اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تنها جراح دهدشت برای جراحی به چه کسی مراجعه کند

خبرگزاری فارس: شهرستان کهگیلویه با 200 هزار نفر جمعیت تنها یک جراح عمومی دارد که به دلیل آمار بالای تصادفات این شهرستان در سطح استان مسئولان باید فکری به حال این معضل بزرگ کنند.

تنها جراح دهدشت برای جراحی به چه کسی مراجعه کند

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، در حالی که در بیشتر مناطق کشور پزشکان و جراحان در مراکز درمانی به حد اشباع رسیده‌اند ولی در شهرستان فراموش شده کهگیلویه کمبود پزشک عمومی و جراحان متخصص در رشته‌هایی چون جراح عمومی و مغز و اعصاب به یک تراژدی بزرگ تبدیل شده است.

این در حالی است که رسانه‌های دیداری و شنیداری و نوشتاری گزارش‌های متعددی ارائه داده و مسئولان بهداشت و درمان کهگیلویه (البته به قول خودشان) در این زمینه پیگیری‌های مستمر داشته‌اند.

در مورد جراح متخصص مغز و اعصاب شاید تا حدودی و البته نه کاملا، حق با مسئولان باشد چراکه تعداد این پزشکان در سطح کشور محدود است و شاید امکانات شهری مثل دهدشت نتواند توقعات این قشر را برآورده کند.

ولی سؤال اصلی این است که چرا هنوز برای افزایش تعداد جراحان عمومی برای بیمارستان شهر دهدشت و شهرستان کهگیلویه چاره‌ای اندیشیده نشده است. و آیا تا به حال مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان کهگیلویه از خود پرسیده‌اند که چه چیزی سبب ایجاد این نقصان و نارسایی در شهرستان کهگیلویه شده و چه کسی پاسخگوی اینگونه بیماران است.

با تأسف باید گفت که شهر دهدشت و تنها بیمارستان آن که خود بیش از 200 هزار نفر جمعیت را زیر پوشش قرار داده به مدت سه روز و به علت مرخصی رفتن تنها جراح عمومی شهر از نبود جراح عمومی رنج می‌برد.

باید یادآور شد که شهر دهدشت و شهرستان کهگیلویه دارای بیشترین آمار تصادفات و جراحات در سطح استان بوده که وجود بیش از دو پزشک جراح عمومی از ضروریات اصلی در بیمارستان این شهر است.

گنجعلی سعادت‌فر رئیس بیمارستان امام خمینی دهدشت تنها با گفتن این جمله که رایزنی‌های فراوان و بی‌فایده‌ای در این زمینه داشته‌ایم از انجام مصاحبه سر باز زد و بیان کرد: مصاحبه‌های قبلی که با خبرنگاران در مورد مسائل بیمارستان و کمبودهای آن داشتیم چالش‌ها و تنش‌های فراوانی را برای ما در پی داشت به همین علت از سخن گفتن در این مورد معذوریم.

موسی دهاز تنها جراح عمومی بیمارستان امام خمینی دهدشت و شهرستان کهگیلویه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: از شش ماه پیش به تنهایی و به صورت شبانه‌روزی در حال انجام وظیفه هستم.

تنها جراح عمومی بیمارستان امام خمینی با اشاره به جمعیت شهرستان کهگیلویه و نیز تعداد زیاد تصادفات و سوانح که نیاز به جراحی دارد، اضافه کرد: حداقل باید سه جراح عمومی در این بیمارستان فعالیت کنند.

دهاز با بیان اینکه به تنهایی و با تحمل سختی‌های فراوان در حال خدمات‌رسانی به بیماران و مصدومان است، افزود: به علت کمبود جراح عمومی ماهانه بیش از 160 جراحی انجام می‌دهم که این کار انرژی زیادی را از من می‌گیرد.

این پزشک جراح با ابراز تأسف از وضعیت موجود در زمینه کمبود جراح بیان کرد: تنها کسی که در این شهرستان هیچگونه پشتوانه‌ای ندارد خود من هستم چراکه اگر برای خودم مشکلی پیش آید که نیاز به جراحی داشته باشم دیگر هیچ فریاد‌رسی نیست.

وی با بیان این مطلب که تعداد جراحان عمومی در دهدشت با فراز و فرود همراه است، اذعان کرد: آخرین جراح عمومی که در دهدشت حضور داشت و پزشک حاذق و کار بلدی نیز بود به علت بعضی بد اخلاقی‌های مسئولان قبلی شبکه بهداشت کهگیلویه فرار را بر قرار ترجیح داد.

با همه این اوصاف گویا گوش شنوایی در میان مسئولان امر برای شنیدن و چشم بینایی برای دیدن آلام مردم کهگیلویه وجود ندارد و تا کی باید مردم، پزشکان، کادر درمان و مسئولان بهداشتی کهگیلویه شاهد چنین بی‌توجهی در زمینه سلامت خود باشند.

و بی‌توجهی وقتی عمیق‌تر شده و نمود بیشتری پیدا می‌کند که بیماران اعزامی از بیمارستان دهدشت در زمینه جراحی عمومی در موارد زیادی یا پذیرش نمی‌شوند و یا به زحمت از بیمارستان‌های شهرهای دیگر باید برایشان پذیرش گرفت.

----------------------------

گزارش از قاسم خشت‌زر

----------------------------

انتهای پیام/آ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول