اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

میراث فرهنگی ویترینی خاک گرفته نیست

مبارزه با فقر فرهنگی هم‌دلی همه ارگان‌های شهری را می‌طلبد

خبرگزاری فارس: میراث فرهنگی ویترینی خاک گرفته نیست که فقط به تماشا بنشینیم و مبارزه با فقر فرهنگی هم‌دلی همه ارگان‌های شهری را می‌طلبد

مبارزه با فقر فرهنگی هم‌دلی همه ارگان‌های شهری را می‌طلبد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پل ‌الله‌وردیخان یا سی و سه پل یکی از چندین پل زیبا و قدیمی است که بر روی رودخانه زاینده‌رود راه ارتباطی بین جنوب و شمال شهر اصفهان را به خوبی برعهده دارد، این پل از شاهکارهای معماری سنتی در پل‌سازی جهان به شمار می‌رود که خود سرمنشأ الهام بسیاری از هنرمندان و معماران از دوره صفویه تاکنون بوده است و سی و سه پل علاوه بر ایفای نقش اصلی خود که سهولت عبور و مرور عامه مردم است، به عنوان یک سازه شهـــری بر زیبایی شهر اصفهان و جذب گردشگر افزوده و به یکی از شاخصه‌های مهم شهر اصفهان تبدیل شده است.

هم‌چنین ریتمی که با استادی در معماری این پل وجود دارد، با وجود آنکه در نگاه اول یکنواخت به نظر می‌رسد، آن‌قدر متنوع و چشم‌نواز است که می‌تواند آرامش روانی خاصی را در ساعات مختلف روز به بیننده القاء کند، شاید اگر فرصت آن را داشته باشیم که در این هجوم تکرارهای بیهوده دقایقی از روز را به دور از هیاهوی بی‌پایان شهری به بودن با این پل‌ها اختصاص دهیم، می‌توانستیم بسیاری از فشارهای روانی متأثر از اطراف خود را کنترل و درمان کنیم.

پل‌ها استادان خاموشی هستند که با نگاه کردن به ریتم و حجم‌های معماری‌شان و هم‌چنین گوش کردن به موسیقی آرام آنان آنگاهی که جریان حیات بخش آب وجود داشته باشد، به ما می‌آموزند لحظه‌ای مکث پشت پایه‌های سنگـی و آجری آنها در این شتاب‌زدگی شهری یعنی رسیدن به آرامش روح و روان و این همان سعادتی است که انسان از ابتدای تاریخ تاکنون به دنبال آن سرگردان بوده است.

اما واقعاً چگونه می‌شود به جای نگاه پندآموز و محبت‌آمیز به این سازه‌های موقر عده‌ای ناآگاه با هر وسیله‌ای که در دستشان است، هر مطلبی را می‌خواهند بر روی تن فرسوده این پل‌ها حفر کرده یا رنگ‌آمیزی می‌کنند، حرکتی که ریشه در ناهنجاری‌های اجتماعی و فقر فرهنگی عده سرخورده دارد.

کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به اینکه حفاظت از میراث فرهنگی وظیفه کل ارگان‌ها و آحاد مردم است، گفت: سازمان میراث فرهنگی سال‌ها است که یک تنه در جهت مبارزه با این ناهنجاری‌ها تلاش می‌کند، اما در واقع در این نبرد نابرابر، مبارزه با فقر فرهنگی خارج از عهده یک سازمان است و هم‌دلی همه ارگان‌های شهری و آحاد مردم را می‌طلبد.

منصور زیرک افزود: مشکلی که در این میان قابل ذکر است پاک‌سازی و امحا بسیار دشوار با صرف وقت و هزینه بسیار زیاد این دیوارنوشته‌ها و رنگ‌ها است، هر چند که هیچ گاه به شکل کامل نمی‌توان خسارات وارده را جبران کرد، چون پاک‌سازی این رنگ‌ها به دلیل نفوذپذیری در آجر کار بسیار دشواری است.

*قانونی که عملیاتی نمی‌شود

وی اظهار کرد: در قوانین جمهوری اسلامی قوانینی در راستای مجازات کسانی که به هر نحوی  به آثار تاریخی آسیب می‌رسانند، در نظر گرفته شده اما به نظر می‌رسد که این قوانین آنچنان هم لازم‌الاجرا نیست و تمایل جدی در مورد اجرای این قوانین به چشم نمی‌خورد.

کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: امروزه دیگر در هیچ جای دنیا حتی همین عده قلیل ناآگاه را هم نمی‌یابیم که با آثار قدیمـی و عام‌المنفعه خود بدین گونه رفتار و سرخوردگی‌های اجتماعی خود را بر روی آثار تاریخی خالــی کنند، که این درخور اکثریت مردم فرهنگ دوست ایران زمین نیست.

وی ادامه داد: شاید همان‌گونه که بارها گفته شده در این فرهنگ‌سازی نقش رسانه‌ها بسیار مهـم و حساس است، به طور قطع، ساخت برنامه‌ها، انتشار مقالات و مطالب در دفاع از میراث فرهنگی و تقبیح حرکات هنجارشکنانه می‌تواند تا حدودی موثر باشد.

زیرک اضافه کرد: هم‌چنین نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در صورتی که وجود خارجی داشته باشند در اطلاع‌رسانی و حمایت از آثار تاریخی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه هر چند بسیاری از علاقه‌مندان و کارشناسان میراث فرهنگـی بارها در این موارد هشدار داده‌اند، ادامه داد: به نظر می‌رسد مسائل مربوط به میراث فرهنگـی جز اولویت‌های جدی برخی از مردم و مسئولان نیست و ما باید بیاموزیم میراث فرهنگی ویترینی خاک گرفته نیست، بلکه هویت تاریخی، ملی و مذهبی ما است.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول