اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کانون پرورش فکری کردستان:

قصه‌های بومی محلی کردستان جمع‌آوری می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان گفت: طرح جمع‌آوری قصه‌های بومی محلی و بازی‌های محلی استان کردستان تا پایان امسال اجرایی می‌شود.

قصه‌های بومی محلی کردستان جمع‌آوری می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سهیلا شیخی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در سنندج با تشریح طرح جمع‌آوری قصه‌های بومی محلی با عنوان "سیمرغ" در استان کردستان با اشاره به فرهنگ غنی و پربار منطقه اظهار کرد: با توجه به تعدد لهجه‌ها و گویش‌ها در استان امکان جمع‌آوری قصه‌های بسیاری که سال‌ها بر زبان گذشتگان ما جاری است، وجود دارد.

وی افزود: در این طرح قصه‌های بومی منطقه ابتدا شناسایی شده و توسط راوی قصه‌گویی می‌شوند سپس مربیان کانون این قصه‌ها را به صورت کتبی نوشته و ویراستاری و تصویرگری می‌کنند.

افزایش تعداد مراکز کانون به 24 مرکز در کردستان

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان با اشاره به وجود 16 مرکز کانون و افزایش چهار کتابخانه سیار در استان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌ گرفته امیدواریم تعداد مراکز کانون از 16 مرکز به 24 مرکز تا پایان سال‌جاری افزایش یابد.

شیخی افزود: در حال حاضر 20 هزار و 570 نفر کودک و نوجوان در مراکز کانون‌های فرهنگی کودکان و نوجوانان استان کردستان عضویت دارند که 11 هزار و 270 نفر آن دختر و 9 هزار و 300 نفر دیگر پسر هستند.

وی از افزایش سه درصدی تمدید مدت زمان حضور اعضا و رسیدن آمار 800 نفری به 2 هزار و 300 نفری خبر داد و گفت: در حال حاضر 70 مربی فعال در مراکز و کانون‌های کودکان بر اساس مهارت، تخصص و رشته دانشگاهی مشغول به فعالیت هستند.

شیخی به اهمیت مطالعه در میان کودکان و نوجوانان و میزان سرانه کتابخوانی در استان اشاره کرد و گفت: تلاش مربیان در کانون‌های پرورشی افزایش سرانه کتابخوانی در بین اعضای کودک و رساندن سرانه کشوری به حد استاندارد کشوری است.

وی ترویج فرهنگ کتابخوانی و آشنا کردن کودکان با نوشتن خلاق را مهم‌ترین هدف ادبی کانون و اعضای آن عنوان کرد و گفت: افزایش سرانه کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان زمینه رشد و ارتقا فرهنگی جامعه را فراهم می‌کند.

مدیر کانون کودکان و نوجوانان استان کردستان افتتاح کانون زبان و کتابخانه کانون مریوان را از برنامه‌های هفته دولت امسال عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 200 نفر به عضویت کانون زبان درآمده‌اند اما از آنجایی که مربیان کافی برای تدریس وجود ندارد کار آن هنوز به طور رسمی آغاز نشده است.

وی با بیان اینکه کشف و تقویت استعداد کودکان مهم‌ترین رسالت کانون است، افزود: تاکنون 40 اثر مکتوب به منظور با هدف زنده نگهداشتن آداب و رسوم گذشتگان و انتقال به آیندگان در کانون استان به چاپ رسیده است.

شیخی برگزاری جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای و حضور دو مربی در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، عضو برتر کمیته دهه فجر در بخش کودکان، ارسال سی‌دی 80 فیلم برای کودکان، مجری جشنواره دهه فرهنگ رضوی، منتخب جشنواره سیمرغ به منظور مکتوب کردن قصه‌های بومی و محلی، چاپ کتاب عطر حضور و برگزاری جشنواره خوشه‌های خورشید مهم‌ترین برنامه‌های برگزار شده فرهنگی و هنری در کانون کودکان در سال 90 عنوان کرد.

انتهای پیام/آ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول