اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور خبر داد

اخذ عوارض الکترونیکی در آزادراه‌های کشور / هوشمندسازی جاده‌های 25 استان کشور

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از مجهز شدن 16 آزادراه کشور تا پایان سال‌جاری به سامانه اخذ عوارض الکترونیکی خبر داد.

اخذ عوارض الکترونیکی در آزادراه‌های کشور / هوشمندسازی جاده‌های 25 استان کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، شهریار افندی‌زاده ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: پس از آنکه اداره کل نظارت و نگهداری آزادراه‌ها بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تشکیل شد، دستورالعمل نگهداری آزادراه‌ها به تمام شرکت‌های سرمایه‌گذاری آزادراه‌ها ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: یکی از بحث‌های عمده‌ای که در آزادراه‌ها مطرح است ارائه خدمات مناسب به کسانی است که از آزادراه‌ها عبور می‌کنند.

افندی‌زاده افزود: یکی از این بحث‌ها در ارائه خدمات مطلوب به مسافران، سرعت بخشیدن به عبور از آزادراه‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین در آزادراه‌ها است که سامانه اخذ عوارض الکتریکی یکی از این موارد است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: در این راستا نخستین آزادراهی که به سیستم ETC (سامانه اخذ عوارض الکترونیکی) مجهز شد، گیت عوارضی آزادراه قم ـ تهران بود که در گام اول دو گیت رفت و برگشت این آزادراه مجهز به دستگاه سامانه اخذ عوارض الکترونیکی شدند.

افندی‌زاده ادامه داد: سیستم اینگونه کار می‌کند که به محض ورود خودرو به گیت اخذ عوارض، حس‌گرهای موجود که در کف جاده وجود دارند، به سیستم رایانه‌ای اعلام می‌کنند که خودرویی وارد شده است و سپس برچسب الکترونیکی کوچکی که روی شیشه جلوی خودروها نصب می‌شود، با حس‌گرهای عوارضی‌ها ارتباط رادیویی برقرار می‌کند.

وی افزود: شناسه برچسب الکترونیکی عوارض از طریق خطوط فیبر نوری به مرکز کنترل ارسال می‌شود و رایانه مرکز مبلغ عوارض را برای خودرو محاسبه می‌کند، و به این ترتیب مبلغ عوارضی به صورت خودکار از آن برچسب کسر می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این امر موجب می‌شود ایستایی خودروهایی پشت گیت‌های عوارضی‌ها ‌و زمان عبور از آزادراه‌ها کاهش یابد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: تا پایان سال‌جاری تمام آزادراه‌های کشور یا به عبارتی 16 آزاد راه کشور یک گیت رفت و برگشت این سیستم نصب خواهد شد و راننده‌ها می‌توانند با تجهیز به این سیستم بدون توقف از محل گیت عوارضی‌ها عبور کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص نحوه دریافت کارت‌های و برچسب‌های مخصوص ETC، اظهار کرد:‌ مردم می‌توانند از مراکزی که مشخص شده است این کارت‌های مخصوص را دریافت کنند که یکی از این مراکز برای ارائه این کارت‌ها و برچسب‌های مخصوص بانک مسکن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 30 هزار کیلومتر راه‌های اصلی و شریانی و 50 هزار کیلومتر راه فرعی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: هوشمند‌سازی آزادراه‌ها و راه‌های اصلی کشور در اولویت قرار دارد.

افندی‌زاده ادامه داد: تا پایان سال‌جاری 25 استان کشور از جمله آذربایجان‌شرقی به مرکز مدیریت راه کشور متصل می‌شوند.

وی ادامه داد: تاکنون 18 استان به این امکانات مجهز شده‌اند و 250 دوربین، تصویر و اطلاعات لازم را به مرکز مدیریت راه کشور ارسال می‌کند.

افندی‌زاده اظهار کرد: تا پایان امسال سه هزار کیلومتر از جاده‌های کشور به دوربین‌های ثبت تخلفات مجهز می‌شود و اطلاعات این دوربین‌ها در اختیار پلیس قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: از آبان ماه امسال به تدریج 15 استان به این دوربین‌ها مجهز و به شبکه هوشمند کشور متصل می‌شوند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور ابراز کرد: پیش از این دو هزار کیلومتر از راه‌های کشور به این امکانات مجهز شده است.

افندی‌زاده گفت: 956 دستگاه تردد شمار در جاده‌های کشور نصب شده و به صورت مستقیم آمارهای این حوزه را به مرکز مدیریت ارسال می‌کند.

دوربین‌های ثبت سرعت آنلاین و آفلاین

 معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر سیستم‌‌ دوربین‌های ثبت سرعت و ثبت تخلفات جاده‌ای دو نوع است، تصریح کرد: برخی از این سیستم‌ها آنلاین است که در اختیار پلیس قرار دارد، به این ترتیب که جرایمی که رخ می‌دهد را ثبت و قبض جریمه را صادر می‌کند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: برخی از دوربین‌ها نیز به صورت آفلاین حرکت می‌کنند، یعنی اطلاعات جرایم روی لوح‌های فشرده ثبت و قبوض جریمه بعداً صادر می‌شود.

برنامه‌ریزی برای آنلاین کردن دوربین‌های ثبت سرعت

افندی‌زاده افزود: سیاست کلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این است که همه دوربین‌های ثبت سرعت آنلاین باشند و اطلاعات مستقیماً در اختیار پلیس قرار بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با توجه‌ به هدف قانون برنامه پنجم مبنی بر کاهش 10 درصدی سوانح رانندگی در هر سال، بررسی‌هایی در مورد نحوه کاهش تصادفات انجام شد که در بررسی‌های انجام شده یکی از عامل‌های بروز تصادفات، عدم کنترل خودرو در سرعت‌های بالا اعلام شد، به همین دلیل تلاش کردیم که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این ابزار سیستم هوشمند (دوربین ثبت سرعت آنلاین) را در محورهای اصلی نصب کند و در اختیار پلیس قرار دهد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: قطعاً وقتی اطلاعات به صورت آنلاین باشد، بروز عکس‌العمل سریع در قبال رانندگانی که به هر دلیل سرعت غیرمجاز دارند، راحت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این باره هدف اصلی پیشگیری از افزایش سرعت‌های غیرمجاز برای رانندگان است، زیرا اگر بتوانیم با کنترل سرعت و سبقت غیرمجاز مانع از بروز حادثه شویم، طبیعتاً می‌توانیم تأثیر زیادی در کنترل سوانح داشته باشیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: در همین راستا به سمت آنلاین شدن همه دوربین‌های ثبت سرعت گام برمی‌داریم که امید است با کنترل سرعت، یکی از عامل‌های اصلی بروز تصادفات کاهش یابد.

وی، جاده‌های تهران ـ کرج، کرج ـ قزوین و بزرگراه ساری ـ قائم‌شهر را جاده‌های پرتردد کشور در سال‌جاری عنوان کرد و گفت: در تابستان امسال شاهد رشد 18 درصدی تردد در جاده‌های کشور بودیم.

افندی‌زاده در ادامه از بهره‌برداری 400 مجتمع خدماتی ـ رفاهی بین راهی در جاده‌های کشور خبر داد و گفت: هم‌اکنون 410 مجتمع دیگر در حال ساخت است که هر شرکت علاقه‌مندی که توانمندی مالی و اجرایی داشته باشد، می‌تواند هم سهمی در ایجاد اشتغال و هم سهمی در ساخت این مجتمع‌ها داشته باشد.

ترانزیت 5.8 میلیون تن کالا از کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی از رشد 75 درصدی ترانزیت کالا در سه سال اخیر خبر داد و گفت: در شش ماهه اول سال پنج میلیون و 800 هزار تن کالا تاکنون جابه‌جا شده است که رشد 25 درصدی را نشان می‌دهد و با این اوصاف 35 درصد از قانون برنامه پنجم جلوتر هستیم. 

انتهای پیام/و10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول