اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری اجرا می‌شود

ساحل سازی شرق رودخانه کارون در اهواز

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از ساحل سازی شرق رودخانه کارون، حدفاصل پل‌های پنجم و ششم اهواز خبر داد.

ساحل سازی شرق رودخانه کارون در اهواز

فتح الله دهکردی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز گفت: ساحل شرقی رودخانه کارون حدفاصل پل‌های پنجم و ششم در سال جاری ساماندهی می‌شود، سال گذشته نیز ساحل غربی در این منقطه ساماندهی شده بود.

وی زمان اجرای این پروژه را 18 ماه عنوان کرد و افزود: با بیان اینکه کارگاه در حال تجهیز است. 10 میلیارد تومان اعتبار نیز برای اجرای این پروژه نیاز است.

به گفته وی، اجرای پروژه ساحل سازی کارون فرصت توسعه فضای سبز در ساحل شرقی را فراهم می‌کند و آلودگی‌های ناشی از احشام و گاومیش‌ها از بین خواهد رفت.

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین از آغاز لایروبی بخشی از رودخانه کارون در مقطع اهواز در سال جاری خبر داد و گفت: در سال جاری لایروبی رودخانه کارون از 300 متر بالا‌تر از پل سوم تا پل ششم آغاز می‌شود.

وی حجم عملیات لایروبی کارون در این مقطع 2 را میلیون مترمکعب با قرارداد 20 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این پروژه طی دو سال به انجام می‌رسد، اما در صورت تأمین اعتبار لازم در مدت 18 ماه نیز قابل اجراست.

دهکردی اظهار کرد: با انجام لایروبی تعداد زیادی از جزایر بوجود آمده در رودخانه کارون حذف و سواحل جزیره شادی نیز ساماندهی می‌شود.

به گفته وی، جزیره شادی و یکی دو جزیره دیگر کارون، که لزومی به برداشتن آن‌ها نیست در رودخانه باقی می‌مانند.

وی درباره اثرات لایروبی کارون گفت: با این عملیات چهره نامناسبی که رودخانه به دلیل رسوبات بیش از حد داشت تغییر می‌کند و مردم بعد از سال‌ها این رودخانه را در عرض خود و با آب مناسب خواهند دید.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با انجام لایروبی سرعت آب در محدوده شهری افزایش می‌یابد و رودخانه امکان خودپالایی را خواهد یافت.

دهکردی تصریح کرد: به موازات عملیات لایروبی، جلوگیری از ورود آلاینده‌ها از جمله فاضلاب به رودخانه کارون نیز پیگیری می‌شود و شرکت آب و فاضلاب اهواز موظف شده ورود تمام آلاینده‌ها را حذف کند.

بر اساس این گزارش، هر اقدامی که موجب بهره‏برداری بهینه از رودخانه شود، ساماندهی است که می‌‏تواند در قالب تعیین حریم و بستر، احداث دایک و سیل بند برای کنترل سیل، تثبیت سواحل به منظور کنترل فرسایش، لایروبی و ایجاد فضای باطراوت برای گردشگری اجرا شود.

انتهای پیام/خ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول