اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس

پیشگیری آسان‌ترین روش برای مبارزه با اعتیاد است

خبرگزاری فارس: پیشگیری در محیط خانواده یکی از مهم‌ترین و آسان‌ترین راه‌های موجود است که می‌توان با استفاده از آن به مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر پرداخت.

پیشگیری آسان‌ترین روش برای مبارزه با اعتیاد است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، اعتیاد در روزگار امروزی به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جهانی شناخته شده به طوری که در سراسر جهان شاهد بروز این پدیده به اشکال مختلف هستیم.

شاید نامگذاری معتاد به نام بیمار تا چند سال گذشته اقدام عبث و نادرستی پنداشته می‌شد اما امروزه فرد معتاد علاوه بر اینکه موجودی مزاحم و خطرناک شناخته نمی‌شود بلکه باید بر اساس علوم روز تحت مراقبت و درمان قرار گیرد تا به عنوان فردی سالم به محیط خانواده و جامعه باز گردد.

استان آذربایجان‌غربی به عنوان یکی از استان‌های مرزی کشور و دارا بودن مرزهای خاکی و هوایی با کشورهایی همانند ترکیه و عراق، درگذشته‌ای نه چندان دور یکی از استان‌های خطرناک در مقوله اعتیاد به شمار می‌رفت اما هم‌اکنون با ایجاد مراکز ترک اعتیاد در این استان شاهد بهبود وضعیت اجتماعی و کاهش چشمگیر پدیده شوم اعتیاد در استان هستیم.

در راستای عمل به وظیفه خطیر اطلاع‌رسانی به جامعه و همچنین اطلاع از کارکرد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌غربی به عنوان متولی اصلی مبارزه با مواد مخدر سراغ علیرضا فیضی‌زاده جانشین این شورا رفتیم تا با گفت‌وگو با وی در جریان اقدامات شورا قرار گیریم:

لطفا در زمینه نحوه صحیح مبارزه با مواد مخدر توضیحاتی ارائه دهید؟

نخستین گام برای مبارزه با اعتیاد و مصرف مواد مخدر در جامعه پیشگیری است، به این معنا که برای این امر باید فرهنگ‌سازی شده و مردم از روی آوردن به مواد مرگ آور باز داشته شوند که این مهم جز با همکاری و همدلی ادارات مختلف دخیل در حوزه مبارزه با مواد مخدر میسر نمی‌شود.

بر خلاف گذشته که در صورت مشاهده فرد معتاد گفته می‌شد تنها مکان برای وی زندان است امروزه این افراد باید برای گذراندن دوره‌های ترک اعتیاد به مراکز مجاز معرفی شده مراجعه کرده و نسبت به درمان خود اقدام کنند.

قانون جامع ترک اعتیاد چه اثراتی بر روی گرایش معتادان به ترک داشته است؟

این قانون دارای بندهای مختلفی است که بندهای 15 و 16 آن به بحث نحوه ترک اعتیاد اشاره دارد و بر اساس این بندها فرد معتاد باید به شکل خودمعرف نسبت به ترک اقدام کند چرا که در غیر این صورت توسط پلیس و با حکم مراجع قضایی این امر تحقق می‌یابد.

به نظر شما مهم‌ترین روش برای جلوگیری از افزایش آمار معتادان در جامعه چیست؟

اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی رمز موفقیت در حوزه مبارزه با مواد مخدر است، بهترین روش برای جلب توجه معتادان و خانواده‌های آنان به سوی ترک از طریق مراکز مجاز آگاه‌سازی عمومی است که این امر بر عهده مراکز بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و همچنین ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح کلان کشوری و شوراهای هماهنگی در سطح استانی و شهرستانی است.

در حال حاضر چند مرکز ترک اعتیاد در آذربایجان‌غربی فعالیت دارند؟

مراکز درمان اعتیاد در استان حدود هفت مرکز است که از سوی بهزیستی یا دانشگاه علوم پزشکی مجوز فعالیت دارند و با نظارت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فعالیت خود را ادامه می‌دهند اما مراکزی نیز به صورت غیرمجاز در حال فعالیت هستند که باید هرچه سریع‌تر نسبت به تبدیل وضعیت به قانونی اقدام کنند یا باید منتظر اقدام قانون برای تعطیلی این مراکز باشند.

نحوه فعالیت مراکز مجاز چگونه است و آیا نظارتی بر این مراکز انجام می‌شود؟

این امر توسط مراکز درمان‌مدار یا مراکز ترک اعتیاد پرهیز مدار انجام می‌شود، در مراکز درمان‌مدار پزشک، روانشناس و سایر افراد آگاه به امور اعتیاد حضور داشته و با استفاده از مکمل‌های دارویی جایگزین مواد مخدر فرد معتاد را از شر این ماده نجات می‌دهند.

بخش دوم نیز مراکز پرهیز مدار است و این مراکز توسط افرادی اداره می‌شوند که قبلا خود نیز جزو معتادان بوده‌اند و هم اکنون پس از ترک اقدام به افتتاح چنین مراکزی کرده‌اند، مسئولان این مراکز بهتر می‌توانند درد معتاد را درک کنند چرا که خود نیز روزی جزئی از این قشر بودند و شرایط مشابه را تجربه کرده‌اند.

نقش خانواده‌ها را در ترک اعتیاد تا چه حد موثر می‌دانید؟

مهم‌ترین مرحله برای معتادان مرحله پس از ترک است که باید در آغوش خانواده و جامعه پذیرفته شده و احساس آرامش کامل داشته باشند بنابراین تمام مردم باید نسبت به این امر توجیه شوند که معتاد پس از ترک جزو انسان‌های عادی شده و دیگر خطری برای جامعه ندارد.

در زمینه فعالیت‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در سال‌های گذشته توضیح دهید؟

مهم‌ترین اقدامات این شورا در سال‌های گذشته افتتاح مراکز درمان معتادان در شهرستان‌های مختلف بوده است که در آینده نزدیک نیز با افتتاح سه مرکز جدید تعداد این مراکز به 10 مورد می‌رسد.

لازم به توضیح است که نباید نقش پلیس به عنوان تنها مرجع مبارزه با معتادان درمان‌گریز را نادیده گرفت، معتادانی که میلی به مراجعه به مراکز درمانی ندارند باید توسط پلیس و قانون به این مراکز انتقال داده شوند تا ضمن طی دوره‌های درمانی از ابتلای سایر افراد به این بیماری جلوگیری شود.

عملکرد دستگاه‌های مرتبط در بحث مبارزه با مواد مخدر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تا چند سال قبل معتادان در خیابان‌ها و انظار عمومی جامعه بودند اما امروز شاهد جمع‌آوری این افراد از سطح شهرها هستیم به طوری که در آینده‌ای نه چندان دور دیگر نمی‌توان معتادی را در اماکن عمومی مشاهده کرد. دشمنان پس از اینکه در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نتوانستند جوانان این مرز و بوم را شکست دهند اقدام به مبارزه با مردم از طریق ترویج اعتیاد کردند تا ریشه ترقی و پیشرفت نظام را بخشکاند. در این میان اقدام رسانه‌های غربی در زمینه تبلیغ اعتیاد نیز نمی‌تواند پوشیده بماند چرا که تبلیغ داروهای مختلف دارای مواد مخدر مضر برای افراد یکی از دسیسه‌های دشمنان است که هر روزه شاهد افزایش آنها در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای هستیم. ذکر این نکته در زمینه داروهای تبلیغ شده در شبکه‌های وابسته به بیگانگان ضروری است که این مواد نه تنها دارای خواص دارویی نیستند بلکه در آینده‌ای نزدیک عوارض جبران ناپذیری نیز بر روی افراد می‌گذارند که تنها یکی از این مضرات آْن دچار شدن به اعتیاد است.

مصرف مواد مخدر به شیوه‌های سنتی و جدید چه تغییری با هم دارد و آیا این تغییر روش تأثیری بر روند افزایش آمار معتادان داشته است؟

در حالی‌ که مصرف معتادان گذشته به صورت سنتی و با روش‌های سخت بود اما امروزه این افراد می‌توانند به راحتی و بدون هیچگونه دغدغه‌ای نسبت به مصرف مواد مخدر اقدام کنند و این اصلی‌ترین مشکلی است که باید مورد توجه دولت‌های مختلف قرار گیرد. روش صنعتی یا همان مدرن روشی است که نه دودی از مواد خارج می‌شود و نه افراد حاضر در محیط متوجه اقدام فرد برای تزریق می‌شوند بلکه فرد معتاد به راحتی و با استفاده از گرده‌های مواد اقدام به مصرف می‌کند.

در پایان چه توصیه‌هایی به خانواده و مردم جامعه در زمینه اعتیاد دارید؟

با توجه به این که تنها راه پیشگیری از اعتیاد در جامعه آموزش و آگاه‌سازی خانواده‌ها است، بنابراین باید تمام مردم توجه جدی به این مبحث داشته باشند و والدین با استفاده از روش‌های اصولی نسبت به آگاه‌سازی فرزندان خود اقدام کنند.

سخن پایانی نیز این که اعتیاد اسلحه‌ای است که جوانی، نشاط، خلاقیت، اراده و حتی هویت اصیل انسانی را نشانه می‌گیرد و به این ترتیب تنها جسم انسان را باقی می‌گذارد بنابراین تنها راه حل فرار از این بلای خانمانسوز پیشگیری و آگاه‌سازی است.

.........................................

گفت‌وگو از: سجاد امیر کردلر

.........................................

انتهای پیام/صا20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول