اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آخرین آمار بازسازی مناطق زلزله‌زده از زبان استاندار

پی‌کنی 9771 واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده/ نصب روزانه 4 هزار متر مربع کانکس

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان شرقی گفت: تاکنون پی‌کنی 9 هزار و 771 واحد به اتمام رسیده که تقریبا معادل کل واحدهایی است که در اولویت اول بازسازی هستند و 5 هزار و 500 واحد نیز در مرحله فونداسیون و بتن‌ریزی قرار دارند.

پی‌کنی 9771 واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده/ نصب روزانه 4 هزار متر مربع کانکس

به گزارش خبرگزاری فارس از هریس، احمد علیرضابیگی شامگاه امروز در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برای 13 هزار و 837 واحد مسکونی تخریب شده بر اثر زلزله پرونده تشکیل شده که از این تعداد 10 هزار واحد متعلق به ساکنان دایمی روستاهای زلزله‌زده در اولویت اول بازسازی هستند.

وی افزود: بقیه خانه‌ها نیز در سال آینده و پس از سپری شدن فصل سرما با همین شتابی که امروز در کار بازسازی در جریان است ساخته خواهد شد.

علیرضابیگی با بیان این که آمار بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌ شرقی روز به روز در حال افزایش است، گفت: تاکنون پی‌کنی 9 هزار و 771 واحد به اتمام رسیده که تقریبا معادل کل واحدهایی است که در اولویت اول بازسازی هستند و 5 هزار و 500 واحد نیز در مرحله فونداسیون و بتن ریزی قرار دارند.

وی از تحویل 236 واحد مسکن روستایی به صاحبان آنها خبر داد و با اشاره به حجم گسترده عملیات آواربرداری گفت: 95 درصد از این عملیات به پایان رسیده و امیدواریم با به کارگیری تجهیزات آواربرداری در کار حمل مصالح سرعت بازسازی شتاب بیشتری بگیرد.

 

* نصب روزانه 4 هزار متر مربع کانکس در مناطق زلزله‌زده

بیگی با تاکید بر این که تلاش می‌کنیم قبل از فصل سرما تمام 10 هزار واحد مسکن اولویت اول را به مردم تحویل دهیم، افزود: برای اطمینان خاطر مردم در کنار خانه‌های آنها کانکس‌هایی با کاربری نگهداری محصولات کشاورزی استقرار یافته و اگر هم در برخی نقاط کار ساخت خانه‌ها به تاخیر افتاد از این کانکس‌ها می‌توان برای اسکان موقت استفاده کرد.

وی افزود: روزانه 4 هزار متر مربع از این کانکس‌ها در مناطق مختلف نصب می‌شود.

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌ شرقی در ادامه با بیان این که کار بسیار بزرگی در مناطق زلزله‌زده در حال انجام است، خاطرنشان کرد: عملیات امداد و نجات زلزله‌زدگان زلزله اخیر با سرعت کم‌نظیری انجام شد و امیدواریم با همراهی بیشتر مردم و مسئولان کار بازسازی نیز با همین سرعت انجام شود و قبل از فصل سرما شاهد اسکان مردم در مسکن دایمی و مطمئن باشیم.

وی در خصوص رعایت نکات ایمنی در عملیات بازسازی مناطق زلزله‌زده گفت: برای هر 50 واحد مسکن در حال احداث در روستاهای زلزله‌زده یک مهندس ناظر مستقر شده که مراحل بازسازی را به دقت زیر نظر دارد.

 

* ساخت و ساز معطل پرداخت وام نخواهد بود

علیرضابیگی با بیان این که تمام واحدهای احداث شده بیمه خواهند بود، افزود: بنیادهای مسکن بیش از 15 استان کشور با تمام امکانات و نیروی انسانی خود در منطقه حضور دارند و کار بازسازی با سرعت و دقت لازم انجام می‌شود.

وی با اشاره به تسهیلات دولت برای بازسازی مناطق زلزله‌زده گفت: دولت برای هر واحد روستایی 14 میلیون تومان وام و 3 میلیون تومان بلاعوض در نظر گرفته اما ساخت و ساز معطل پرداخت وام ها نخواهد بود.

علیرضابیگی افزود: 50 درصد تسهیلات پیش بینی شده برای تامین مصالح مورد نیاز در اختیار بنیاد مسکن و پیمانکاران قرار گرفته در حالی که اگر این مبالغ را به مردم می دادیم به سختی می‌توانستند مصالح را تامین کنند.

وی با اشاره به مشکلات بازسازی مناطق زلزله زده خاطرنشان کرد: قطعا مشکلاتی در این خصوص وجود دارد اما بیان مشکلات باید کارشناسی شده باشد که کمیسیون عمران مجلس در این رابطه گزارشی منتشر کرده که می‌تواند مرجع اقدامات انجام یافته باشد.

 

* 12 هزار واحد دامی ساخته می‌شود

استاندار آذربایجان ‌شرقی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این که احداث 12 هزار واحد دامی در مناطق زلزله‌زده پیش‌بینی شده، افزود: اقدامات لازم برای حفاظت از دام‌ها و احداث اماکن دامی برای پایدار کردن شرایط معیشت مردم انجام یافته و واحدهای دامی به تدریج در حال احداث و نصب در مناطق مختلف است.

وی از روستاییان خواست تا زمان آماده شدن واحدهای دامی از مصالح و امکانات بومی برای حفاظت از دام های خود استفاده کنند.

علیرضابیگی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی در مناطق زلزله‌زده خاطرنشان کرد: مشکلی از جهت بیماری های واگیردار در این مناطق نداریم و سرویس‌های بهداشتی هم به تعداد کافی نصب شده و از شوراها و دهیاران خواسته ایم برای استفاده بهتر از این امکانات مدیریت لازم را اعمال کنند.

وی با اشاره به آسیب دیدن بیمارستان‌های هریس و ورزقان در زلزله اخیر از برخورد با خاطیان احداث این بیمارستان ها خبر داد و افزود: دستگاه های مسئول از طریق مقام قضائی اقدام لازم را انجام خواهند داد.

علیرضابیگی اظهار داشت: بیمارستان ورزقان از نظر سازه‌ای مشکلی ندارد و با مرمت جزئی قابل بهره‌برداری است و کادر درمانی بیمارستان هریس نیز هم‌اکنون در یک مرکز آموزشی در حال ارائه خدمات هستند.

استاندار آذربایجان‌ شرقی با بیان این که تلاش همه مسئولان تامین مسکن امن برای تمام زلزله‌زدگان است، تاکید کرد: اطمینان داریم به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، این حادثه می‌تواند به سکوی پرتاب عمران و آبادانی منطقه ارسباران تبدیل شود. 

انتهای پیام/مو10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول