اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس:

بناهای تاریخی استان فارس موجب شگفتی جهانیان است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: بناهای تاریخی موجود در استان موجب شگفتی جهانیان است.

بناهای تاریخی استان فارس موجب شگفتی جهانیان است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، فریدون فعالی بعدازظهر امروز در نخستین کنفرانس بین‌المللی نقش میراث فرهنگی در شکل‌گیری هویت ملی اظهار داشت: جایگاه استان فارس در زمینه تاریخی و فرهنگی برای همگان مشخص است و بناهای آن به اندازه‌ای دارای ارزش هستند که در تمام دنیا برای فارس و شهر شیراز رتبه قابل قبولی به همراه دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با بیان اینکه بناهای تاریخی فارس موجب شگفتی جهانیان است، افزود: نوع ساختار و نماد‌های فرهنگی گذشتگان در این آثار تاریخی و فرهنگی به حدی است که به راحتی می‌توان هویت انسان‌های عصر گذشته را در آنها بررسی کرد.

وی با اشاره به اینکه گذشتگان با ساخت بناهایی به بازسازی تاریخ پرداخته‌اند، تصریح کرد: ما وظیفه داریم این راه را ادامه دهیم تا برای آیندگان هویت غنی به یادگار بگذاریم.

فعالی با بیان اینکه استان فارس قلب تپنده هویت ملت ایران است، گفت: فارس با داشتن بناهای تاریخی فراوان دارای موقعیتی مناسب و بی‌نظیر در کشور است.

وی اضافه کرد: توجه به بناهای تاریخی و نوع ساخت آنها به راحتی ما را با هویت ملت آن دوره آشنا می‌کند چراکه ساخت و ارائه مباحث تاریخی به طور کامل بر هویت افراد دوران تاثیرگذار است.

فعالی اضافه کرد: هر کس که در جهان بزرگ امروزی نامی از ایران و فارس شنیده است، ستون‌های سر به فلک کشیده پارسه با نقش برجسته‌های دلفریب آن را می‌شناسد، از عظمت تخت جمشید می‌داند و تحسین معماران و هنرمندان این خاک را با هر زبان و گویش می‌سراید و می‌ستاید.

وی ادامه داد: 30 نقش برجسته ساسانی در کنار شهرها و بناهای آن زمان، برگ‌هایی دیگر از هویت فرهنگی و هنری ساکنان خطه فارس دارد که هر یک با قلم و علم مورخان به ثبت و ضبط رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس ادامه داد: میراث فرهنگی بازمانده معنوی از هویت اجتماعی مردمی است که در دوران گذشته زندگی می‌کرده‌اند.

وی افزود: آثار به جای مانده از گذشتگان نشان از تاریخ و تمدن ایران اسلامی دارد و باید به این مباحث توجه‌ای خاص شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی و بازمانده‌های مادی و معنوی جوامع گذشته ایرانی، اسنادی از هویت و داشته‌های فرهنگی و اجتماعی مردمانی بوده که در رهگذر تاریخ در شکوفایی و توسعه روابط میان دولت‌های هم‌عصر خود همت گماشته‌اند.

فعالی تصریح کرد: میراث فرهنگی و بازمانده‌های مادی و معنوی جوامع گذشته ایرانی افکار و ایده‌های خود را با داشته‌های هنری و موازین مذهبی پیوند داده و بازتاب آن را در بناها و سایر اشکال فرهنگی نمودار ساخته است.

وی گفت: امروزه جوامع پیشرفته، فرهنگ را به عنوان ابزاری برای ارتباط با ملت‌ها انتخاب کرده‌اند و در ایجاد موزه‌ها و نمایش توانمندی‌ها و بازمانده‌های مکشوفه سرزمین‌شان تلاش می‌کنند.

فعالی افزود: در و دیوار و خشت به خشت خاک ایران گواهی از فرهنگ‌های کلان گذشته دارد که امروزه نگهبانان، ناقل و وراث آن هستیم.

وی با بیان اینکه دولت‌ها می‌کوشند که با ابعاد فرهنگی داشته یا ساختگی، به جهانی شدن و رسیدن به قدرت‌های سیاسی نائل آیند، اظهار داشت: دولت‌ها می‌خواهند با ابزارهای سنتی و مدرن الکترونیکی به صورت محسوس یا غیر محسوس، معانی فرهنگی خود را به جهان معرفی کنند.

فعالی اضافه کرد: دیپلماسی فرهنگی به عنوان یک ابزار کارآمد در مهارت‌های ارتباطی در صحنه‌های سیاست خارجی، زمینه‌ساز ارتقای سطح روابط دولت‌ها شناخته شده است.

وی در پایان گفت: همایش بین‌المللی نقش میراث فرهنگی در هویت ملی، محفلی در راستای بازشناسایی توانمندی‌های ایران در ورود به صحنه‌های نوین جهانی شدن با ادبیات فرهنگی است.

به گزارش فارس، کنفرانس بین‌المللی نقش میراث فرهنگی در شکل‌گیری هویت ملی به مدت دو روز در شیراز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ز10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول