اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

نتانیاهو به جای ایران، طرح حمله به خود را کلید زد

خبرگزاری فارس: طرح حمله اسرائیل به ایران، نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را هم در داخل و هم خارج با مشکلات متعددی مواجه کرده؛ مشکلاتی که در نهایت به ناکام ماندن تصمیم آنها منجر خواهد شد.

نتانیاهو به جای ایران، طرح حمله به خود را کلید زد

به گزارش فارس،‌ این روزها دغدغه فکری «بنیامین نتانیاهو» و «ایهود باراک» بسیار زیاد است چراکه به واسطه موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نسنجیده خود درباره ایران،‌ هم در بُعد داخلی و هم خارجی باید پاسخگو باشند. در واقع، تلاش این دو برای همراه کردن سایرین با طرح خود برای حمله به ایران چنان اوج گرفته که در برخی موارد حتی پا را فراتر گذاشته و با تحریف بعضی واقعیت‌ها درصددند دیگران را به صحت و عقلانیت تصمیم خود متقاعد کنند.

شکاف اطلاعاتی میان آمریکا و اسرائیل

نمود این ماجرا را می‌توان در واکنش ایهود باراک به گزارش برآورد اطلاعات ملی آمریکا مشاهده کرد؛ آنجا که او گفت: « ارزیابی اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران نشان می‌دهد تهران در زمینه تسلیحات هسته‌ای به پیشرفت چشمگیری دست یافته است. این ارزیابی شبیه به ارزیابی اسرائیلی‌هاست.»

این اظهارنظر به سرعت با واکنش منفی مقامات آمریکایی روبرو شد و آنها سخنان باراک را رد کردند. علت آن نیز این بود که در برآورد اطلاعات ملی آمریکا دقیقا خلاف موضع وزیر جنگ اسرائیل آمده بود‌: «واشنگتن بر این باور است ایران در آستانه تولید سلاح هسته‌ای قرار ندارد و تهران هنوز برای تولید این تسلیحات تصمیم‌گیری نکرده است.»

به دنبال این انتقادات بود که ایهود باراک از موضع خود عقب نشینی کرد و گفت،‌ مطمئن نیست ارزیابی مورد نظر او، همان برآورد اطلاعات ملی آمریکا بوده یا خیر. همین اظهارنظر نیز واکنش کاخ سفید را در پی داشت. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفت: «ارزیابی اطلاعاتی آمریکا درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران از زمان ارائه این برآورد به کنگره، در اوایل سال جاری میلادی،‌ تغییر نکرده است. به علاوه،‌ ما بر این باوریم هنوز زمان برای ادامه مسیر دیپلماتیک آنهم به همراه فشار فزاینده بین‌المللی وجود دارد.»

بحث‌های فوق نشان داد دیدگاه آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران متفاوت است. خط قرمز آمریکا، تصمیم ایران برای ساختن بمب اتمی است، ولی خط قرمز اسرائیل جلوگیری از قرار گرفتن ایران در آستانه غیرقابل بازگشت است.

موضع پرز کار دست نتانیاهو داد

اما این همه دردسرهای نتانیاهو و باراک نیست. این دو که مدت‌هاست هر موضوعی را بهانه‌ای برای تحت فشار قرار دادن دولتمردان آمریکایی قرار می‌دهند تا آنها را برای حمله به ایران متقاعد کنند، طی هفته‌های اخیر با مخالفت‌های شدید داخلی روبرو شده‌اند. اوج این مخالفت‌ها نیز زمانی عیان شد که رئیس رژیم صهیونیستی در برنامه زنده تلویزیونی علنا مخالفت خود را با اقدام یکجانبه اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران اعلام کرد.

شیمون پرز در گفت‌وگو با تلویزیون اسرائیل گفت: «واضح است اسرائیل توانایی حمله به ایران آنهم بدون کمک آمریکا را ندارد. روشن است ما به تنهایی قادر به اقدام علیه ایران نیستیم.»

وی افزود: «ممکن است برای حمله به ایران تصمیم بگیریم اما واضح است باید با آمریکا حتی اگر به اندازه هماهنگی باشد، مشورت کنیم.»

همین موضع‌گیری علنی باعث شد تلاش‌های چند ساله نتانیاهو برای ساکت نگه داشتن پرز بی‌فایده بماند. روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» در این باره نوشت: «نخست وزیر اسرائیل طی سال‌های اخیر برای اینکه شیمون پرز را ساکت کند، اطلاعات حساس را در اختیار او قرار می‌داد. نتانیاهو بارها به مقر شیمون پرز در بیت‌المقدس رفته و پشت درهای بسته با او به مدت طولانی گفت‌وگو کرده و حتی نظر پرز را درباره برخی مسائل جویا شده است.»

به نوشته این روزنامه، نقشه نتانیاهو در نهایت موثر واقع نشد. بیش از سه سال پرز از انتقاد از نخست وزیر یا پاسخ به هر سئوالی درباره مذاکرات صلح خودداری کرد. اما طی هفته‌های اخیر، پرز در گفت‌وگوهای محرمانه با مقامات ارشد، از طرح نتانیاهو برای اقدام نظامی علیه ایران انتقادات شدیدی کرده و گفته، انگیزه باراک در این راستا سیاسی است و او به دنبال احیای خود است.

تخریب چهره پرز برای توجیه طرح نتانیاهو

به دنبال علنی شدن مخالفت رئیس رژیم صهیونیستی با طرح حمله به ایران بود که حامیان نتانیاهو وارد عمل شدند تا با تخریب وجهه او،‌ سخنان پرز را بی‌اثر کنند. از جمله این افراد می‌توان به «موشه ماتالون» از حزب «اسرائیل خانه ما» اشاره کرد که گفت: «در اسرائیل، اختیار تصمیم‌گیری و مسئولیت در اختیار شاخه اجرایی و رئیس آن است و رئیس شاخه اجرایی نخست وزیر است. به همین دلیل، شیمون پرز باید برای خاموش کردن شعله‌های این بحث (اشتباه بودن حمله به ایران) تلاش کند.»

«ناتان شارانسکی»، رئیس «آژانس یهود» نیز با انتقاد از موضع رئیس رژیم صهیونیستی مبنی بر عدم توانایی اسرائیل برای حمله به ایران، نقش شیمون پرز در سرزمین‌های اشغالی را "سمبولیک" خواند و گفت: «این نخست وزیر و اعضاء کابینه او هستند که درباره این موضوعات تصمیم‌گیری می‌کنند.»

علاوه بر این دو، منابع نزدیک به نتانیاهو نیز در واکنش به سخنان رئیس رژیم صهیونیستی گفتند "پرز فراموش کرده نقش رئیس جمهور در اسرائیل چیست." آنها با بیان اینکه پرز فراموش کرده درباره امنیت این رژیم سه اشتباه اساسی مرتکب شده، این اشتباهات را برشمردند و گفتند: «اولین آنها درباره پیمان اوسلو بود که او فکر می‌کرد به ایجاد خاورمیانه جدید منتهی خواهد شد اما به مرگ یک هزار اسرائیلی منجر شد. دومین اشتباه، حمایت پرز از عقب نشینی از نوار غزه در سال 2005 بود که به حملات راکت‌ها به جنوب اسرائیل منجر شد و مهمترین اشتباه او مخالفت با حمله سال 1981 به تاسیسات هسته‌ای عراق بود.»

موفاز؛ مخالف همیشگی حمله به ایران

نکته اینجاست، شیمون پرز نخستین مقام اسرائیلی نیست که دیدگاه نتانیاهو و ایهود باراک، وزیر جنگ این رژیم درباره حمله به ایران را زیر سوال می‌برد. به دنبال اوج تنش داخلی بر سر بحث حمله به ایران، «شائول موفاز»، رهبر حزب «کادیما» اسرائیل در سلسله انتقادات خود از سیاست‌های نخست وزیر این رژیم، جمعه شب یکبار دیگر به نتانیاهو نسبت به پیامدهای حمله یکجانبه به تاسیسات هسته‌ای ایران هشدار داد. موفاز که تا ماه گذشته معاون نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی بوده، می‌گوید حمله به ایران تنها ممکن است بتواند وقفه‌ای «چند ماهه نهایتا تا یکساله» در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کند. وی همچنین از نتانیاهو به دلیل پیش بردن اسرائیل به سمت «یک جنگ فاجعه‌بار» انتقاد کرده و تصریح می‌کند، تصمیم‌گیری سران رژیم‌صهیونیستی «ناقص و بسیار شتاب‌زده» است.

چندی پیش نیز مخالفت «بنی گانتس»، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل با حمله به ایران جنجال آفرین شده بود. در واقع،‌ او مخالفت خود با این اقدام را به آگاهی شماری از وزیران ارشد رسانده و حتی در نشستی محرمانه گفته:‌ «توان اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران محدود است و اسرائیل آماده رویارویی با تهدیدات ایران نیست.»

مجموعه موارد فوق به وضوح نشان می‌دهد نخست وزیر و وزیر جنگ اسرائیل برای همراه کردن دیگران با خود به منظور حمله به ایران راهی طولانی در پیش دارند البته اگر اظهارات آنها صرفا بلوف سیاسی نباشد.

انتهای پیام/ه.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول