اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:

روحانیون فراتر از زمان حرکت کنند

خبرگزاری فارس: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر اینکه حوزه علمیه امروز با گذشته تفاوت فراوان دارد گفت: طلاب و روحانیون باید حرکتی فراتر از زمان داشته باشند.

روحانیون فراتر از زمان حرکت کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله سید‌ هاشم حسینی‌بوشهری در مراسم آغاز سال تحصیلی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت و با اشاره به گزارش مدیر این مؤسسه اظهار کرد: این مرکز آموزشی اقدامات بسیار ارزشمندی داشته و رشته‌های متعدد شکل گرفته مایه امیدواری و خوشحالی است.

وی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه امروز با گذشته تفاوت فراوان دارد تصریح کرد: حوزه علمیه اگر چه از نظر کمی تعداد رشته‌ها و گستردگی علوم متداول گسترش پیدا کرده است، اما باید به همان تناسب ویژگی‌های گذشته حوزویان را نیز در کنار گسترش کمی حفظ کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه پیامبران عالمان دین را به سه دسته تقسیم می‌کنند تصریح کرد: گروه نخست کسانی هستند که از دانش خود استفاده کرده و چراغ پرفروغی برای جامعه هستند و مردم از منش و رفتار آنها استفاده می‌کنند.

حسینی‌بوشهری گروه دوم را کسانی برشمرد که دیگران از شمع وجودی آنان بهره می‌گیرند اما خود آن‌ها هنوز اندر خم یک کوچه بوده و اهل عمل نیستند، اضافه کرد: این فرد کسی است که کرسی تدریس دارد و صاحب سبک و سلیقه و مکتبی است اما همه از محضرش بهره برده‌اند جز خودش.

وی دسته سوم را روحانیون گوشه‌گیر و به دور از جامعه دانست و عنوان کرد: این افراد زمینه حضور خود را فراهم نکرده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر اینکه روحانی باید مدیریت فکری و روحی جامعه را عهده‌دار شود تصریح کرد: روحانی باید در تمام مرز‌های فکری و اعتقادی حضور مرزبانانه داشته باشد.

حسینی‌بوشهری با اشاره به اینکه تحصیل علم روحانی بدین معنی است که وی در جبهه حاضر است اضافه کرد: این رسالت سنگینی است و فعالیت عمده روحانی باید در این زمینه باشد.

وی با تاکید بر اینکه روحانیت باید حضور در زمان داشته باشد خاطر نشان کرد: انتظار داریم روحانی حوزه علمیه فراتر از زمان حرکت کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور شهید مطهری را از روحانیونی دانست که فراتر از زمان حرکت می‌کرد، اظهار کرد: این شهید و عالم بزرگوار در تیزبینی، رصد مشکلات و جنگ شبهه‌ها فراتر از زمان بود.

حسینی‌بوشهری با اشاره به اینکه روحانی علاوه بر مدیریت فکری و روحی جامعه باید الگو باشد تصریح کرد: پایبندی در درس و کلاس و بهره‌مندی از نفس استاد از سوی برخی طلاب نباید مورد غفلت قرار گیرد.

وی تأثیر الگو بودن یک روحانی را بسیار ارزشمند توصیف و اضافه کرد: روحانیت اگر هم منبر نرود، رفتار وی پیام بلندی برای جامعه دارد و مردم مورد تأثیر قرار می‌گیرند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر اینکه طلاب باید قدر فرصت و شرایط فعلی را بدانند تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدا، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری امروز در یک فضای آرام هستیم و می‌توان به تحقیق، پژوهش و ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) پرداخت.

وی با انتقاد از کسانی که نمره خوبی به کارنامه حوزه علمیه نسبت به گذشته نمی‌دهند تصریح کرد: در گذشته حوزه علمیه تعداد اندکی طلاب دست به قلم می‌بردند اما امروز مجلات فقهی حوزه علمیه شاهدی بر این مدعا است که طلبه فاضل حوزه قلم می‌زند و مجتهدانه و عالمانه در مسائل نو پیدای تحقیق و پژوهش می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر اینکه تمام طلبه‌های حوزه باید به این تراز برسند خاطر نشان کرد: رشته‌های تخصصی فرصت گسترش علوم حوزوی و آشنایی با رشته‌های دانشگاهی و تعمیق بخشی با رشته‌ها را ایجاد کرده است.

انتهای پیام/ب10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول