اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از گذشت 11 ماه

بنگاه اقتصادی اصفهان بدون سکاندار می‌خرامد

خبرگزاری فارس: پس از گذشت 11 ماه از بازنشستگی مدیرعامل سابق بورس کالای اصفهان، این تالار بدون سرپرستی رها شده و مسئولان استانی و کشوری نیز قدمی برای رفع این مشکل بر نمی‌دارند.

بنگاه اقتصادی اصفهان بدون سکاندار می‌خرامد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، از زمانی که روز شمار تعطیلی بورس کالای اصفهان در سال 88 بر زبان مسئولان تهرانی و برخی از همراهان آنها در استان آغاز شد ماه‌های طولانی می‌گذرد که البته این قرعه تلخ با درایت مرتضی بختیاری استاندار وقت و تنی چند از نمایندگان مجلس به نام اصفهان رقم نخورد و این استان اقتصادی و صنعتی را از داشتن بورس کالا با وجود همه تلاش‌های مسئولان بورس کالای کشور محروم نکرد.

تاثیرات بورس کالا بدون شک در شرایط کنونی جهان بر کسی پوشیده نیست و اثرات و سودهای اقتصادی آن در بلندمدت و کوتاه مدت به همگان به اثبات رسیده است و از آنجایی که در استان اصفهان تولیدات متعددی از فولاد، پتروشیمی، محصولات کشاورزی و بسیاری دیگر از محصولات انجام می‌شود، نیاز جدی به داشتن بورس کالایی به منظور انجام مبادلات اقتصادی احساس می‌شود.

البته در زمانی که تیتر بسیاری از رسانه‌ها خبر تعطیلی بورس کالای اصفهان بود، در همان زمان مدیر تالار بورس کالای اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تاکید کرد: با توجه به درخواست هیئت مدیره شرکت بورس کالای ایران، این تالار بورس در آستانه تعطیلی قرار دارد.

محمدرضا زرشکی گفت: در جلسه هیئت مدیره شرکت بورس کالای ایران که در تاریخ پنج مرداد سال 1388 ابلاغ شده، مقرر شد که این تالار یک شهریور ماه تعطیل شود.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی این اقدام تغییر مدیریت است، اظهار کرد: تصورها بر این بود که این دفتر هزینه زیادی دارد و می‌خواهند هزینه را کاهش دهند و آن را به کارگزاری‌ها واگذار کنند.

مدیر تالار کالای بورس اصفهان تصریح کرد: کارگزاری‌ها نیز با توجه به هزینه‌های گزاف، حاضر نیستند سرمایه‌گذاری کنند و بخش خصوصی نیز تمایلی به این کار ندارد.

وی با اشاره به اینکه این تالار در اوایل سال 84 افتتاح شد و در حال حاضر نیز به فعالیت خود ادامه داده، گفت: از مسئولان استانی درخواست داریم با پیگیری‌های خود از منحل و تعطیل شدن این دفتر جلوگیری کنند.

زرشکی با اشاره به اینکه بر اساس مفاد قانونی طرح توسعه اقتصادی برنامه چهارم، توسعه فیزیکی بورس باید مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: بر اساس مفاد قانونی تالار بورس کالای اصفهان باید فعال باشد و در صورتی که این گونه نباشد، در واقع به قانون مصوبه مجلس عمل نشده است.

هر چند که آن زمان این مصاحبه سبب جار و جنجال‌های زیادی توسط حاضران در بورس کالای اصفهان همچون ذوب آهن، فولادمبارکه و پالایشگاه شد، اما کم کاری و عدم حمایت بسیاری از این شرکت‌های تولیدکننده داخلی از استان اصفهان و بورس کالای اصفهان مشخص شد که بسیاری از آنها به دنبال رایزنی‌هایی به منظور انجام معاملات در بورس تهران هستند و علاقه‌ای به حمایت مالی به منظور توسعه بورس کالا در اصفهان ندارند.

با وجود همه این اتفاقات بالاخره مصوبه هیئت دولت در سفر دوم به اصفهان مبنی بر راه‌ا‌ندازی بورس فلزات در استان اصفهان سبب شد نظرهای قطع شده و دوباره به اصفهان و بورس کالای این استان معطوف شود، اما با وجود گذشت بیش از 31 ماه از تایید این مصوبه هیچ اقدام صحیح و اصولی از طرف مسئولان استانی و کشوری مبنی بر این دستورالعمل نشده است.

نکته جالب توجه اینکه تا آبان ماه سال گذشته پیگیری‌هایی از طرف مدیرعامل قبلی بورس کالای اصفهان مبنی بر راه‌اندازی تالار بورس فلزات و رونق بورس کالای اصفهان انجام می‌گرفت، اما با توجه به بازنشستگی وی از این سمت و واگذاری سرپرستی این مجموعه به مدیر تالارهای بورس تهران نه تنها هیچ اقدام اساسی مبنی بر توسعه بورس کالا و راه‌ا‌ندازی بورس فلزات تاکنون انجام نگرفته است بلکه بنا بر نظر پرسنل بورس کالای اصفهان وی تاکنون هیچ مراجعه‌ای به اصفهان حتی به منظور بازدیدی از این مجموعه نداشته است.

این بنگاه مهم اقتصادی اصفهان که در حال حاضر پس از گذشت 11 ماه بدون مسئول رها شده است و آن هم در زمانی که در شرایط کنونی اقتصادی در دنیا بورس‌ها کانون توجهات مسئولان مربوطه قرار گرفته‌اند، انگشت ابهامی را تنها به نشانه سکوت و تعجب از این بی‌خیالی و بی‌انگیزگی مسئولان استانی به بورس کالای اصفهان بر لب می‌نشاند.

*بورس کالای اصفهان هنوز اندرخم یک کوچه است

متأسفانه بنا به دلایلی تاسیس این تالار در اصفهان انتظارات فعالان این بازار را تأمین نکرد و با پیگیری‌های انجام شده در سومین سفر استانی هیئت دولت به استان اصفهان راه‌اندازی بورس تخصصی فولاد در استان اصفهان به تصویب رسید، حال این سئوال پیش می‌آید که چرا بیش از گذشت 31 ماه از این مصوبه هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است و همچنان این معامله‌ها در تهران انجام می‌گیرد.

البته گفتنی است که مسئولان استانی انجام این مصوبه را از حقوق قانونی اصفهان دانستند، اما در حال حاضر که موقعیت مناسبی به منظور انجام این مسئله مهم ایجاد شده هیچ اقدامی در راستای راه‌اندازی بورس تخصصی فولاد در اصفهان انجام نمی‌دهند.

مسئولان استانی بر این باور بوده و شاید باشند که دلیلی وجود ندارد که این درصد بالای فولاد اصفهان در تهران مورد مبادله قرار گیرد و این صحیح نیست که تمام آلایندگی و هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم کارخانه‌های فولاد در اصفهان استقرار داشته باشد و سود آن به شهرها و استان‌های دیگر سرازیر شود، اما هنوز با گذشت چندین ماه از علنی‌شدن این مصوبه هیچ اقدامی در راستای انجام آن نکرده‌اند.

استاندار اصفهان علیرضا ذاکراصفهانی با بیان اینکه چرا باید تمام تلاش‌ها در زمینه تولید فولاد در اصفهان انجام گیرد و گردش مالی آن در تهران انجام شود، گفت: درست مانند زمانی که یک پرتقال فروش شمالی محصول خود را در شهر خود مورد خرید و فروش قرار می‌دهد و به تهران مراجعه نمی‌کند، در مورد فولاد اصفهان نیز باید این امر انجام شود.

و جای سئوال دارد که چرا مسئولان در استان صنعتی، تولیدی و اقتصادی اصفهان هیچ اقدامی در راستای راه‌اندازی این مرکز مهم تجاری که سبب سودرسانی به استان می‌شود را در دستور کار ندارند و با عدم مدیریت سبب سرازیر شدن سودهای اصفهان به دیگر استان‌ها می‌شوند.

---------------------------

گزارش: مرضیه زارع

---------------------------

انتهای پیام/ح10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول