اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

یک استراتژیست مسائل خارجی:

مرسی به دنبال برقراری رابطه با ایران و چین و فاصله گرفتن از غرب است

خبرگزاری فارس: یک استراتژیست مسائل خارجی از مؤسسه «ائتلاف استراتژی‌های جهان نو» از طرح رئیس‌جمهور مصر برای برقراری رابطه با چین و ایران و فاصله گرفتن از غرب خبر داد.

مرسی به دنبال برقراری رابطه با ایران و چین و فاصله گرفتن از غرب است

به گزارش فارس، «میشل هاگز» در گفت‌وگو با پایگاه خبری «راشاتودی» گفت: مصر برای چند دهه به کمک آمریکایی‌ها وابسته بود و سالانه یک میلیارد دلار از این کشور دریافت می‌کرد. اما اکنون،‌ محمد مرسی قصد دارد برای جلب سرمایه‌گذاری، به چین سفر کند. این اقدام، این پیام شفاف را ارسال می‌کند که او در تلاش است تا تعادل برقرار کند و از غرب فاصله بگیرد.

وی در ادامه افزود: البته مصر به پول فوری آمریکا، صندوق بین‌المللی پول و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیاز دارد، اما مصری‌ها برای منافع ژئوپلتیک بلندمدت خود مایلند با چین رابطه برقرار کنند چراکه این کشور می‌تواند شکاف را پر کند بنابراین آنها دیگر به غربی‌ها وابسته نخواهند بود.

به گفته این کارشناس مسائل استراتژیک، در عوض، پکن نیز نیازمند دسترسی به دریای مدیترانه و کانال سوئز است؛ موردی که آمریکا اکنون به آن دسترسی دارد. هر چند در نگاه نخست به نظر می‌رسد چیز زیادی از رابطه با مصر، عاید چین نمی‌شود اما واقعیت این است که این دو مورد (دریای مدیترانه و کانال سوئز) بسیار مهم هستند.

هاگز در ادامه گفت: چینی‌ها مایلند با مصر متحد شوند. اتحاد با مصر و جدا کردن آن از آمریکا، برگ برنده‌ای برای چین به شمار می‌آید. علاوه بر این، واضح است رئیس جمهور مرسی، پس از چین به سوی ایران می‌رود. البته با توجه به تنش‌های کنونی بر سر برنامه هسته‌ای ایران، این اقدام بسیار تحریک کننده خواهد بود.

این کارشناس مسائل خارجی با بیان اینکه احساس میان قاهره و تهران دوجانبه است، اظهار داشت: رابطه ناگفته در اینجا اسرائیل است و مصر می‌تواند از قدرت نفوذ خود برای اعمال فشار بر اسرائیل به منظور متوقف کردن بحث حمله به ایران استفاده کند.

میشل هاگز تاکید کرد:‌ اگر مصر ایران را به عنوان شریک خود بپذیرد، لازم نیست به آمریکا یا اسرائیل وابسته باشد و می‌تواند در کشورهای پادشاهی خلیج فارس تعادل برقرار کند. مرسی فرد نابغه‌ای است که نقشه‌های در ذهن خود دارد البته ما نمی‌دانیم این طرح‌ها چیست. با این حال فکر می‌کنم، ایران و مصر قصد دارند ( با کمک یکدیگر) عربستان سعودی و اسرائیل را خنثی کنند.

انتهای پیام/ه.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول