اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

سفیر بولیوی در گفت‌وگو با فارس:

غرب «تصور می‌کند» که ایران منزوی شده/اجلاس عدم تعهد تهران را مرکز اتفاقات بزرگ جهانی می‌کند

خبرگزاری فارس: سفیر بولیوی در ایران با بیان اینکه غرب تصور می‌کند که ایران منزوی شده به‌دلیل اینکه با آنها هماهنگ نیست، گفت: اجلاس عدم تعهد، ایران را مرکز اتفاقات بزرگ جهانی می‌کند.

غرب «تصور می‌کند» که ایران منزوی شده/اجلاس عدم تعهد تهران را مرکز اتفاقات بزرگ جهانی می‌کند

«خورخه میراندا لویزاگا» سفیر بولیوی در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص برگزاری نشست عدم تعهد در ایران، میزان تاثیر گذاری این جنبش در معادلات جهانی، کارکرد جنبش در فضای در حال گذار نظام بین‌الملل کنونی توضیحاتی ارائه داد که مشروح این گفت‌وگو از نظر خوانندگان می‌گذرد.

می‌توانیم با ایران مبادلات کالا به کالا را در پیش بگیریم

فارس:‌ میزان تاثیر گذاری جنبش عدم تعهد در معادلات جهانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

لویزاگا: قرن 21 قرن تغییرات عمیق است. ما نمی‌توانیم افکار دگم اروپا و غرب را داشته باشیم که هدفشان استفاده بیش از اندازه در مواد طبیعی دنیا است.

آنچه الان بین مردم در حال گسترش می‌باشد این است که ملتهای مختلف در کنار هم با تفاهم و احترام به تفاوت‌های هم زندگی کنند که این تفاوت‌ها در مسائل داخلی و اجتماعی وجود دارد. بولیوی یک کشور چند ملیتی است که به تمامی گروه‌ها، نژادها و ادیان احترام می‌گذارد.

بهترین روش خروج دنیا از بحران اقتصادی غرب

بولیوی کشوری است که به تمامی رسوم و طرز فکرهایی که مردم دارند، احترام می‌گذارد. حتی در بخش اقتصادی همه نوع تبادلات را قبول داریم؛ مانند فعالیت در بخش خصوصی، دولتی و سرمایه‌گذاری‌هایی که بین دولت و بخش خصوصی مشترک هستند و همچنین سرمایه قبیله‌ای و گروهی که مبادلات کالا به کالا را دنبال می‌کنند.

به عنوان مثال ایران تکنولوژی خیلی خوبی دارد، بولیوی نیز منابع طبیعی خوبی دارد و به همین دلیل در تبادلات اقتصادی 2 کشور احتیاج به پول واحد بین‌المللی نداریم. می‌توانیم از ایران تکنولوژی بگیریم و در مقابل منابع طبیعی بدهیم.

در  بحران اقتصادی دنیا روش‌ همکاری مشترک و فعالیتهای تعاونی بهترین عامل خروج جهان از این وضعیت است.

بولیوی در بالاترین سطح در اجلاس تهران شرکت می‌کند

فارس: چطور می‌توان تاثیر گذاری جنبش در سطح بین‌المللی را افزایش داد؟

لویزاگا: اجلاس سران غیرمتعهد در تهران بسیار مهم است. خاورمیانه محل بحران‌های فراوان و جایی است که آمریکا تلاش دارد به آن نفوذ کرده و آن را تحت سلطه خود در آورد.

ایران نیز مانند خاری در چشم امپریالیسم فرو رفته است. به همین خاطر وجود چنین اجلاسی که اعضای آن تقاضای استقلال و حق انتخاب برای کشورشان را دارند و مخالف هرگونه آپارتاید جهانی هستند و همچنین می‌خواهند تصمیمات آزادانه برای ملتهایشان بگیرند، بسیار مفید است.

ایران دومین کشوری است که از تحریم‌های اقتصادی پس از کوبا رنج می‌برد و این یک امر کاملاً ناحق است که امپریالیسم علیه ایران روا می‌دارد.

به همین دلیل اجلاس سران از اهمیت ویژه‌ای در سطوح سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برخوردار است و بولیوی نیز در بالاترین سطوح یعنی رئیس جمهور، وزیر خارجه و وزیر نهاد ریاست جمهوری در این اجلاس شرکت می‌کند.

اجلاس‌هایی مانند سران غیر متعهد بیانیه‌های مهمی ارائه می‌دهند که طی آن آمریکا و غرب را به مداخله در کشورهای دیگر متهم می‌کنند. 

حضور کشورهایی که از این موضوع حمایت می‌کنند و سازمان‌های منطقه‌ای مانند اتحادیه «آلبا» که می‌توانند جلوی بیانیه‌ها علیه ایران در مجامع جهانی را بگیرند، بسیار مهم است. این موضوع یکی از تأثیرگذاری‌های جهانی جنبش عدم تعهد می‌باشد.

اجلاس سران مأمنی است که در آن کشورهای عضو، همه آنچه علیه بشریت از سوی امپریالیسم اعمال می‌شود را محکوم کرده و تلاش می‌کنند برای آن راه حل ارائه داده و بیانیه صادر کنند. این فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله محکومیت تحریم‌ها علیه ایران و همچنین مداخله نظامی و سیاسی در کشورهای دیگر و اتفاقاتی است که در عزل رئیس جمهور پاراگوئه افتاد و نیز زخم‌هایی که به صورت جهانی به کشورهایی مختلف وارد آمده است.

پیشنهاد کمک مالی بولیوی به آمریکا

بولیوی امکان رسیدن به دریا را ندارد که این موضوع صدمات زیادی به کشورمان زده؛ یا مداخله نظامی انگلیس در جزایر فارکلند آرژانتین و همچنین حمایت ویژه از تمامی مردمی که در اروپا و آمریکا علیه کاپیتالیسم هستند.

در کشورهای جنوب مانند بولیوی، اکوادور، کوبا، پاراگوئه و پرو بدلیل مشکلات اقتصادی تظاهرات و شورش‌های مردمی وجود دارد که به دلیل همین مسائل، ما را جهان سومی می‌نامند اما امروز ما این مشکلات را در جوامع آنها می‌بینیم.

بار مشکلات بانکی که اروپایی‌ها دارند را فقیرترین مردم بر دوش می‌کشند. بولیوی علیه مردم اروپا یا آمریکا نیست برعکس بسیار ناراحتیم از این اتفاقات اقتصادی چرا که به نیازهای هر جامعه‌ای احترام می‌گذاریم. برای همین رئیس‌جمهور من به آمریکا پیشنهاد یک وام را داده تا به مردم این کشور کمک کند.

برای اولین بار در تاریخ، ما در مورد همکاری‌های خود با سایر کشورها کاملاً مختاریم و بیش از 1200 میلیون دلار ذخیره ارزی داریم. 

فارس: چرا جنبش عدم تعهد نتوانسته همانند سازمان کشورهای جنوب مانند اوپک موفق عمل کند؟

لویزاگا: اوپک یک هدف و وظیفه ویژه‌ دارد که آن، کنترل قیمت جهانی نفت است، اما اجلاس سران غیر متعهد اهداف و وظایف بسیار گسترده‌تری دارد.

اجلاس سران غیر متعهد در زمینه‌های مختلف مانند سیاسی،‌ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فعال است. از تمامی کشورها و قاره‌ها در آن شرکت می‌کنند.

به دلیل همین تفاوتهای زیاد و لزوم احترام به همه آنها، هماهنگی در مورد یک موضوع کار مشکلی است.

کارویژه جنبش عدم تعهد در شرایط فعلی نظام بین‌الملل

فارس: جنیش عدم تعهد در فضای دو قطبی شکل گرفت، کار ویژه آن در شرایط نظام در حال گذار فعلی چیست؟

لویزاگا: اجلاس سران غیر متعهد در زمان جنگ سرد برای جلوگیری از نفوذ شوروی و آمریکا شکل گرفت و امروز هدف آن این است که ملیت‌ها و طرز فکرهای مختلف را در کنار هم نگه دارد.

این اجلاس در سال 1955 با چند کشور آسیایی شکل گرفت، اما امروز اعضایی از تمامی قاره‌ها در آن حضور دارند.

به همین دلیل رسیدن به تفاهم بین همه اعضا برای اتخاذ یک سیاست واحد سخت شده چرا که تنوع اقوام بالا است و اهداف اصلی آنها بر ضد امپریالیسم است.

هدف جنبش عدم تعهد، آزادی عمل ملتهای مختلف و مبارزه با هر نوع طرز فکر نژادپرستی و آپارتاید است. به همین خاطر حضور در اجلاس و پیگیری این اهداف بهترین پیشنهاد برای کشورهای عضو عدم تعهد است.

تبعات وابستگی کشورهای عربی به آمریکا

فارس: چرا برخی اعضای جنبش عدم تعهد آشکارا به منافع آمریکا متعهد هستند؟

لویزاگا: جواب دقیق به این سؤال وظیفه ما دیپلماتها نیست چرا که نمی‌توانیم در مسائل دیگر کشورها مداخله کنیم، اما متعجبم که چرا کشورهای عربی اینقدر از هم پاشیده‌اند که از وابستگی به آمریکا نشأت گرفته است. نمی‌دانم چرا اینقدر جنگ در آفریقا رواج دارد که تنها دلیل آن می‌تواند فروش سلاح از سوی آمریکا و غرب به این مناطق باشد.

فارس: نقش جنبش در دفاع از سیاست‌های کشورهای مستقل در مقابل نظام تک قطبی چیست؟

لویزاگا: چند قطبی بودن در دنیای امروز یک مبارزه در مقابل نظام تک قطبی است.

موضوع دیگر روابط سیاسی و اقتصادی اعضای جنبش عدم تعهد مسئله دیگر است. برای همین در اجلاس تهران نشست‌های دوجانبه کشورهای مختلف برگزار می‌شود تا اهداف سیاسی و اقتصادیشان را پیش ببرند که جدا از اجلاس اصلی است.

با برگزاری اجلاس عدم تعهد و همچنین نشست‌های دوجانبه در سطح سران می‌توانیم فضای کنونی دو قطب شمال و جنوب را ‌شکسته و رابطه‌ای بین شرق و غرب بوجود ‌آوریم، که اگر بتوانیم موفق شویم با نظام تک‌قطبی مبارزه کرده و به هدف خود رسیده‌ایم.

اجلاس عدم تعهد مانند یک چتر است که زیر آن روابط  دوجانبه کشورها باعث نگهداری این سقف می‌شود.

غرب نمی‌خواهد ایران را آنطور که هست بپذیرد

فارس: برگزاری چنین اجلاسی در تهران و ریاست ایران بر آن چه تاثیری بر وضعیت سیاسی کشورمان خواهد داشت؟

لویزاگا: اینکه اجلاس در تهران برگزار می‌شود بسیار مهم است، چرا که ایران از کشورهای مهمی است که علیه امپریالیسم مقاومت می‌کند، به همین دلیل تحریم شده و از آن صدمه می‌بیند. آمریکا و غرب نمی‌خواهد ایران را آنطور که هست بپذیرد. غرب هنوز نمی‌خواهد بپذیرد که شاه در ایران دیگر بر سر کار نیست و سیاست‌های ایران تغییر کرده است.

آنها ایران را به عنوان یک کشور تروریسم معرفی می‌کنند و آن را با القاعده و گروه‌های تروریستی همسان کرده‌اند.

آنها به دلیل یکسری تروریست مانند القاعده، دین اسلام را به تروریسم متصل کرده‌ و اسلام را مخالف دموکراسی می‌خوانند. باید واقعیت را به همه جهانیان گفت و این دروغ بزرگ را آشکار کرد.

غرب «تصور می‌کند» که ایران منزوی شده است

فارس: غرب ادعا می‌کند که ایران در سطح بین‌المللی منزوی شده است. حضور سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران چه پیام بین‌المللی خواهد داشت؟

لویزاگا: امپریالیسم بر این باور است که از آنجا که ایران نخواسته خود را با طرز فکر آنها هماهنگ و منطبق کند، پس منزوی شده است. طرز فکر غرب استفاده بیش از حد از منابع طبیعی و آزادی بی قید و بند مردم و جوامع است و اینکه هیچگونه اصول اولیه و اخلاقی نداشته باشند.

از نظر آنها هدف مهم است و نه وسیله، اما ایران برعکس این تصور را دارد. در جامعه ایرانی اصول اولیه و اخلاقی قوی وجود دارد.

غرب اجازه پیشرفت این طرز فکر به جهان از سوی ایران به دنیا را نداده است.

پیشرفت غرب مدیون ایران است

در اروپا پس از انقلاب صنعتی تکنولوژی زاده شد ولی آنها نمی‌دانند که بخاطر حضور اعراب در اسپانیا این دانش به غرب منتقل شد. همه آنچه پایه و اساس علم را تشکیل می‌دهد را اعراب به آنجا بردند. در علوم مختلف مثل ریاضی، فیزیک و شیمی پایه و اساس انقلاب صنعتی را اعراب منتقل کردند. اعراب نیز این دانش را از ایران و سرزمین پارس بردند، پس می‌بینیم که تاریخ غرب واقعیت‌ها را نشان نمی‌دهد. به همین صورت که به ایران احترام نگذاشتند به ما نیز بی‌احترامی کردند.

غرب برای تغذیه مردم خود نیاز به منابع طبیعی ما داشت. مردم  کوه‌های آند زمانی 40 درصد مواد غذایی جهان را تأمین می‌کردند. سیب‌زمینی از این منطقه به جهان معرفی شده، آسیا ادویه و هند و آفریقا میوه‌جات را معرفی کردند، اما غرب هیچ چیزی را به جهان در زمینه مواد غذایی عرضه نکرده و حتی از طریق استعمار مواد طبیعی را استخراج کرده و برد. واقعیت جهان کنونی این است که غرب آن را به مردم خود نمی‌گوید.

اجلاس عدم تعهد، ایران را مرکز اتفاقات بزرگ جهانی می‌کند

این اجلاس ایران را مرکز اتفاقاتی می‌سازد که ساختارهای جهانی را تغییر می‌دهد. ساختن تخت جمشید بدون به کارگیری برده‌ها برای مردم کل جهان نشانه و درسی بزرگ است. منشور حقوق بشر کوروش نیز باید پایه و  اساس بشریت باشد که این موارد از جمله تاثیر گذاری‌های ایران بر نظام بین‌الملل است. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول