اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

فرمانده اسبق اطلاعات ارتش صهیونیستی:

حمله به ایران در حال حاضر بی‌موقع و فاقد مشروعیت بین‌المللی است

خبرگزاری فارس: فرمانده اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی بین سال‌های 2001 تا 2006 هشدار داده که حمله به ایران زودرس و فاقد مشروعیت بین‌المللی لازم است.

حمله به ایران در حال حاضر بی‌موقع و فاقد مشروعیت بین‌المللی است

به گزارش فارس به نقل از جروزالم‌پست، ژنرال "آهارون زوی فارکاش" که 5 سال ریاست اطلاعات ارتش اسرائیل را بر عهده داشته است، سرانجام از شدت نگرانی سکوت طولانی‌مدت خود را در خصوص تهدیدات اسرائیل علیه ایران سرانجام شکسته است.

به نوشته جروزالم‌پست، آنچه نگرانی فارکاش را برانگیخته است این است که مبادا آنچه حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران خوانده می‌شود، به زودی اتفاق افتد چرا که ژنرال فارکاش می‌گوید الان برای این حمله زود است.

ژنرال مزبور که 40 سال در اطلاعات ارتش صهیونیستی فعال بوده است، تحلیل خود را مبتنی بر سخنان مقامات صهیونیست به‌خصوص بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و ایهود باراک، وزیر جنگ اسرائیل کرده است.

وی بر این باور است که اسرائیل احتمالا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست به هیچ حمله‌ای نخواهد زد. اما از بین آنچه می‌خواند و می‌شنود، به‌نظرش می‌رسد که تصمیم‌گیری در این خصوص چندان دیر نیست. به همین خاطر نگران شده و می‌گوید که تصمیم مزبور غلط است.

به گفته فارکاش "حال حاضر برای حمله به ایران مناسب نیست چرا که حتی اگر موفقیت‌آمیز باشد، مشروعیت بین‌المللی را از بین خواهد برد." کلمه "مشروعیت"، کلمه‌ای است که فارکاش آن را در سخنان خود زیاد به کار می‌برد و منظور از آن حمایت دیپلماتیک از اسرائیل برای حمله مزبور است.

فارکاش تصریح کرده است که چنین حمله‌ای تنها یک حمله نظامی ساده نیست بلکه به‌محض اتفاق افتادن آن، ما به جهانی دیگر پای می‌گذاریم. ایران از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خارج شده و به این فکر می‌افتد که لازم است صاحب سلاح هسته‌ای باشد تا دیگر اسرائیل قدرت حمله به این کشور را نداشته باشد.

این بدان معناست که اسرائیل نیازمند نوعی مشروعیت است تا به واسطه آن بتواند حملات بیشتری را در هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌های بعد علیه ایران ترتیب دهد. اسرائیل باید مطمئن شود که می‌تواند حملات را در طول زمان ادامه دهد یا نه؟ این کلید پیروزی یا شکست است.

فارکاش یک دلیل دیگر نیز برای اینکه اسرائیل اکنون نباید دست به حمله بزند آورده است و آن مشکلات دیگری است که رژیم اسرائیل در حال حاضر با آن مواجه است. سلاح‌های شیمیایی سوریه، حمله به اسرائیل از شبه‌جزیره سینا، شلیک موشک از نوار غزه به فلسطین اشغالی و 50 هزار موشک حزب‌الله، مشکلات امنیتی است که اسرائیل باید با آنها باید دست و پنجه نرم کند.

وی در عین حال از کابینه فعلی اسرائیل به‌خاطر آنکه مساله ایران را به یک مساله جهانی تبدیل کرده تقدیر کرده و پذیرفته است که تحریم‌ها تاکنون اثر مطلوب را نداشته‌اند چرا که ایران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/ک.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول