اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح شد

بی‌مهری مسئولان به هیئت رزم‌آوران توجیه منطقی ندارد

خبرگزاری فارس: نایب رئیس هیئت رزم‌آوران آذربایجان‌غربی گفت: بی‌مهری مسئولان استانی به این رشته ورزشی توجیه منطقی و عقلانی خاصی ندارد و این هیئت در کمال بی‌اعتنایی مسئولان به کار خود ادامه می‌دهد.

بی‌مهری مسئولان به هیئت رزم‌آوران توجیه منطقی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حدود 34 سال پیش در سال 57 رشته رزم‌آوران در جمهوری اسلامی ایران و به تدبیر رزمی‌کاران کشور ابداع و پایه‌ریزی شد تا با ادغام فنون مختلف ورزش‌های رزمی، سبک کاملا ایرانی برای ورزشکاران رشته‌های رزمی وجود داشته باشد.

این ورزش روز به روز پیشرفت و ترقی کرده و در سراسر کشور طرفداران خاص خود را یافت چرا که به عنوان یکی از ورزش‌های رزمی و سبک ایرانی برگرفته از اعتقادات مذهبی به شمار می‌رفت که تجلی‌گر عقاید مسلمان ایرانی بود.

در سال 77 سبک رزم‌آوران با تلاش سیدصادق مرتضوی وارد آذربایجان‌غربی شد و در اوایل کار از شهرستان سلماس کار خود را آغاز کرد. از سال 78 نیز با ورود این ورزش به ارومیه به عنوان مرکز استان، رشته رزم‌آوران دارای طرفداران بیشتری شد که برای یادگیری و آموزش فنون مختلف این رشته ابراز علاقه می‌کردند.

هم‌اکنون پس از گذشت حدود 13 سال از فعالیت این ورزش در آذربایجان‌غربی و گسترش آن در شهرستان‌های مختلف استان، متاسفانه بی‌مهری مسئولان مرتبط با امور ورزش استان به رشته رزم‌آوران همچنان ادامه داشته و شاهد موفقیت‌های بزرگ این رشته در کمال گمنامی هستیم.

برای بررسی مشکلات و همچنین شنیدن سخنان مسئولان هیئت رزم‌آوران آذربایجان‌غربی و به دلیل عدم دسترسی به رئیس هیئت استانی، گفت‌وگویی با مهدی فرامرزی نایب رئیس هیئت رزم‌آوران آذربایجان‌غربی ترتیب دادیم تا بیشتر در جریان فعالیت‌های رزم‌آوران استان و مشکلات پیش روی این هیئت قرار گیریم که متن این مصاحبه در ادامه می‌آید:

*لطفا در ابتدا اندکی در مورد خصوصیات رشته رزم‌آوران و نحوه اجرای آن توضیحاتی ارائه دهید؟

رشته رزم‌آوران به عنوان یکی از رشته‌های رزمی کشور و به عنوان تنها رشته رزمی بومی ایرانی شناخته می‌شود که از نظر کارشناسان بهترین ورزش برای انس بیشتر ورزشکاران با معارف اسلامی و دینی به شمار می‌رود.

* گذشته این رشته در آذربایجان‌غربی چگونه بوده و آیا مسئولان استانی حمایت‌های لازم از این رشته به عمل می‌آورند؟

متاسفانه رشته رزم‌آوران از همان ابتدای ورود به آذربایجان‌غربی با بی‌مهری مسئولان مواجه بوده و هم‌اکنون نیز با این مشکلات دست به گریبان است. مسئولان استانی مرتبط با حوزه ورزش نیز وعده‌های سالانه خود به این رشته را مکرر بیان می‌کنند اما هنوز هیچ حمایت جدی برای ارتقای سطح هیئت در استان انجام نشده است.

*توجیه مسئولان در زمینه بی‌توجهی به این رشته چه بوده و آیا تاکنون مذاکراتی برای جلب توجه مسئولان داشته‌اید؟

با توجه به چندین جلسه با مدیرکل ورزش و جوانان استان و همچنین مدیران مرتبط در این اداره کل هنوز توجیه خاصی برای این عمل ارائه نشده و برخلاف وعده‌های چندین ساله مسئولان برای حمایت از رشته، تاکنون حتی نام این رشته در میان رشته‌های موجود در پایگاه اینترنتی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی نیامده است.

*با توجه به فعالیت‌ها و موفقیت‌های هیئت رزم‌آوران در سطح کشوری و جهانی آیا تاکنون تجلیلی از ورزشکاران این رشته به عمل آمده است؟

آذربایجان‌غربی به عنوان یکی از استان‌های مشهور در زمینه ورزش‌های رزمی کشور شناخته می‌شود و در این میان کسب مقام‌های قهرمانی و سایر مقام‌های برتر در میان ورزشکاران کشوری موجب بروز استعدادهای برتر در این استان شده است اما آنچه قابل توجه است بی‌مهری مسئولان به ورزشکاران این رشته است به طوری که تا به حال هیچ تجلیل از مدال‌آوران و قهرمانان آن به عمل نیامده است.

*در زمینه مقام‌های مختلف در سال‌های گذشته توضیحی ارائه فرمایید؟

ورزشکاران این رشته تا به حال موفق به کسب چندین مقام اول تا سوم در سطح کشور شده‌اند و در حال حاضر نیز به عنوان تیم دوم کشوری شناخته می‌شوند البته در سال جاری و در آخرین مسابقات رزمی کشور تیم رزم‌آوران استان در رده سنی نونهالان موفق به کسب مقام نایب قهرمانی و تیم نوجوانان نیز موفق به حضور در جایگاه سوم شد که این خود افتخار بزرگی برای رزمی‌کاران استان به شمار می‌رود.

*دلیل بی‌مهری مسئولان به ورزش‌های رزمی و به ویژه رز‌م‌آوران با وجود افتخارات زرین این رشته را در چه می‌بینید؟

تنها دلیلی که می‌توان برای این عمل قانع‌کننده دانست این است که مسئولان و مدیران به حمایت از ورزش‌های گروهی در استان پرداخته‌اند و تمام توان خود را برای پرورش ورزشکاران این رشته‌ها صرف می‌کنند اما نکته مهم این است که ورز‌ش‌های گروهی در آذربایجان‌غربی دارای تنزل جایگاه بوده و تنها ورزش‌های انفرادی و به ویژه رزمی موفق به کسب جایگاه‌های برتر کشوری هستند.

*اندکی هم از خصائص اجرایی رشته توضیح دهید که چه تفاوت‌هایی با سایر رشته‌های رزمی داشته و دلیل انتخاب این رشته توسط ورزشکاران چیست؟

در این رشته تمام حرکات با نام معصومان (ع) و بزرگان دینی انجام می‌شود و نمی‌توان اسامی ضددینی و غیراسلامی رایج در سایر رشته‌های رزمی را در آن یافت.

به طور مثال در آغاز کلاس‌های هر روزه سوره «والعصر» قرائت می‌شود و در حین تمرین نیز مربی با ذکر «یا علی» حرکات را انجام داده و شاگردان نیز با رمز «مدد» وی را همراهی می‌کنند که این وضعیت در هیچ رشته دیگری وجود ندارد.

*درخواست شما از مسئولان و مدیران ارشد استانی چیست؟

با عنایت به موارد گفته شده و توجه خاص این رشته به اعتقادات مسلمانان و به ویژه مذهب شیعه تقاضای تمام ورزشکاران رشته رزم‌آوران از مدیران استانی این است که توجه ویژه‌ای به این رشته داشته باشند تا شاهد رشد روزافزون آن در سطح کشوری و جهانی باشیم.

*با تقدیر از صرف وقت برای این گفت‌وگو سخن پایانی نایب رئیس هیئت رزم‌آوران آذربایجان‌غربی به عنوان یکی از پیشکسوتان این رشته در استان چیست؟

در رابطه با این رشته متاسفانه کم‌لطفی‌های بسیاری در میان مسئولان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی وجود دارد که با وجود تشکیل هیئت رزم‌آوران هنوز این رشته را در میان لیست ورزش‌های استانی نیاورده‌اند، همچنین نبود امکانات لازم برای فعالیت هیئت از نظر تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌ا‌فزاری مشکل دیگر رزم‌آوران استان است چراکه پس از چند سال تلاش رئیس و اعضای هیئت موفق به دریافت اتاق محقر و نامرتب شده‌اند و هنوز هیچ امکانات نرم‌افزاری و تجهیزات لازم برای انجام تمرینات را در اختیار نداریم تا تلاش‌های خود را به صورت آبرومندانه ادامه دهیم.

تنها درخواست هیئت از مسئولان این است که این رشته را نیز همانند سایر ورزش‌ها پرورش داده و موجب دلسردی ورزشکاران و اعضای هیئت نشوند و همچنین از مدیران ارشد استانی و شهرستانی درخواست داریم که برای این رشته تجهیزات لازم را تدارک ببینند تا گسترش فعالیت‌های دینی و مرتبط با ورزش پهلوانی در استان را شاهد باشیم.

با توجه به سخنان این مسئول هیئت رزم‌آوران آذربایجان‌غربی و همچنین گفته‌های مسئولان هیئت بانوان این رشته که در گفت‌وگوی قبلی آمده بود امید است شاهد توجه بیشتر مسئولان به این رشته و افزایش فعالیت‌های هیئت رزم‌آوران باشیم تا فرهنگ دینی در میان ورزشکاران رواج یافته و با تلاش‌های مسئولان و ورزشکاران شاهد کاهش استفاده از فرهنگ غربی در میان ورزشکاران باشیم.

-------------------------------

گفت‌وگو از سجاد امیرکردلر

-------------------------------

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول