اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مرمت طاقبستان

نابسامانی‌های طاقبستان ساماندهی می‌شود؟

خبرگزاری فارس: محوطه تاریخی و ملی طاقبستان درکرمانشاه به عنوان اثری پیشنهادی به یونسکو برای ثبت جهانی این روزها چهره جدیدی به خود گرفته که چندان خوشایند نیست.

نابسامانی‌های طاقبستان ساماندهی می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محوطه تاریخی طاقبستان در دامنه کوهی به همین نام و در شمال شرقی حاشیه کنونی شهر کرمانشاه واقع شده است که آثاری از دوره ساسانی شامل سنگ‌نگاره اردشیر دوم و 2 ایوان سنگی به نام‌های ایوان کوچک و بزرگ است.

این محوطه تاریخی از میراث ملی فرهنگی و ماندگار کرمانشاه است که علاقمندان بسیاری از سراسر دنیا برای دیدن آن به کرمانشاه سفر می‌کنند.

این محوطه تاریخی مدتی است شکل نابسامانی به خود گرفته است و بیل‌های مکانیکی چهره آن را دگرگون کرده‌اند و ظاهراً در حال ساماندهی این مجموعه هستند.

از آنجا که حفظ میراث فرهنگی وظیفه تک‌تک افراد جامعه است، چرایی و چگونگی آن را جویا شدیم و در این‌باره علیرضا مرادی‌بیستونی، سرپرست پایگاه میراث فرهنگی، گردشگری طاقبستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار کرد: کلیات طرح طاقبستان بر‌اساس طرحی است که مشاور طرح طاقبستان "آتک" بررسی کرد.

مرادی‌بیستونی گفت: طرح طاقبستان چند هدف پیش‌رو دارد که ساماندهی، نمایان کردن طاقبستان، جلوگیری از صدمات وارده به طاقبستان و ثبت جهانی مجموعه از جمله این اهداف است.

وی ادامه داد: قدم اول پایین بردن اطراف مجموعه طاقبستان بود که با این کار، طاق‌ها نجات پیدا می‌کنند و جلوی خروج مسیر آب‌های جمع‌آوری شده در مقابل طاق‌ها آزاد شده است.

مرادی‌بیستونی افزود: برای اینکه کف طاق‌ها را پایین ببریم، مطالعاتی را انجام دادیم و براساس مطالعات به زه‌کشی بتونی آبی رسیدیم و باستان‌شناسان نظر دادند که این زه‌کشی را برداریم.

وی تاکید کرد: برای این کار نمی‌توانیم با کمپر‌سور و پیکور کار کنیم، چون ضربات صداها برای طاق‌ها ضرر دارد و موجب تخریب می‌شود و نیروی کارگری با پتک هزینه بالایی دارد، در نتیجه بهترین روش استفاده از بیل مکانیکی است.

با این گفت‌وگو و مشاهده میدانی می‌توان به نکاتی رسید که جای سئوال دارد، اگر هدف از اجرای این طرح جلوگیری از وارد کردن خسارت به طاقبستان است‌، چرا سنگ‌های اطراف این محوطه که ارزش تاریخی دارند، تخریب شده‌اند؟

این سوال به ذهن آدمی می‌آید، آیا به نوع دیگری نمی‌شد کار کرد؟ اگر بهتر کار کردن نیاز به صرف هزینه بیشتر داشته، چرا مسئولان مربوط دریغ کرده‌اند. هر انسانی که برای میراث فرهنگی این آب و خاک ارزش قائل است، قبول می‌کند چنین کاری مطلوب نیست.

علاوه بر این موضوعات، چند نفر که مشغول برداشتن آثار بتونی مجموعه هستند، برخلاف ادعای مطرح شده نیروی متخصص و یا باستان‌شناس و نیروی آشنا با مرمت آثار باستانی نیستند، بلکه نیروی شریف کارگری هستند که به نظر می‌آید کاملاً بی‌مهارت این کار را انجام می‌دهند و این موضوع نگرانی را بیشتر می‌کند.

نکته دیگر جمع شدن دست‌فروش‌ها در اطراف این محوطه تاریخی است که تصویر نا‌خوشایندی در ذهن بازدید‌کنندگان به‌جا می‌گذارد. ساماندهی دست‌فروشان نیز کاری است که برای رونق‌ دادن به وضعیت این مجموعه، انجام نشده است.

منکر تلاش فراوان برای انجام این پروژه ملی نیستیم اما باید تلاش کرد با کمترین هزینه و مشکل باید از آثار تاریخی این سرزمین که به زودی جهانی هم خواهد شد، پاسداری کرد.

انتهای پیام/خ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول