اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی:

تبریز، میزبان همایش بزرگداشت مشروطه می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از برگزاری همایش بزرگداشت مشروطیت پس از پایان ماه مبارک رمضان و اوایل شهریور ماه سال‌جاری در تبریز خبر داد.

تبریز، میزبان همایش بزرگداشت مشروطه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برگزاری همایش مشروطه به منظور پاسداشت این جنبش ملی و مذهبی مردم استان، پس از پایان ماه مبارک رمضان در تبریز با حضور مردم، گردشگران و مسئولان توأم با برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نهضت مشروطه و نقش تبریز در بروز این واقعه تاریخی گفت: نهضت مشروطه اتفاقی است که در اواخر دوران قاجار در ایران روی داد و روند حکومت را که تا پیش از آن بر اساس تفکر فردی و استبدادی و سلطه پادشاه بر کشور حاکم بود، به روندی قانونی تبدیل کرد.

محمدی ادامه داد: نهضت مشروطیت از این جهت که باعث کاهش قدرت استبدادی پادشاه شد، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ سیاسی معاصر ایران دارد چراکه توانست پایه‌های این قدرت مطلق و بی‌پایان شاه را که هیچ چیز خارج از اراده او انجام پذیر نبود و خواست و اراده مردم هیچ جایگاهی نداشت، فرو ریزد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یادآور شد: در آن سال‌ها که ظلم و جور و از هم گسیختگی جامعه ایرانی را فرا گرفته بود، مردم تبریز براساس رسالت دینی، ملی و مذهبی خود، مبارزه‌ای ضد استبداد را آغاز کرد که در آن مفاهیم ملی و حتی فراملی چون آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی، ستم‌سوزی، دیکتاتورستیزی حرف اول و آخر مبارزان بود.

محمدی خاطرنشان کرد: نهضت مشروطه که به گواه تاریخ ریشه آن در تبریز رشد کرد و به سایر نقاط کشور گسترش یافت، نه تنها طیف روشنفکر بلکه دهقانان، پیشه‌وران، کارگران، بازرگانان، تجار، روزنامه‌نگاران و طبقه میانی و متوسط جامعه را نیز پشت سر خود داشت.

وی با بیان اینکه مردم تبریز با هدایت و راهنمایی‌های علما و روحانیون این دوره از تاریخ را به دورانی طلایی برای آذربایجان‌‌شرقی و ایران تبدیل کردند، اظهار کرد: خانه موزه مشروطیت تبریز به عنوان روایتگر این دوران پرافتخار سال‌هاست که راه‌اندازی شده و رشادت‌ها و دلاورمردی‌های بزرگان این جنبش را در معرض دید همگان قرار داده است.

محمدی تصریح کرد: خانه حاج مهدی کوزه‌کنانی پس از مرمت و تجهیز طبقه اول که شامل تالار اصلی و اتاق‌های گوشواره‌ای است، با نمایش اسناد و مدارکی از دوران پر فراز و نشیب انقلاب مشروطه با عنوان موزه آغاز به کار کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان افزود: از مهم‌ترین اموال ارائه شده در این موزه می‌توان فرش مشروطه، اسلحه کمری ستارخان، لوازم شخصی سران انقلاب و دیگر اسناد و مدارک اهدایی مرتبط با انقلاب مشروطه را نام برد.

محمدی با تاکید بر لزوم بزرگداشت همه ساله این نهضت و جشن گرفتن این رویداد عظیم تاریخی، یادآور شد: تبریز نقش تاثیرگذار و تعیین‌کننده خود در بسترسازی، تداوم و به مقصد رساندن نهضت مشروطیت را به نهایت مطلوب ایفا کرد و نام خود را همچون دیگر عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقتصادی نه تنها در تاریخ ایران بلکه در جهان نیز به ثبت رساند.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول