اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسائل امور خانواده:

جوانان عاقلانه انتخاب و عاشقانه زندگی کنند

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مسائل امور خانواده گفت: عشق حکیمانه این است که انسان فضایل و ارزش‌های طرف مقابل را عاقلانه شناسایی کند و سپس عاشق شود.

جوانان عاقلانه انتخاب و عاشقانه زندگی کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام حسن عرفان سه‌شنبه شب در جلسه «گفت‌وگوی روز» طرح ضیافت اندیشه دانشجویی دانشگاه‌های قم که با حضور دانشجویان در مسجد دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه دین مقدس اسلام بسیار به امر نیک ازدواج اهمیت داده است تصریح کرد: در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) نقل است کسی که ازدواج می‌کند نصف دین خود را به‌دست آورده است که این نشان دهنده قداست امر ازدواج و تشکیل خانواده است.

وی با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام مبنی بر اینکه بدترین مرده کسی است که در طول زندگی خود ازدواج نکرده باشد تصریح کرد: واژه «عزب» به معنی به دور از رحمت خداوند به کسانی که ازدواج نکرده از دنیا رفته باشند، اطلاق می‌شود.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه کانون مقدسی که دین اسلام بسیار به آن عظمت داده است آفت‌هایی دارد خاطر نشان کرد: یکی از آفت‌ها در نوع شکل‌گیری خانواده است.

عرفان دیگر آفت تشکیل کانون خانواده را عدم انتخاب صحیح با توجه به شرایط دو طرف دانست و اظهار کرد: یکی از شایع‌ترین ملاک‌های انتخاب همسر زیبایی شده است.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ زیبارو بودن از جلوه‌های خوشبختی بوده اما تمام جلوه خوشبختی نبوده است تصریح کرد: اگر ملاک انتخاب همسر فقط زیبایی باشد و به دین و جلوه‌های معنوی و اخلاق توجه نشود، قطعا این ازدواج شکست خواهد خورد.

کارشناس مسائل امور خانواده با تاکید بر اینکه زیبایی‌های ظاهری با تکرار عادی شده و از چشم انسان‌ها می‌افتد و تمام زیبایی‌های دنیا به این گونه است خاطر نشان کرد: در حدیثی نقل شده است اگر کسی همسر خود را  فقط بر اساس زیبایی انتخاب کند، خدا دست عنایت خود را از زندگی این خانواده برداشته و این ازدواج به شکست خواهد انجامید.

عرفان با اشاره به اینکه اگر زیبایی ظاهر با زیبایی باطنی و معنوی همراه نشود خوب نیست اضافه کرد: متاسفانه یکی از معیارهای مهم انتخاب همسر در جوانان مدرک‌گرایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر فردی درک داشت اما مدرک نداشت با این فرد می‌شود زندگی خوبی را تجربه کرد تصریح کرد: بسیاری افراد که درک اجتماعی، اخلاقی، فکری و تربیتی داشتند زندگی آنها به خوشبختی دست یافت.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه اگر فردی مدرک داشته اما درک نداشته باشد زندگی به خوشبختی نمی‌رسد خاطر نشان کرد: طبق آمار بسیاری از زنان مطلقه در کشور مدرک‌گرایی را یکی از ملاک‌های خود برای ازدواج دانسته و خود تحصیل کرده بودند.    

عرفان مدرک‌گرایی را یکی از عوامل شکست تشکیل کانون خانواده در تاریخ معاصر کشور دانست و اظهار کرد: متاسفانه عشق‌های هوسی بین جوانان رایج شده است.

وی با تاکید بر اینکه برخی عشق‌ها حکیمانه و نوع دیگر از روی هوس است تصریح کرد: عشق حکیمانه این است که انسان فضایل و ارزش‌های طرف مقابل را عاقلانه شناسایی کند و سپس عاشق شود.

کارشناس مسائل امور خانواده با اشاره به اینکه عشق‌هایی که با لبخند به وجود می‌آید، قطعا از عشق‌های هوسی است خاطر نشان کرد: جوانان باید همسر خود را عاقلانه انتخاب و عاشقانه زندگی کنند.

عرفان با اشاره به اینکه عشق‌های هوسی فقط تا چند روز ابتدایی ازدواج حرارت داشته و سپس سرد می‌شود خاطر نشان کرد: متاسفانه اخیرا رایج شده است که حتما همسر آینده باید فرزند افراد عنوان‌دار یا خاص باشد.

وی اظهار کرد: برخی بر این عقیده هستند که دختر یا پسر زیبا نباشند مهم نیست اما باید پدر طرف مقابل عنوان اجتماعی یا وضعیت مالی خیلی خوبی داشته باشد. 

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول