرم فیتواسترول باید در هر 150 گرم ماست اضافه شود.

وی قیمت هر کیلوگرم از این قبیل محصولات در کشور فرانسه را در حدود دو یورو عنوان کرد و گفت: این قیمت تقریبا دو برابر قیمت محصول غنی نشده است، بر همین اساس ارزش افزوده‌ای در حدود 100 درصد ایجاد کرده است.

ایزدی خاطرنشان کرد: در بازار ایران نیز در صورتی که این محصول تولید شود حداقل 60 تا 70 درصد ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد، در صورتی که فقط 0.5 درصد جمعیت کشور از این محصول استفاده کنند میزان تولید محصول حدود 75 تن در روز خواهد بود که از لحاظ تولید کاملا توجیه‌پذیر است.

وی تصریح کرد: قیمت تمام شده محصول هر ظرف 150 گرمی حدود هزار و 800 ریال بوده که قابلیت فروش حدود 2 هزار و 900 ریال را خواهد داشت.

طرح تولید ماست غنی شده با فیتواسترول برای کاهش کلسترول و بهبود بیماران دیابتی و قلبی (غذای فراسودمند) در سومین جشنواره علم تا عمل به عنوان طرح برگزیده کشوری انتخاب و معرفی شد.

انتهای پیام/و10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول