اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس خبر داد

اختصاص 300 میلیون تومان اعتبار به هدایت آبراهه‌های تخت جمشید

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از اختصاص 300 میلیون تومان اعتبار به منظور هدایت آبراهه‌های تخت جمشید خبر داد.

اختصاص 300 میلیون تومان اعتبار به هدایت آبراهه‌های تخت جمشید

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، فریدون فعالی بعد از ظهر امروز در حاشیه بازدید از کانال‌های آبراهه‌های تخت جمشید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نظام آبراهه‌های تخت جمشید یکی از بزرگترین طرح‌های مهندسی زمان هخامنشیان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس افزود: تخت جمشید نخستین شهر و محوطه تاریخی بوده که طرح هدایت آبراهه‌ها در آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری 300 میلیون تومان اعتبار به هدایت آبراهه‌های تخت جمشید اختصاص داده شده است، بیان کرد: در این راستا 80 نفر مشغول به فعالیت هستند که تاکنون سه آبراهه به طور کامل بازشده است و از این پس دیگر مشکل جمع‌شدن آب در محوطه کاخ‌های تخت جمشید را شاهد نیستیم.

فعالی ابراز داشت: با عملیات کاوش‌گری و نجات‌بخشی آب‌ها از طریق کانال‌های آبراهه، به بیرون هدایت می‌شوند.

وی همچنین افزود: نخستین کانال شناسایی شده، آبراهی است که از محل خروجی کانال‌های تخت جمشید به سمت جنوب امتداد یافته و کارکرد اصلی آن انتقال آب جمع‌شده در داخل کانال‌های زیرزمینی تخت‌گاه به بیرون این مجموعه است.

وی در ادامه با بیان اینکه هرگونه اقدام عملی در مورد تخت جمشید ابتدا در کارگروه فنی ویژه بررسی می‌شود، اضافه کرد: تثبیت و عملیات رطوبت‌زدایی از کانال‌های آبراهه‌های تخت جمشید نیز به زودی انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در ادامه بازدید یک‌روزه خود به شهرستان ارسنجان سفر و در حاشیه بازدید از غار سیده خاتون تصریح کرد: فصل اول و دوم کاوش‌های مشترک باستان‌شناسان ایران و ژاپن در غار سیده خاتون شهرستان ارسنجان در مهر ماه و اسفند سال 90 صورت گرفته و سومین فصل کاوش‌های مشترک ایران و ژاپن نیز از ابتدای مرداد ماه امسال در غار سیده خاتون شهرستان ارسنجان آغاز شده است.

وی گفت: سومین فصل کاوش‌های مشترک ایران و ژاپن یک هفته دیگر به پایان می‌رسد.

فعالی با اشاره به اینکه این فصل از کاوش‌ها در راستای کاوش‌های دو فصل گذشته است، گفت: در این فصل با تلاش باستان‌شناسان شاهد برپایی کارگاهی در داخل غار هستیم تا پس از انجام پاکسازی‌های لازم در دهانه ورودی غار و برداشت دیواره خشکه چین موجود، کاوش آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس کاوش‌های انجام گرفته در مقابل غار در دو فصل گذشته، لایه‌هایی متعلق به دوره‌های فراپارینه سنگی و پارینه سنگی میانی شناسایی شده که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت جایگاه تاریخی این مکان در دوره‌های مختلف تاریخی است.

فعالی تصریح کرد: آثار به دست آمده در این دوره کاوش‌ها بخشی از بقایای جانوری فسیل شده و آثاری از سنگ بوده که در گذشته به عنوان ادوات جنگی از آن استفاده می‌شده است.

وی افزود: با حمایت سازمان میراث فرهنگی این استان دور چهارم کاوش‌ها اسفند ماه سال جاری آغاز می‌شود که امیدواریم با برگزاری دور چهارم، شاهد تکمیل‌شدن اطلاعات خود در این حوزه باشیم.

به گزارش فارس، غار سیده خاتون در سال 1385 به شماره 16038 در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ش10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول