اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

هاآرتص: حمله اسرائیل به ایران حداکثر دو سال برنامه هسته‌ای این کشور را عقب می‌اندازد

خبرگزاری فارس: روزنامه صهیونیستی هاآرتص بر اساس یک ارزیابی اعلام کرده است که حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران تنها برای دو سال می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را به تعویق اندازد.

هاآرتص: حمله اسرائیل به ایران حداکثر دو سال برنامه هسته‌ای این کشور را عقب می‌اندازد

به گزارش فارس به نقل از هاآرتص، در صورت حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران، این برنامه از نظر فنی تنها یک‌سال به عقب بازمی‌گردد. یک‌سال دیگر هم زمان لازم است تا ایران بر آثار حاشیه‌ای این حمله غلبه کند.

بنابراین گزارش، اختلافات مربوط به قابلیت‌های نظامی اسرائیل و ایالات متحده و همچنین تفاوت دیدگاه‌های آنها در خصوص ایران، محور بحث‌های لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا و مقامات اسرائیلی در هفته گذشته در تل‌آویو بود.

با وجود اینکه مقامات اسرائیلی در خلوت و آشکارا خطاب به مقامات آمریکایی تاکید کرده‌اند که حمله به ایران ضروری است اما دو فاکتور وجود دارد که نشان می‌دهد احتمالا این حمله پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انجام نخواهد شد.

یکی از این فاکتورها، اصرار دولت آمریکا بر عدم رخداد حمله مزبور پیش از نوامبر است چرا که با بالا بردن قیمت نفت، موقعیت اوباما را در انتخابات به خطر خواهد انداخت. فاکتور دیگر، مخالفت سازمان‌های نظامی اسرائیل با حمله مزبور است. هم نیروهای نظامی اسرائیل و هم مقامات موساد توصیه می‌کنند که نباید پیش از انتخابات به ایران حمله شود چرا که این کار به روابط راهبردی آمریکا و اسرائیل لطمه خواهد زد.

نتانیاهو و باراک به عنوان دو حامی اصلی حمله به ایران از آن می‌ترسند که مخالفان حمله آن‌قدر آن را زود بینگارند که ناگهان دیر شود. به عبارت دیگر، اگر حمله سه ماه به عقب بیفتد، ممکن است اسرائیل دیگر هرگز نتواند حمله کند. به این ترتیب ممکن است جامعه بین‌المللی مجبور شود ایران هسته‌ای را بپذیرد، چیزی که اوباما در سخنرانی خود در کنفرانس ایپک در ماه مارس قول داده بود اتفاق نیفتد.

نتانیاهو و باراک بر این باورند که هرچه حمله مزبور دیرتر انجام شود، اثر آن بر پیشگیری از دست‌یابی ایران به قابلیت تولید سلاح هسته‌ای کمتر خواهد شد. همین الان نیز بخشی از چیزهایی که دو سال پیش قابل دست‌یابی بود دیگر سخت به دست می‌آیند یا حتی دسترسی به آنها غیرممکن است.

آمریکایی‌ها می‌گویند که اگر لازم باشد حمله‌ای به مراتب موثرتر را علیه ایران ترتیب می‌دهند، اما در حال حاضر این حمله ضرورتی ندارد بنابراین، با حمله اسرائیل به ایران، تنها یک تا دو سال برنامه هسته‌ای ایران به عقب می‌افتد.

برخی نیز بر این باورند که نتانیاهو و باراک با این حرف‌ها یک جنگ روانی به راه انداخته‌اند تا آمریکا و اروپا را مجبور کنند تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کنند و همچنین توجه‌ها را از مسائل مربوط به اسرائیل و فلسطین به ایران جلب کنند. هاآرتص می‌گوید این هم به‌راحتی قابل رد کردن نیست.

انتهای پیام/ک.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول