اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر داد

شناسایی 1134 نفر مبتلا به HIV در هرمزگان

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تاکنون هزار و 134 نفر در هرمزگان مبتلا به ویروس HIV در هرمزگان شناسایی شده‌اند که از این تعداد 981 نفر مرد و 153 نفز زن هستند و 855 نفر از آنها زنده هستند.

شناسایی 1134 نفر مبتلا به HIV در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمد شکاری ظهر امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی در سالن اجتماعات استانداری اظهار داشت: تاکنون هزار و 134 نفر در هرمزگان مبتلا به HIV شناسایی شده‌اند که از این تعداد 981 نفر مرد و 153 نفر زن هستند.

وی با اشاره به معضلات HIV و ایدز در جوامع خاطرنشان کرد: ایدز علاوه بر تاثیرگذاری بر سلامت تاثیری بر عوامل اقتصادی و اجتماعی در هر جامعه دارد به طوری که از 30 سال گذشته تاکنون 279 نفر مبتلا به ایدز در هرمزگان فوت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: موضوع ایدز تنها سلامت محور نیست و تمام سازمان‌ها و نهادها و به ویژه نهادهای فرهنگی اجتماعی نقش بسزایی در آموزش و پیشگیری از بیماری ایدز خواهند داشت.

وی با اشاره به روند انتقال ایدز در استان هرمزگان ابراز داشت: الگوی انتقال HIV در استان هرمزگان از طریق اعتیاد تزریقی 63 درصد، آمیزشی 25 و چهار دهم درصد، مادر به کودک دو و سه دهم درصد و ناشناس 12 و 4 دهم درصد است.

شکاری همچنین از افزایش آمار مبتلایان زن در استان نسبت به کشور بیان داشت: آمار مبتلایان زن در کشور 9 و دو دهم درصد است که این آمار در استان هرمزگان 13 درصد محاسبه شده که نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان تغییر الگوی انتقال ایدز به سمت آمیزشی را از مسائل هشدار دهنده در هرمزگان دانست و افزود: از سال 1383 با عوامل کنترلی اعتیاد تزریقی رو به کاهش بوده است اما انتقال آمیزشی شیب رو به بالایی دارد که باید در این زمینه مداخله‌های فرهنگی اجتماعی صورت گیرد.

وی تقویت اعتقادات مذهبی و فرهنگی را در بالا بردن پیشگیری و کنترل از بیماری ایدز موثر دانست و افزود: سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی باید به طور جدی به بحث آموزش و پیشگیری از بیماری ایدز ورود پیدا کنند زیرا فرهنگسازی و آموزش نقش مهمی در ارتقا سطح آگاهی خانواده‌ها خواهد داشت.

شکاری در بخشی از سخنان خود بیان داشت: انگ‌زدایی از بیماران ایدزی از گسترش این بیماری جلوگیری می‌کند، منزوی کردن افراد مبتلا به ایدز از جامعه باعث می‌شود احساس کنند که با مراقبت از خود یا دیگران چیزی را به دست نمی‌آورند و این امر مانع بزرگی در راه شناسایی داوطلبانه این بیماران است.

انتهای پیام/و20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول