اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از سفر رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق به قم

تاکید مراجع و علمای قم بر حفظ وحدت و پرهیز از اختلافات در عراق

خبرگزاری فارس: مراجع و علمای قم در دیدار با عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق بر حفظ وحدت و پرهیز از اختلافات در عراق تاکید کردند.

تاکید مراجع و علمای قم بر حفظ وحدت و پرهیز از اختلافات در عراق

به گزارش خبرگزاری فارس از قم سیدعمار حکیم در سفر به قم با حضرات آیات مکارم‌شیرازی، صافی‌گلپایگانی، وحیدخراسانی، نوری‌همدانی، سبحانی و... دیدار کرد و به ارائه گزارشی از شرایط کنونی کشور عراق پرداخت.

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در این دیدار مهم‌ترین نگرانی در کشور عراق را اختلاف بین شیعیان دانست و تاکید کرد: در شرایط کنونی که شیعیان پیروزی‌های خوبی بدست‌ آورده‌اند باید موقعیت کنونی را حفظ کرد.

وی با اشاره به اینکه مخالفان به دنبال ضربه زدن به شیعیان هستند تصریح کرد: شیعیان بعد از هزار سال پیروزی را به دست آوردند و باید قدر این موقعیت را دانست.

این مرجع تقلید ضرورت تقویت رسانه‌های شیعی را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: در اجلاس تهران شاهد بودیم که رسانه‌ها قبل از آغاز مراسم موضع‌گیری‌های منفی داشتند اما وقتی سران کشورهای مختلف به ایران آمدند شرایطی عکس را مشاهده کردیم.

وی با تاکید بر اینکه باید شیعه را در رسانه‌ها تبلیغ کرد، ضرورت توجه به اوضاع ظاهری کشور عراق را مورد تاکید قرار داد و گفت:‌ اگر مشکلات عراق برطرف شود عراق به کشوری در شأن اسلام تبدیل خواهد شد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی به اوضاع کشور سوریه اشاره کرد و گفت:‌ همه باید از سوریه حمایت کنیم تا مشکلی در این کشور بوجود نیاید.

وی اضافه کرد:‌ باید انتخابات آزاد در سوریه برگزار شود و همه به دنبال نجات سوریه باشند.

*از موقعیت کنونی بهره‌برداری کنیم

آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی نیز در دیدار با سید عمار حکیم، با بیان اینکه شرایط کنونی موقعیت مطلوبی در کشور عراق بوجود آورده است اظهار داشت: ‌باید با تدابیر حکیمانه موقعیت کنونی را حفظ کرد.

وی تصریح کرد: امروز موقعیت خوبی برای شیعه و اسلام بوجود آمده و باید شیعیان ضمن حفظ اتحاد و وحدت نظر کامل به اختلافات پایان دهند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه شیعیان باید در عراق وحدت کامل داشته باشند اضافه کرد: اکنون موقعیت عراق برای هیچ کدام از کشورهای عرب فراهم نیست و باید با استفاده از این موقعیت زمینه عزت و عظمت این کشور را مهیا کرد.

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی با اشاره به اینکه روحانیت عراق مسئولیت بسیار سنگینی را بر عهده دارند گفت:‌ همه ملت‌ها حق دارند و ملت عراق هم باید از حقوق الهی برخوردار بوده و باید به منافع این مردم توجه لازم صورت گیرد.

*حفظ نظام از اوجب واجبات است

آیت‌الله حسین وحیدخراسانی نیز در این دیدار، ضرورت حفظ نظام اسلامی در دو کشور ایران و عراق را مورد تأکید قرار دارد و گفت: حفظ نظام اسلامی در شرایط کنونی از اوجب واجبات است.

وی تأکید کرد: دولت عراق و سایر سردمداران باید با رایزنی با گروه‌های سیاسی و احزاب در این کشور وحدت و یگانگی را به وجود آورده و از تنگ‌نظری پرهیز کنند.

وی تأکید کرد: بر همه واجب است با در نظر گرفتن سایر نظرات دولت عراق را قدرتمندتر سازند.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به اینکه دولت عراق در زمینه خدمت‌رسانی به مردم همه همت خود را به کار گیرد گفت: دولت عراق باید تلاش کند خواسته‌های مردم را برآورده کند.

وی بیان داشت: این خدمت به مردم است که موجب می‌شود آنان را به قدرتمندترین پشتیبانان دولت و نظام تبدیل کند.

آیت‌الله عبدالکریم موسوی‌اردبیلی نیز در دیدار با رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به تغییر و تحولات صورت گرفته در کشور عراق گفت:‌ تغییرات در هر کشوری هنگام ایجاد نظام جدید امری طبیعی است اما هنر این است که شرایط را با تدبیر مدیریت کرد.

وی اظهار داشت: باید با استفاده از خرد جمعی تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

این استاد حوزه ضرورت‌ بهره‌گیری و توجه هر چه بیشتر به مبانی اهل بیت را مورد تاکید قرار داد و گفت: ترویج مبانی اهل بیت بهترین راه تبلیغ نظام شیعی است زیرا اگر معارف اهل بیت به درستی تبیین شود بسیاری از مسلمانان غیرشیعی این معارف را خواهند پذیرفت.

*ارتقا سطح فکری شیعیان

آیت‌الله جعفر سبحانی از دیگر مراجعی بود که سید عمار حکیم با وی دیدار کرد.

این مرجع تقلید در این دیدار طی سخنانی با اشاره به وضعیت این کشور تاکید کرد: باید سطح فکری شیعیان در عراق ارتقا یابد.

وی افزود: باید کوشش کرد که در زمینه سوادآموزی برای شیعیان نیز اقدامات لازم انجام شود و نگذاریم در میان شیعیان عراقی فرد بی‌سوادی وجود داشته باشد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه باید با تدبیر زمینه خودآگاهی جوانان فراهم شود ادامه داد: غرب تلاش دارد که فرهنگ جوانان شیعه را هدف قرار دهد و باید از طریق تبلیغ این نقیصه را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون دو خطر عمده کشور عراق را تهدید می‌کند خاطر نشان کرد: ترویج مسیحیت در شمال و تبلیغ وهابیت در جنوب دو خطری است که عراق را تهدید می‌کند و استعمار غرب از این طریق جوانان شمال و جنوب عراق را مورد هدف خود قرار داده است و وظیفه مسئولان فرهنگی عراق این است که به مقابله با این توطئه جدید برخیزند.

*نامه به رهبری

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی هم در دیدار با رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در سخنانی تصریح کرد: در دنیا شاهد هستیم که تاریخ در حال تکرار شدن است.

وی با اشاره به اینکه اسلام در آغاز طلوع خود پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشت گفت: دشمنان اسلام آرام ننشستند و به جای اینکه در برابر اسلام تسلیم شوند روش منفی در پیش گرفته و به مبارزه با اسلام برخاستند و اسلام و مسلمانان را زیر سیطره استکبار و استضعاف قرار دادند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه در قرن اخیر نیز با رهبری امام خمینی شاهد طلوع دوباره اسلام بودیم گفت: دشمنان در برابر پیشرفت اسلام آرام ننشسته و مشکلات بسیاری را به وجود آوردند.

وی با اشاره به اینکه ایران با رهبری امام راحل در جنگ تحمیلی هشت سال در برابر دنیا مقاومت کرد و به پیروزی رسیده است افزود: شعار جنگ جنگ تا پیروزی ریشه قرآنی دارد و با تکیه بر این شعار توانستیم که به پیروزی دست یابیم.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به نامه اخیر خود خدمت رهبر معظم انقلاب گفت: در این نامه نوشتم که کار شما در این جنبش غیرمتعهدها نوعی مباهله بود.

وی با اشاره به اینکه در اجلاس سران غیرمتعهدها از 120 کشور نمایندگانی حضور یافتند افزود: این حضور در شرایطی صورت گرفت که دشمنان اسلام تلاش زیادی داشتند که این اجلاس ضعیف برگزار شود.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به اینکه هنگام سخنرانی رهبر معظم انقلاب نمایندگان این کشورها سراپا گوش بودند اضافه کرد: سخنرانی ایشان و ملاقات‌های رهبر انقلاب با سران کشورها تاثیر بسیار زیادی داشته است و صهیونیست‌ها پریشان و رسوا شدند و پس از این اجلاس شاهد هستیم که در رسانه‌های خود حرف حساب نداشته و فقط از روی کینه و کدورت خود به ناسزاگویی می‌پردازند.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه کشور عراق تصریح کرد: در مراسمی مثل اربعین شاهد حضور میلیونی مردم در عراق هستیم و باید در شرایطی که با جنگ احزاب روبه‌رو هستیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه بیداری اسلامی با الله‌اکبر و نماز جمعه آغاز شده و دشمنان می‌خواهند آن را به نفع خود مصادره کنند افزود: اگر امثال شما و سید حسن نصرالله در لبنان رهبری این حرکت‌ها را عهده‌دار شوند شاهد موفقیت هر چه بیشتر خواهیم بود.

*دولت عراق همه گروه‌ها را مورد توجه قرار دهد

عمار حکیم همچنین به دیدار آیت‌الله سیدجواد علوی‌بروجردی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم رفت.

آیت‌الله سید جواد علوی‌بروجردی در این دیدار با تاکید بر وحدت گروه‌ها و احزاب در این کشور گفت: دولت عراق باید تمام کردها، سنی‌ها و همچنین احزاب با دیدگا‌ه‌های مختلف را مورد توجه قرار داده و دولتی قدرتمند به وجود آورد.

وی تصریح کرد: دولت عراق باید به پشتیبانی ملت عراق که شامل شیعه، سنی، کرد و دیگر طوایف است قدرت و استحکام خود را بیش از پیش تقویت کند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: گام‌ها و نظرات آیت‌الله حکیم بسیار مهم بوده و همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: دولت آقای مالکی منتخب مردم بوده و باید تمام نظرات مردم را مورد توجه قرار داده و به آن احترام بگذارد.

آیت‌الله علوی‌بروجردی تاکید کرد: ما همه پشتیبان دولت عراق هستیم و دولتی قدرتمند و مستحکم با در نظر گرفتن همه نظرها شکل می‌گیرد.

سیدعمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز در این دیدارها به ارائه گزارشی از وضعیت داخلی عراق پرداخت.

انتهای پیام/و10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول