اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان میراث فرهنگی:

‌غار‌ کرفتو ثبت جهانی می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر ضرورت تدوین نظام جامع مدیریت حفاظت و پایش غار تاریخی کرفتو تاکید کرد.

‌غار‌ کرفتو ثبت جهانی می‌شود

‌به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج  مسعود علویان‌صدر عصر امروز در بازدید از غار تاریخی کرفتو در دیواندره، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار در غار کرفتو، لازم است ظرفیت‌های موجود مورد بازبینی قرار گیرد چراکه این اثر ملی ظرفیت مطرح شدن در جهان را دارد.

وی افزود: برای حفاظت بلندمدت از این اثر تاریخی باید پلان جامع غار توسط کارشناسان تهیه شود و افزایش اطلاعات باستان‌شناسی، مستندسازی و آسیب‌شناسی در این مجموعه داشته باشیم.

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه غار کرفتو بنایی بسیار زیباست که باید از لحاظ نیروهای کارشناسی و متخصص و همچنین امکانات و خدمات تقویت شود، تصریح کرد: باید کارشناسان و متخصصان مرکز را برای بازدید به این غار تاریخی دعوت کرد و  با برگزاری نشست‌های تخصصی در قالب ورک‌شاپ از تجربیات آنها برای حفاظت و نگهداری از این غار استفاده کرد.

علویان‌صدر به ثبت جهانی شهر میمند کرمان که دارای دست کند است اشاره کرد و گفت: این ثبت جهانی می‌تواند فرجه‌ای را برای غار تاریخی، طبیعی کرفتو ایجاد نماید و انجام مطالعات هدفمند و ارائه گزارشات علمی و کاربردی مشهود بودن این ثبت را عملی می‌کند.

وی با بیان اینکه غارهای طبیعی از دو لحاظ دارای اهمیت هستند، گفت: یکی به لحاظ تاریخی که نشان‌دهنده سیر تحول و تکوین نظام یکجانشینی و بستری برای ایجاد تمدن در سرزمین ایران و دوم مکان‌یابی بسیار شایسته گذشتگان برای تامین امنیت و زندگی و امرار معاش بوده است.

علویان‌صدر اظهار امیدواری کرد: با وجود ظرفیت‌های موجود در این غار زیبای تاریخی شاهد ثبت جهانی آن در آینده‌ای نزدیک باشیم.

انتهای پیام/‌ش20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول