اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم:

آداب زیارت بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) ثبت معنوی شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از ثبت آداب زیارت بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) در فهرست آثار میراث معنوی کشور خبر داد.

آداب زیارت بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) ثبت معنوی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، علیرضا ارجمندی با اشاره به برگزاری پنجمین اجلاس شورای ثبت آثار کشور در استان البرز گفت: آداب زیارت بارگاه حضرت فاطمه معصومه (س) با توجه به اهمیت و جایگاه والای آن از سوی این اداره‌کل برای ثبت در فهرست آثار میراث معنوی کشور در این اجلاس مطرح شد که در ساعات پایانی برگزاری این همایش مورد تصویب کمیته تخصصی بررسی آثار پیشنهادی قرار گرفت.

وی در خصوص اهمیت ثبت این اثر ارزشمند معنوی گفت: از آنجا که آداب و رسوم جزو لاینفک فرهنگ پویای هر جامعه است و امکان تغییر آن در طول تاریخ وجود دارد ثبت اطلاعات و مستندسازی جزئیات و فرآیند هر آیین در هر مقطع زمانی می‌تواند نسل‌های آینده را در حفظ و احیای این آیین‌ها کمک کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم افزود: در طول تاریخ برخی سیاحان و مورخان داخلی و خارجی که از قم عبور کرده‌اند هر یک به نحوی از آداب و آیین زیارت مردم از بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) یاد کرده‌اند که در حال حاضر برخی از آنها منسوخ و برخی با کمی تغییر همچنان ادامه دارند.

وی «آرمینوس وامپری» مجارستانی و «ژان شاردن» فرانسوی را از جمله مورخان و سیاحانی برشمرد که در دوره قاجار با حضور در قم در این خصوص در سفرنامه‌های خود مطالبی به رشته تحریر درآورده‌اند.

وی مراسم لاله‌گردانی و شمع‌گردانی را در حال حاضر از جمله مراسم‌های زیبا و دیدنی خاص بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) برشمرد و افزود: جا دارد این مراسم‌‌ها پس از تحقیق و بررسی، مستندسازی و حفظ شود.

ارجمندی ثبت معنوی دو هنر سنتی و صنایع دستی «حجاری» و «گره چینی» را از دیگر پرونده‌های پیشنهادی استان قم به این اجلاس برشمرد و افزود: این دو هنر نیز با دفاع کارشناسان فنی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم به تصویب رسید.

انتهای پیام/ل30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول