اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نقشه نتانیاهو برای ساکت نگه داشتن پرز ناکام ماند

خبرگزاری فارس: تلاش‌های چند ساله نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای ساکت نگه داشتن رئیس این رژیم ناکام ماند و با علنی شدن مخالفت پرز با اقدام یکجانبه علیه ایران، اختلافات گسترده میان این دو افشا شد.

نقشه نتانیاهو برای ساکت نگه داشتن پرز ناکام ماند

به گزارش فارس، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» در مطلبی به بررسی اختلافات پشت صحنه میان شیمون پرز با بنیامین نتانیاهو پرداخت و نوشت: به سختی می‌توان یک مقام کابینه (اسرائیل) را یافت که از سخنان شیمون پرز علیه حمله یکجانبه اسرائیل به ایران شگفت‌زده شده باشد. در واقع، او پیش از اینکه تصمیم بگیرد موضع خود در این باره را علنی کند، در تلاش برای روشن کردن پیامدهای حمله یکجانبه اسرائیل، گفت‌وگوهای بسیاری با مقامات برگزار کرده بود.

به نوشته این روزنامه، در همه این دیدارها، پرز اعلام کرده به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بیش از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ایهود باراک، وزیر جنگ اسرائیل اطمینان دارد. به علاوه، حملات دفتر نتانیاهو به رئیس رژیم صهیونیستی، نشان‌دهنده تنش فزاینده یا حتی شکاف میان پرز و نخست وزیر اسرائیل است.

یدیعوت آحارونوت نوشت: نتانیاهو به پرز تلفن زده تا تولد وی را به او تبریک بگوید، هر چند روابط آنها دچار تنش شده است. از طرفی، ایهود باراک از انتقاد از پرز خودداری کرده است. حتی یکی از معاونان باراک گفته است: «پرز حق دارد هر چه می‌خواهد بگوید. مواضع او مشخص است.»

جالب اینکه برخی مقامات ارشد امنیتی اسرائیل تاکید کرده‌اند،‌ باراک نیز گفته است، اسرائیل توانایی تخریب تاسیسات هسته‌ای ایران را ندارد و تنها می‌تواند برنامه هسته‌ای این کشور را به تعویق اندازد.

یکی از مقامات اسرائیلی در این باره گفته است: «دلیلی ندارد که از سخنان پرز شگفت‌زده شویم. همه موضع او را می‌دانند. او می‌گوید اسرائیل نمی‌تواند تاسیسات هسته‌ای ایران را تخریب کند و این دقیقا همان نکته‌ای است که ایهود باراک نیز آن را بیان کرده.»

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، نتانیاهو طی سال‌های اخیر برای اینکه شیمون پرز را ساکت کند، اطلاعات حساس را در اختیار او قرار داده است. نخست وزیر بارها به مقر شیمون پرز در بیت‌المقدس رفته و پشت درهای بسته با او به مدت طولانی گفتگو کرده است. نخست وزیر اسرائیل حتی نظر پرز را درباره برخی مسائل جویا شده و او را متقاعد کرده برای به توافق رسیدن با فلسطینی‌ها نهایت تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

یدیعوت آحارونوت با بیان مطلب فوق نوشت: نقشه نتانیاهو نیز موثر بود. بیش از سه سال پرز از انتقاد از نخست وزیر یا پاسخ به هر سوالی درباره مذاکرات صلح خودداری کرد. اما طی هفته‌های اخیر، پرز در گفت‌وگوهای محرمانه با مقامات ارشد، از طرح نتانیاهو برای اقدام نظامی علیه ایران انتقادات شدیدی کرده و گفته، انگیزه باراک در این راستا سیاسی است و او به دنبال احیای خود است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده: پرز احترام بسیار خود برای اوباما را پنهان نمی‌کند و همچنین نگرانی خود از اوضاع ژئوپلتیک اسرائیل را بیان کرده است. او همچنین از ناتوانی نتانیاهو برای باز گرداندن محمود عباس پای میز مذاکره انتقاد کرده و گفته برای حل مساله هسته‌ای ایران، اسرائیل باید مساله فلسطینی‌ها را به سرعت مورد بررسی قرار دهد. حتی اختلاف میان آنکارا و تل‌آویو نیز پرز را نگران کرده است.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، سران وزارت جنگ، شین‌بت و موساد اطلاعاتی را درباره مساله ایران در اختیار پرز قرار داده‌اند. او اکنون با مقامات امنیتی اسرائیل که منتقد تصمیم نتانیاهو و باراک برای حمله یکجانبه به ایران هستند، متحد شده است، از این رو، می‌گوید: «ما نباید به تنهایی اقدام کنیم و باید منتظر اوباما باشیم.»

یکی از وزرای کابینه اسرائیل نیز از نحوه رفتار نخست وزیر رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و گفته است: «نتانیاهو مسائل حساس و سرنوشت‌ساز را با اعضاء کابینه در میان نمی‌گذارد، از این رو، ما نمی‌دانیم چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و نمی‌دانیم اگر جنگ شروع شود و اسرائیل به نوار غزه یا هر جای دیگری حمله کند، چه رخ خواهد داد.»

یکی از مقامات ارشد حزب لیکود نیز گفته است:‌ «وزرای کابینه و نمایندگان پارلمان حمایت از نتانیاهو را متوقف کرده‌اند چرا که احساس می‌کنند او ناسپاس است و در پشت کردن به افرادی که به او کمک کرده‌اند،‌ تردید نخواهد کرد. او به هیچ کس جز خود وفادار نیست.»

انتهای پیام/ه.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول