محمد کراچیان در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان درباره تأثیر فیلمهای غربی در تهاجم فرهنگی اظهار کرد: ما تاکنون درباره سینماهای غربی مانند هالیوود که آنها را ضد ارزش میدانیم یک طرفه قضاوت کردهایم.
وی افزود: این سینماها مطابق با فرهنگ و مقتضیات خود با قدرت تمام انجام وظیفه میکنند که طبیعی است با ارزشهای فرهنگی ما سازگار نیست.
این کارشناس سینما با اشاره به اینکه مشکل اصلی در تهاجم فرهنگی دشمن قوی نبودن فیلمهای خود ما است، گفت: ما نتوانستهایم فیلمهای ارزشمند و شاخصی در حد سینمای غربیها تولید کنیم و هنوز نیز به درستی به وظیفه خود در این زمینه واقف نیستیم.
وی ادامه داد: هر گاه سینمای ما در جشنوارههای خارجی حتی پیش پا افتاده مطرح میشود بر خود میبالیم و فیلم راه یافته به آن جشنواره را ارزشمند میدانیم، این در حالی است که این رویه نیاز به مطرح شدن در جشنوارهای بیگانه باعث شده در ساخت فیلمهای ایرانی از تفکر غربیها درباره ایران سرمشق بگیریم.
کراچیان با اشاره به اینکه برخی بر این باورند که به دلیل وارداتی بودن هنر سینما نمیتوانیم سینمای ملی ایجاد کنیم، تصریح کرد: در واقع طرح این مسئله بهانه بیهودهای بیش نیست، هر بافت فرهنگی نیازمند مصوباتی است و هر کشوری لازم است به مأموریتهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود در این ارتباط عمل کند.
وی اضافه کرد: کشورهای غربی وظیفه دارند برای فرهنگهای دیگر فیلم بسازند و مبانی خاصی را که ضد ارزش و فرهنگ دیگر کشورهاست، به کمک فیلم رواج دهند.
این کارشناس سینما تاکید کرد: این فیلمها باعث آسیب در فرهنگ دینی و اسلامی ما میشوند و این مسئلهای است که نمیتوان با عوارض آن مبارزه کرد مگر اینکه از همان راه دشمن برای مقابله استفاده کنیم.
وی افزود: این موضوع دلیلی بر ضعف سینمای غربی نیست، بلکه دلیلی بر ضعف عملکرد ما است چرا که آنها با تمام توان کار میکنند و ما با کمترین نگرانی عمل میکنیم.
کراچیان اظهار کرد: بنابراین به جای بسنده کردن به تقبیح غربیها باید خودمان دست به کار شویم و هنرمندان سینما با عمل به وظیفه خود از این آسیبهای فرهنگی جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه مسئولان فرهنگی در تمام ارگانها لازم است مطالعات فرهنگی، سیاسی و روانشناسی لازم را داشته باشند، گفت: مدیریت فرهنگی تنها به حرف نیست وبا ایجاد رشتهای در این زمینه نمیتوان نیز مدیران فرهنگی پرورش داد.
این کارشناس و تحلیگر سینما با اشاره به سیاهبینی در سینمای ایران در برابر قهرمانپروری فیلمهای غربی، تاکید کرد: در ایران سینمای سیاهبین خود را روشنفکر تلقی میکند و این در حالی است که سینمای غرب خود را درمانگر میداند.
وی اضافه کرد: سینمای درمانگر مکنونات قلبی مخاطبان را بازگو میکند و در همزادپنداری آنها با قهرمان داستان میکوشد و این موضوع را به آنها القاء میکند که تخیلات را میتوان به واقعیت تبدیل کرد.
کراچیان تاکید کرد: وقت آن است که دستاندرکاران هنر هفتم از سینمای سیاهنما که تنها افسردگی مخاطب را در پی دارد دست بکشند و به سینمای درمانگر و قهرمانپرور رو بیاورند.
انتهای پیام/ح10/ط4000