اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد یزد:

جذب قرارداد طرح‌های تحقیقاتی و کاربردی در اولویت است

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد یزد گفت: دفتر ارتباط با صنعت و جامعه در سال جاری اولویت کاری خود را جذب قرارداد طرح‌های تحقیقاتی و کاربردی مراکز صنعتی قرار داده است.

جذب قرارداد طرح‌های تحقیقاتی و کاربردی در اولویت است

ابوالفضل داودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: دفتر ارتباط با صنعت و جامعه با تهیه اولویت‌های تحقیقاتی برون دانشگاهی در سال جاری، اولویت‌های کاری خود را جذب و عقد قراردادهای طرح‌های تحقیقاتی و کاربردی مراکز صنعتی قرار داده است که در همین راستا تلاش برای سوق دادن پایان نامه‌های ارشد و دکتری به سمت پروژه‌های برون دانشگاهی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد یزد در سال 1369 و با هدف انجام امور مربوط به کارآموزان تأسیس شد، در مورد حوزه فعالیت دفاتر ارتباط با صنعت بیان کرد: حوزه فعالیت دفاتر ارتباط با صنعت به سه دسته کارآموزشی، کارورزی و بازدیدهای علمی و تحقیقاتی تقسیم‌بندی می‌شود و فعالیت‌هایی همچون دریافت سهمیه‌های کارآموزی و نظارت بر نحوه انجام آن، بسترسازی و معرفی دانشجویان به مراکز علمی و صنعتی برای انجام پروژه‌های دانشجویی، برگزاری بازدیدهای علمی تحقیقاتی، همکاری‌های علمی و تحقیقاتی، برآورد نیازها، مشکلات و مسائل صنعت همچنین بررسی امکانات موجود در صنایع برای تحقیقات دانشگاهی را بر عهده دارد.

وی در مورد طرح‌ها، قراردادهای صنعتی و دوره‌های آموزشی کوتاه مدت دفتر ارتباط با صنعت این واحد گفت: برخی برنامه‌های انجام شده شامل عقد قرارداد و جذب پروژه‌های صنعتی، تحقیقاتی و خدماتی بین دانشگاه و صنعت است.

داودی، اعتمادسازی و جلب توجه مدیران صنایع نسبت به توانمندی دانشگاه را همواره از مشکلات و دغدغه‌های موجود عنوان کرد و افزود: در ارتباط با انجام پروژه‌های کاربردی - تحقیقاتی مراکز صنعتی توسط دانشگاه و لزوم ارتباطات بیشتر واحدهای صنعتی با شرکت‌ها و برندهای خارج از کشور، اعتمادسازی در این مراکز و جلب توجه مدیران صنایع به توانمندی و پتانسیل موجود در دانشگاه همواره از مشکلات و دغدغه‌های موجود در این زمینه است.

وی در ادامه وضعیت دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد را مشابه وضعیت آنچه در سایر واحدهای سراسر کشور وجود دارد عنوان کرد و در مورد ارتباط صنعت و دانشگاه تصریح کرد: به طور کلی در مورد ارتباط صنعت و دانشگاه می‌توان گفت که دانشگاه و صنعت در کشور ما، هر دو سازمان‌هایی وارداتی هستند و شکل‌گیری آنها از ابتدا بدون توجه به نیازهای داخلی و متقابل صنعت و دانشگاه و صرفاً به دلیل تبعیت از نسخه‌های تجویزی توسعه بوده است و بر این اساس، حرکت آنها نیز به طور مستقل و منطبق با امکانات درونی شکل گرفته است.

داودی افزود: از سال‌ها قبل تلاش برای یافتن حلقه مفقوده ارتباطی بین دانشگاه و صنعت آغاز شده و مطالعات، پژوهش‌ها، جلسات و مصاحبه‌ها، گردهمایی‌ها و سمینارهای متعدد انجام شده و مجموعه‌ای جامع و گسترده از علل و پیامدهای جدایی صنعت و دانشگاه از یک سو و راهکارهای عملی برای رفع این معضل از سوی دیگر، گردآوری و ارائه شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر تعامل علم و عمل به عنوان یک اصل مهم پذیرفته شده است و دانشگاه آزاد واحد یزد مانند سایر دانشگاه‌ها با توجه به امکانات و مطابق ضوابط موجود، تلاش‌های فراوانی برای تقویت ارتباط واحد با مراکز علمی و صنعتی کرده است.

رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد یزد بیان کرد: دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با تشکیل شورای ارتباط با صنعت و جامعه که متشکل از 14 عضو، شامل نمایندگان اعضای هیئت علمی از هر گروه و دانشکده هستند، انجام طرح‌های برون دانشگاه را در اولویت کاری خود قرار داده است.

وی گفت: این شورا یک اتاق فکر در حوزه معاونت پژوهش و فناوری است که به عنوان بازوی مشورتی دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه عمل می‌کند و تصمیم گیری‌ها و ارائه راهکارهای این شورا لازم‌ الاجراست.

داودی حرکت رو به جلو را در راس امور دانست و تلاش‌های دانشگاه آزاد یزد در راستای پیشرفت را در مواردی همچون تشکیل شورای ارتباط با صنعت و جامعه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی کارآموزان،عقد بیش از 13 مورد تفاهمنامه‌های همکاری بین دانشگاه و مراکز علمی و صنعتی داخل و خارج از استان، برگزاری جلسات مشترک با مدیران صنایع، تلاش برای انعقاد قراردادهای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و کاربردی صنایع، تهیه بانک اولویت‌های تحقیقاتی برون دانشگاهی، معرفی بیش از 8هزار و 200 نفر از دانشجویان برای انجام دوره کارآموزی به مراکز علمی و صنعتی از سال 84 تا 90، معرفی بیش از 1100 نفر از دانشجویان به واحدهای صنعتی برای انجام تحقیق و پروژه دانشجویی از سال 87 تا 91، انجام بیش از 430 مورد بازدید علمی دانشجویان و اساتید از مراکز صنعتی از سال 87 تا 91 خلاصه کرد.

وی عنوان کرد: دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد یزد موفق به عقد تفاهم نامه‌های همکاری متعددی با مراکز علمی و صنعتی شده است که تفاهم نامه‌های شرکت برق منطقه‌ای یزد، شرکت توزیع نیروی برق استان یزد، اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان یزد، نیروگاه سیکل ترکیبی یزد، اداره کل زندان‌های استان یزد، شرکت یزدباف، مرکز آموزش توسعه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی،سازمان هواشناسی کشور، نیروی انتظامی استان یزد، شرکت صنایع غدیر، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی یزد، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از جمله این موارد است.

داودی در ادامه از انعقاد دو قرارداد طرح تحقیقاتی کاربردی برای واحدهای صنعتی استان یزد توسط این دفتر در سال جاری خبر داد و افزود: برگزاری نشست‌های مشترک با مدیران و دست‌اندرکاران حوزه صنعت استان از دیگر اقدامات این دفتر است.

وی تصریح کرد: دفتر ارتباط با صنعت علاوه بر سرویس‌دهی و انجام امور مربوط به کار آموزشی دانشجویان، به معرفی دانشجویان علاقمند به امور تحقیق و پروژهش دانشجویی به مراکز علمی و صنعتی داخل و خارج از استان نیز می‌پردازد.

رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد یزد افزود: این دفتر در مقایسه سایر واحدهای دانشگاه استان در برگزاری بازدیدهای علمی دانشجویی از واحدهای صنعتی پیشرو بوده است.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول