اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دفتر تدوین پرونده‌های ثبت جهانی خبر داد

رفع خطر حین زلزله ابنیه تاریخی در مناطق زلزله‌زده

خبرگزاری فارس: مدیر دفتر تدوین پرونده‌های ثبت جهانی کشور گفت: اقدامات ایمنی و رفع خطر حین زلزله صورت گرفته در ابنیه تاریخی مناطق زلزله‌زده به ویژه شهرستان اهر به خوبی انجام شده است.

رفع خطر حین زلزله ابنیه تاریخی در مناطق زلزله‌زده

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، محمد طالبیان در بازدید از خانه عطایی شهرستان اهر افزود: اقدامات استحکام‌بخشی حین زلزله فرصت کافی را برای نگهداری بنا به وجود می‌آورد که با توجه به پس‌لرزه‌های نسبتاً قوی رخ داده پس از زلزله اصلی در این دو شهرستان، اقدامات حین زلزله در این ابنیه به خوبی جواب داده است.

وی با بیان اینکه باید استحکام‌بخشی ابنیه تاریخی و مطالعات فعالیت رفع خطر را در آثار تاریخی سراسر کشور افزایش داد، اظهار کرد: با بهره‌برداری از فرم‌های استانداردهای جهانی در بررسی نوع آسیب‌های وارده به ابنیه پس از زلزله و نحوه مرمت آنها، از نتایج مطالعات صورت گرفته در این مناطق می‌توان در کشور و حتی جهان استفاده کرد.

طالبیان با اشاره به استقامت سازه‌های خشتی در برابر حوادث طبیعی تاکید کرد: تجربه و مطالعات علمی نشان داده که با استفاده از مصالح چوبی و خشت می‌توان مقاوم‌ترین سازه‌ها را ساخت.

مدیر دفتر تدوین پرونده‌های ثبت جهانی کشور با بیان اینکه اینگونه مصالح سقف را سبک‌تر و در نتیجه مقاوم‌تر می‌کند، تصریح کرد: هرچه بیشتر از کاربرد اسکلت‌های فلزی، تیرچه و بتن فاصله گرفته و به سمت ساخت و توسعه ابنیه خشت و چوبی مقاوم برویم به نفع ما است زیرا اصل خانه‌سازی در سرزمین ایران با استفاده از همین ابنیه خشتی، گلی و چوبی مقاوم و اصولی است.

طالبیان با بیان اینکه اکنون دنیا به تاثیر استفاده از خشت و آجرهای مقاوم در برابر حوادث پی برده است، خاطرنشان کرد: اگر آسیبی نیز بر اثر زمین‌لرزه به این نوع خانه‌ها وارد شده، نه به دلیل مصالح بلکه به احتمال قوی ناشی از نوع طراحی آنها بوده است.

خانه عطایی شهرستان اهر با 50 درصد آسیب‌دیدگی از زلزله اخیر آذربایجان‌شرقی، یکی از چندین اثر ثبتی و تاریخی خسارت دیده از زلزله به شمار می رود، که بیشترین میزان تخریب را بر اثر زمین‌لرزه داشته است.

انتهای پیام/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول