اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جشنواره شیرینی‌های محلی ایرانی

شیرینی «بژی برساق» ایلام سوم شد

خبرگزاری فارس: در جشنواره شیرینی‌های محلی ایرانی که در استان قزوین برگزار شد شیرینی بژی برساق ایلام سوم شد.

شیرینی «بژی برساق» ایلام سوم شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، بانوی هنرمند ایلامی عنوان سومی اولین جشنواره شیرین‌های سنتی ایران در استان قزوین را به خود اختصاص داد.

غرفه معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با اجرای پخت شیرینی سنتی "بژی برساق" توسط خانم بتول نقدی توانست نگاه داوران و بازدیدکنندگان را به خود جلب کند و عنوان سومی را به خود اختصاص دهد.

جشنواره شیرینی‌های سنتی ایران با حضور استان‌های مختلف کشور در تاریخ 9 لغایت 15 شهریور ماه امسال در استان قزوین برگزار شد.

بژی برساق مهم‌ترین شیرینی و سوغات استان ایلام که توسط زنان این منطقه پخت می‌شود بدون معرفی به گردشگران و هموطنان، در معرض فراموشی قرار گرفته است.

سوغات محلی هر منطقه به طور قطع از ویژگی‌ها و شاخص‌های فرهنگ هر استان محسوب می‌شود و گردشگران و مسافران علاوه بر بازدید آثار تاریخی، طبیعی و ... دنبال شاخص‌ها و ویژگی‌های بومی و محلی نیز هستند.

سوغات محلی که قطعا در بسیاری از نقاط کشور وجود دارد می‌تواند به عنوان یک شناسه برای استان تلقی شود.

در استان ایلام با وجود داشتن سوغات محلی مختلف تاکنون این محصولات به خوبی در کشور معرفی نشده‌اند که مسئله باعث فراموشی شدن این سوغات در طول زمان شده است.

سوغات محلی استان ایلام آنچنان در کشور ناشناخته مانده که حتی بعضی از افراد بومی منطقه هم سوغات ایلام را نمی‌شناسند.

غذاهای محلی و سنتی از مهم‌ترین جاذبه‌‌های اجتماعی به شمار می‌روند. تقریبا همه انواع خوراک‌ها در این استان تهیه و طبخ می‌شود ولی متداول‌ترین غذا آبگوشت است.

برخی غذاهای طبخ شده در این منطقه خاص خود مردم استان است که در همه شهرها، بخش‌ها و دهستان‌ها تهیه شده و طرز استفاده آن مخصوص این منطقه است.

غذاهای استان ایلام را انواع آش‌های محلی، غذاها، دسرها و شیرینی‌ها تشکیل می‌دهند که مهم‌ترین آنها عبارتند از حلوای بگل، بژی برساق، جگر وز، حلوای قند، پرشگه، ترخینه، کله کنجی، پپگ، شیر برنج، چنگال، سوختی، گمگه، عدس پلو با گوشت، باقلاپلو، کباب چنجه، قارچ، کپه و قه له و ماسوا.

مهم‌ترین سوغات و شیرنی محلی استان ایلام به طور قطع بژی برساق است. این شیرینی در استان ایلام معروف است و زنان ایلامی کم و بیش با طرز پخت آشنا هستند.

انتهای پیام/ع10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول