اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس میراث فرهنگی شهرستان نایین:

خانه پیرنیا نمونه خانه کویری 400 سال پیش در شهرستان نایین است

خبرگزاری فارس: رئیس میراث فرهنگی شهرستان نایین گفت: خصوصیاتی که خانه پیرنیا دارد نمونه‌ای از زیبایی‌های خانه‌های کویری 400 سال پیش در شهرستان نایین است.

خانه پیرنیا نمونه خانه کویری 400 سال پیش در شهرستان نایین است

محمود مدنیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در مورد ویژگی موزه مردم‌شناسی نایین اظهار کرد: خانه تاریخی پیرنیا یکی از نمونه‌های بارز زندگی سنتی شهر نایین و نیز الگوی مهم معماری و هنری خانه‌های تاریخی در منطقه کویر است.

وی افزود: این بنا مربوط به 400 سال پیش و دوران صفویه است که از اجزای مختلفی از جمله ورودی، دالان‌های متعدد، هشتی، غلام گردش، ایوان شاه‌نشین، اتاق نشیمن، گودال باغچه، باغ و بخش‌های مختلف دیگر تشکیل شده است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان نایین ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی هنری خانه تاریخی پیرنیا وجود نقاشی‌های دیواری و گچ‌بری‌های بسیار زیبای آن که در ایوان شاه‌نشین، اتاق تشریفات و اتاق مخصوص حاکم است.

وی ادامه داد: در یکی از ایوان‌های آن داستان‌های هفت پیکر نظامی شامل داستان‌های خسرو و شیرین، یوسف و زلیخا، صحنه‌های شکارگاه، داستان‌های عاشقانه و خیالی را به نمایش گذاشته است.

مدنیان گفت: این خانه به عنوان خانه حاکم نایین بوده و در ابتدا شخصی به نام قاضی نورالهدی در این خانه زندگی کرده و در دوره قاجار به خاندان پیرنیا رسیده و شخصی به نام میرزا احمد خان پیرنیا حاکم نائین در این خانه زندگی کرده است.

وی یکی از بخش‌های مهم این بنا را وجود فضای گودال باغچه در مرکز حیاط دانست که به عنوان تابستان نشین خانه و به جهت دسترسی به آب قنات حفر می‌کردند.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان نایین افزود: این بنا در اسفند سال 1373 به موزه مردم‌شناسی کویر نایین تبدیل شده است.

مدنیان ادامه داد: نمایش زندگی کویری، وسایل کشاورزی، ادوات و وسایل نظامی، پوشاک، صنایع و حرف دستی و هنرهای سنتی، آداب و رسوم و اعتقادات مردمان بومی منطقه از موارد به نمایش گذاشته شده در این موزه است.

انتهای پیام/ح20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول