اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تلاش یگان حفاظت میراث فرهنگی

10 شیء باستانی در دماوند از قاچاقچیان کشف شد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند از کشف و ضبط 10 شیء باستانی در دماوند از چنگال قاچاقچیان خبر داد.

10 شیء باستانی در دماوند از قاچاقچیان کشف شد

ابراهیم اکبری امروز در حاشیه نمایشگاه «دستاوردهای دولت» در شهرستان دماوند در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: این 10 شیء باستانی به همت و تلاش یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی کشف و ضبط شده است.

وی ادامه داد: آثار کشف شده باستانی متعلق به دوره‏های تاریخی یک هزار سال پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) و اسلامی است.

اکبری اضافه کرد: این 10 اثر در نخستین نمایشگاه دستاوردهای دولت شهرستان دماوند در غرفه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نمایش عموم گذاشته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند افزود: علاوه بر 10 شیء باستانی، تعدادی از دستگاه‏های فلزیاب کشف شده نیز در این نمایشگاه، نمایش داده می‏شود.

*دماوند، سرزمین اسطوره‏های ایران زمین

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند با اشاره به چهره اساطیری شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: شهرستان دماوند به واسطه قدمت تاریخی از آثار باستانی بسیاری نیز برخوردار است.

وی ادامه داد: این شهرستان با جمعیتی نزدیک به 120 هزار نفر از شمال با استان مازندارن، از شرق با شهرستان فیروزکوه، از جنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان‏های شمیرانات و تهران همجوار است.

اکبری اضافه کرد: دماوند از معدود مناطق کشور است که نام آن آمیخته با فرهنگ اساطیری مردم این مرز و بوم بوده و مظهر آزادی و دربند کردن ضحاک به دستان کاوه آهنگر شمرده می‏شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند افزود: کمتر فردی در ایران اسلامی وجود دارد که عظمت قله دماوند او را شیفته خود نکرده باشد.

وی ادامه داد: دماوند یکی از کهن‏ترین شهرهای اسطوره‏ای و در ردیف نخستین شهرهای تاریخ روایی ایران است که توسط کیومرث (نخستین انسان روی زمین به عقیده ایرانیان باستان) بنا نهاده شد.

اکبری اضافه کرد: کشف آثاری باستانی نظیر «ساغری»، «سر بز کوهی»، و سکه‏های پارتی از جمله نشانه‏هایی است که دماوند را در ردیف مناطق مستقر در قلمرو پارت‏ها قرار می‏دهد.

انتهای پیام/ی20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول