اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در زلزله ورزقان و اهر

ساختمان‌های اداری و عمومی در امتحان مقاومت مردود شدند

خبرگزاری فارس: شاید تا حدودی بتوان تخریب ساختمان‌های قدیمی را امری قابل توجیه تصور کرد ولی تخریب منازل مسکونی جدید و همچنین ساختمان‌های اداری و عمومی غیرقابل توجیه و نشانه ضعف در بحث نظارت و ساخت و سازهاست.

ساختمان‌های اداری و عمومی در امتحان مقاومت مردود شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عصر روز شنبه بیست و یکم مرداد در حالی که بسیاری از مردم از پیروزی‌های پیاپی ورزشکاران کشورمان در رقابت‌های المپیک خوشحال بودند، زمین‌لرزه‌هایی به مقیاس شش و 6.2 در مقیاس ریشتر شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس در آذربایجان‌شرقی را لرزاند.

خسارت‌های وارده بر اثر این زمین‌لرزه به قدری شدید بود که نزدیک به 300 روستای واقع در این شهرستا‌ن‌ها بین 50 تا 100 درصد تخریب شدند.

در این حادثه تلخ بیش از 15 هزار منزل مسکونی بین 50 تا صد درصد آسیب دیده که نزدیک به شش هزار از آنها به صورت 100 درصد تخریب شده است.

بر اساس گزارشات یک‌هزار و 100 واحد مسکونی از خانه‌هایی که به صورت 100 درصد تخریب شده است مربوط به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد است.

آنچه در این میان بیش از پیش موجب ناراحتی و نارضایتی مردم شده، این است که ساختمان‌های ساخته شده در سال‌های اخیر در برابر کوچک‌ترین زلزله‌ها کم‌ترین مقاومت را دارند.

خوشبختانه در دولت‌های نهم و دهم گام‌های موثری در راستای تامین مسکن مردم برداشته شده است و این سیاست توانسته نیاز بخش اعظمی از مردم را تامین کند.

بالا بودن هزینه‌های ساخت و ساز و زمین شاید از عمده دلایلی است که موجب شده مشکل مسکن به موضوعی جدی برای مردم و مسئولان تبدیل شود.

با وجود تمام این مشکلات توجه به نحوه نظارت بر ساخت و سازها برای تاسیس واحدهایی مقاوم و ایمن در برابر حوادث طبیعی امری ضروری است.

متاسفانه زلزله اخیر شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس حقیقتی تلخ را برای مردم و مسئولان آشکار ساخت و آن رعایت نکردن اصول اولیه ساخت و سازهاست.

شاید تا حدودی بتوان تخریب ساختمان‌های قدیمی را امری قابل توجیه تصور کرد ولی تخریب منازل مسکونی جدید و همچنین ساختمان‌های اداری و عمومی غیرقابل توجیه و نشانه ضعف در بحث نظارت و ساخت و سازهاست.

ساختمان‌هایی که با ظاهری زیبا و صرف هزینه‌های میلیاردی در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند امروز بر اثر زلزله به اماکنی غیرقابل استفاده تبدیل شده‌اند.

تخریب بیمارستان تازه تاسیس امام حسین(ع) شهرستان هریس که تنها بعد از دو سال افتتاح امروز به ویرانه‌ای تبدیل شده دلیلی آشکار بر رعایت نکردن اصول ایمنی و مقاومتی ساخت و سازهاست.

تخریب ساختمان‌های فرمانداری‌های هریس و ورزقان نیز در این بین نکته‌ای قابل تعمق است، چراکه این چنین اماکنی که به عنوان کانون مدیریت حوادث در بحران‌ها شناخته می‌شود باید حداقل اصول مقاوم‌سازی و ایمنی را داشته باشد.

نکته قابل توجه در این بین ساختمان‌های اداری و مسکونی است که توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) ساخته شده که کمترین خسارات را بر اثر این زمین‌لرزه دیده‌اند.

تردد در ساختمان اداری کمیته امداد هریس در مقابل ساختمان تعطیل شده فرمانداری این شهرستان به خوبی گویای این مطلب است.

در بسیاری از روستاها همچون "ولیلو"، "دیگ دیگان" و "خواجه" از توابع شهرستان هریس خانه‌های ساخته شده توسط کمیته امداد جزو معدود خانه‌های به جا مانده از زلزله است.

در روستای "ولیلو" که تنها سه ساختمان از زلزله‌های اخیر باقی مانده است یکی مربوط به مددجویان کمیته امداد است که توسط این نهاد حمایتی ساخته شده است.

عملکرد کمیته امداد که با کمترین هزینه و بیشترین کیفیت اقدام به این ساخت و سازها کرده است در نوبه خود جای تقدیر داشته و می‌توان از آن به عنوان الگویی عملی برای ساخت و سازهای بعدی نیز استفاده کرد.

به نظر می‌رسد نهادی که به دور از برخی تبلیغات و بزرگ‌نمایی‌ها به دنبال تخصصی کردن خدمات خود برای کمک‌رسانی بهتر به اقشار محروم جامعه است باید بیش از پیش حمایت شود.

کمیته امداد با وجود داشتن دغدغه‌های فراوانی همچون نیازهای مالی و ایجاد اشتغال برای مددجویان تاکنون توانسته است 157 واحد منزل مسکونی شهری در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس را احداث کند.

همچنین در مجموع یک‌هزار و 48 واحد مسکونی نیز در این سه شهرستان بهسازی و مقاوم‌سازی شده است که مراحل نظارت بر ساخت و سازها در دو شهرستان اهر و هریس بر عهده خود کمیته امداد و در شهرستان ورزقان بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده است.

هرچند وقوع زلزله به عنوان حادثه‌ای پیش بینی نشده تلقی می‌شود ولی با توجه به اینکه منطقه آذربایجان در منطقه‌ای حادثه‌خیز قرار دارد باید توجه ویژه‌ای به ساخت و سازها و همچنین مقاوم‌سازی‌ها داشت.

تجربه‌های کمیته امداد در ساخت منازل مسکونی برای مددجویان نشان می‌دهد که در صورتی که امکانات لازم برای این نهاد فراهم شود می‌تواند به بهترین نحو ممکن اقدام به ساخت مسکن برای مددجویان تحت پوشش خود کند.

در این راستا نیز این نهاد برنامه‌ریزی‌های مناسب و کارشناسی ارائه کرده است که در صورت حمایت‌های مردم و خیرین نه تنها فشاری بر دوش مددجویان وارد نمی‌شود بلکه این افراد به راحتی می‌توانند صاحب مسکنی امن در برابر حوادث شوند.

انتهای پیام/ی10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول