اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر:

10 میلیون نفر در جهان در چرخه قاچاق مواد مخدر فعالیت می‌کنند

خبرگزاری فارس: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: سود سرشار ناشی از چرخه قاچاق، باعث شده تا قریب به 10 میلیون نفر در چرخه قاچاق مواد مخدر فعالیت داشته باشند.

10 میلیون نفر در جهان در چرخه قاچاق مواد مخدر فعالیت می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر بابک دین‌پرست صبح امروز در حاشیه جلسه شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر اظهار داشت: مواد مخدر پدیده‌ای بسیار پیچیده بوده و در کنار فقر و رشد جمعیت، نابودی محیط زیست و تهدیدات هسته‌ای، به عنوان چهارمین بحران جهانی مطرح و از آن به عنوان شوک هزاره سوم نام برده می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر حداقل 170 کشور دنیا با این معضل درگیر بوده و بر اساس آخرین گزارشات دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC)، حدود 230 میلیون نفر از جمعیت بزرگسال دنیا در سال 2010، حداقل یکبار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده‌اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: سالانه حدود 200 هزار نفر از معتادان جهان به دلیل سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

دین‌پرست گفت: سود سرشار ناشی از چرخه قاچاق، باعث شده تا قریب به 10 میلیون نفر در چرخه قاچاق مواد مخدر فعالیت داشته باشند.

وی به کشور افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده تریاک جهان و با تولید حداقل 90 درصد تولید جهانی این ماده در هر سال اشاره کرد و افزود: این امر موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران که همسایه افغانستان است، به عنوان یکی از مسیرهای قاچاق مواد مخدر و بازار مصرف انتخاب و خسارات فراونی از این مسیر به کشورمان تحمیل شود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری به اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در سال 1391 در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگی و پیشگیری، اجرایی شدن برش استانی سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، اجرایی شدن مصوبات ستاد در ارتباط با اختصاص اعتبار مورد نیاز این برنامه از محل اعتبارات استانی و همچنین اختصاص بودجه برای اجرای فعالیت‌های مندرج در سند جامع پیشگیری اولیه از سوی ستاد، تهیه و توزیع برنامه‌ها و محتوای آموزشی استاندارد برای پیشگیری اولیه از اعتیاد، برگزاری نمایشگاه‌های سیار پیشگیری اولیه از اعتیاد در مدارس و دانشگاه‌ها و برگزاری جشنواره‌های دانش‌آموزی از جمله این اولویت‌هاست.

دین‌پرست در ارتباط با اولویت‌های سال 91 ستاد در حوزه درمان، کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد و حمایت‌های اجتماعی بهبودیافتگان، به مواردی چون تلاش ستاد به منظور تدوین و ابلاغ سند جامع درمان معتادان و حمایت‌های اجتماعی از معتادان بهبود یافته در همین سال، جذب کامل معتادان خارج از چرخه درمان و کاهش آسیب کشور به مراکز درمان و کاهش آسیب در طی یک پروسه زمانی، توسعه مراکز درمانی و کاهش آسیب در سطح کشور، ساماندهی مراکز درمان و کاهش آسیب غیر مجاز، اجرای دقیق آئین نامه‌ها، دستورالعمل و پروتکل‌های ابلاغی این حوزه، تشکیل کمیته‌‌های نظارت کشوری و استانی و استانداردسازی کامل مراکز موضوع ماده 16 قانون اشاره کرد.

وی افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های مشارکتی و برنامه‌های محله محور، برگزاری مناسب به منظور جلب مشارکت‌های مردمی و توسعه و توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد را به عنوان مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری ستاد در حوزه سمن‌ها نام برد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در حوزه مقابله با عرضه نیز اقداماتی چون تشدید روند شناسایی و مبارزه با سران باندهای اصلی قاچاقچیان و ترانزیت مواد مخدر، مبارزه جدی‌تر با عوامل اصلی توزیع مواد مخدر در کشور، ارتقای سطح دانش و تخصص مامورین فعال در عرصه مقابله با مواد مخدر در سطح دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی کشور، توجه به امر همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی به منظور شناسایی و دستگیری قاچاقچیان بین‌المللی، شناسایی اموال و دارایی قاچاقچیان با هدف ضربه زدن به بنیان‌های اصلی قاچاق، راه‌اندازی تعدادی اردوگاه‌های موضوع ماده 42 قانون و تسریع در رسیدگی به پرونده متشکله در حوزه مبارزه با مواد مخدر در مراجع ذیربط قضایی را به عنوان برخی از مهم‌ترین اولویت‌های ستاد در سال جاری در حوزه‌های مقابله با عرضه مواد مخدر در حوزه قضایی نام برد.

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر نیز گزارشی از وضعیت استان و فعالیت کمیته‌های تخصصی حوزه‌های سه‌گانه مقابله با عرضه، فرهنگی، پیشگیری و درمان ارائه داد. 

ارسطو ترکمان‌منش گفت: با توجه به تغییر مسیر قاچاقچیان از خشکی به دریا، با پیگیری‌های به عمل آمده اخیراً پایگاه‌های مبارزه با مواد مخدر دریایی دریابانی استان از جنوب تا شمال استان که مرز آبی است راه‌اندازی شده و با تعامل قابل توجه دستگاه‌های حوزه مقابله‌ای، مسیر آبی برای قاچاقچیان ناامن‌تر از گذشته خواهد بود.

معاون اداره کل اطلاعات، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر و رئیس کمیته مقابله استان بوشهر و سایر اعضای شورا به بیان نقطه نظرات و تشریح آخرین وضعیت معضل مواد مخدر در استان بوشهر در حوزه‌های مختلف کاری پرداختند. 

لازم به ذکر است نتایج مباحث و پیشنهادات مطروحه در جلسه فوق توسط معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد، به وزیر کشور ارسال شده و تمهیدات لازم در راستای تقویت همه جانبه روند مبارزه با این معضل شوم در سطح استان بوشهر اتخاذ و دستورات لازم از سوی وزیر کشور و دبیرکل ستاد به مسئولان ذیربط استان بوشهر و ستاد مبارزه با مواد مخدر ابلاغ شد.

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول