اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی شرق گیلان:

کشت سلول‌های بنیادی در آزمایشگاه پیراپزشکی شرق گیلان انجام شد

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده پرستاری و مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان گفت: کشت سلول‌های بنیادی در آزمایشگاه دانشکده پرستاری و مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان انجام شد.

کشت سلول‌های بنیادی در آزمایشگاه پیراپزشکی شرق گیلان انجام شد

ایرج نیکوکار امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در لنگرود با اشاره به فعالیت دانشکده پرستاری و مامایی شرق گیلان در این شهرستان اظهار داشت: با تلاش‌های صورت گرفته زمین مورد نظر برای ساخت دانشکده پرستاری و مامایی از سال 73 در اختیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار گرفت و ساخت این دانشکده در سال 84 به اتمام رسید.

وی خاطر نشان کرد: ساختمان این دانشکده در زمینی به مساحت پنج هکتار احداث و سازه‌های ساختمانی آن در 10 هزار مترمربع بنا شده است.

به گفته این مسئول با پیگیری‌های انجام گرفته از سال 86 رشته‌های گروه پیراپزشکی که در گذشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی رشت پراکنده بودند به این دانشکده منتقل شدند و نام دانشکده پیرا پزشکی در کنار نام دانشکده پرستاری و مامایی جای گرفت و هم‌اکنون ریاست هر دو دانشکده با وی است.

رئیس دانشکده پیرا پزشکی شرق گیلان با بیان اینکه تمام رشته‌های مربوط به بیمارستان به جز رشته پزشکی در این دانشکده وجود دارد اذعان کرد: هم‌اکنون چهار رشته علوم آزمایشگاهی رادیولوژی، هوش‌بری و اتاق عمل در دانشکده پیراپزشکی و دو رشته پرستاری و مامایی در دانشکده پرستاری مامایی دانشجو می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه این رشته‌ها در دو مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته است ادامه داد: در گذشته از این دانشکده دانشجویان در مقطع کاردانی فارغ‌التحصیل می‌شدند که اکنون مقطع کاردانی از این دانشکده حذف شده است.

نیکوکار درباره رشته‌های کارشناسی ارشد در دانشکده مذکور تصریح کرد: در این زمینه نیز اقدام‌هایی انجام گرفته و به‌زودی رشته‌ زیست فناوری پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد که به تصویب هیئت بردتخصصی این رشته و شورای علوم پایه رسیده، از طرف شورای عالی گسترش ابلاغ می‌شود.

وی افزود: در سفر نخست هیئت دولت اعتباری معادل 200 ملیون تومان به این دانشکده اختصاص یافت که توانستیم آزمایشگاه‌های این دانشکده را تجهیز کنیم و هم‌‌اکنون آزمایشگاه‌های این دانشکده از سطح قابل قبولی برخوردار هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به کشت سلول‌های بنیادی در دانشکده پیراپزشکی شرق استان اشاره کرد و یادآور شد: در آزمایشگاه‌های این دانشکده کشت سلول‌های بنیادی جدا شده است.

 

 این مسئول اضافه کرد: این طرح تحقیقاتی که توسط سمیه کاظم‌نژاد لنگرودی در دانشکده انجام گرفته تاکنون مقالات و گزارش‌های متعددی از این طرح تحقیقاتی به سراسر کشور ارسال شده است.

نیکوکار تصریح کرد: در آزمایشگاه‌های این دانشکده طرح‌های تحقیقاتی در زمینه‌ میکروب‌شناسی و مولکول و مقاومت دارویی انجام می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده یکی از سیاست‌های این دانشکده این است که فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف می‌توانند با مراجعه به این دانشکده طبق توانمندی‌هایشان پروژه‌های مختلفی در زمینه‌های متفاوت میکروب‌شناسی در اختیار گیرند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی لنگرود در باره برپایی کنگره و کارگاه‌ها در این دانشکده افزود: در سال 89 کنگره‌ سراسری میکروب‌شناسی ایران در منطقه‌ مدیترانه‌ شرقی برای نخستین بار در لنگرود برگزار شد که تأثیر‌ بسیار خوبی برای شناسایی این دانشکده در سطح کشور داشت.

این مسئول ادامه داد: همچنین در این دانشکده مرکز کشوری کیفیت و اعتبار‌گذاری تشخیص مالاریا قرار دارد که تاکنون دو کارگاه کارشناسی در 3 سال اخیر برگزار شده است.

نیکوکار با اشاره به برنامه‌های آینده این دانشکده اضافه کرد: ساخت سالن ورزشی به مساحت یک‌هزار و 200 مترمربع از برنامه‌های آینده این دانشکده است که بودجه‌ آن تأمین شده و اکنون در مراحل انتخاب پیمانکار هستیم.

وی با تصریح بر اینکه این دانشکده از 170 دانشجو در بدو تاسیس به 900 دانشجو در مدت هفت سال رسیده متذکر شد: این امر نشان‌دهنده‌ رشد خوب دانشکده‌ پرستاری و مامایی لنگرود در شرق گیلان است.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی لنگرود ابراز داشت: دانشجویان زیادی در این دانشکده موفق به ارائه مقالات ASA شده‌اند و این امر نشان‌دهنده سطح بالای دانشجویان این دانشکده است.

این مسئول افزود: با انتقال رشته‌های پیراپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی به دانشکده پرستاری و مامایی، دانشجویان این رشته‌ها هویت مستقل خود را پیدا کرده‌اند و هر ساله در روزهای علوم آزمایشگاهی رادیولوژی پرستار و مامایی جشن‌هایی برای این دانشجویان برگزار می‌شود.

به گفته نیکوکار فارغ‌التحصیلان این دانشکده از طریق حضور در بیمارستان‌ها کمک شایانی به ارتقای سلامت جامعه می‌کنند.

وی یادآور شد: تاکنون 60 درصد دانشجویان این دانشکده غیر بومی و 40 درصد آنها بومی هستند که با تغییر سیاست‌ها این میزان به‌زودی تغییر می‌یابد.

به گزارش فارس دانشکده پرستاری و مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان واقع در لنگرود دارای یک خوابگاه دخترانه به ظرفیت 200 نفر و یک خوابگاه پسرانه به ظرفیت 70 نفر است که به تمام دانشجویان غیر بومی و نیز بومی با فاصله‌های دور حتی در ترم اول واگذار می‌شود.

انتهای پیام/ن10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول