اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کسی گندم کشاورزان مراغه را نمی‌خرد

خبرگزاری فارس: آفت سن گندم کشاورزان مراغه را غیرقابل خرید کرده است.

کسی گندم کشاورزان مراغه را نمی‌خرد

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه، سن ‌حشره‌ای است که از گندم تغذیه می‌کند، این حشره مهاجم علاوه بر کاهش مستقیم میزان محصول با تزریق ترشحات بزاقی خود که حاوی آنزیم‌های پروتئاز می‌باشد باعث تغییرات شدیدی در دانه یا آرد حاصل از گندم سن‌زده می‌شود.

این تغییرات کاهش گلوتن گندم و ارزش نانوایی آرد را در پی دارد؛ به گونه‌ای که خمیر حاصل از این آرد فوق‌العاده سیال و چسبناک می‌شود که برای تولید تجاری نان مناسب نیست.

رئیس اداره تعاون روستایی مراغه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مراغه گفت: آفت سن کیفیت گندم تولیدی کشاورزان را به قدری پایین آورده که غیرقابل خرید است.

فیروز جودی افزود: با گذشت 15 روز از آغاز برداشت گندم و یک هفته از آغاز خرید گندم مازاد، گندم از کشاورزان مراغه‌ای خریداری نشده است.

وی افزود: کیفیت گندم تولیدی امسال کشاورزان شهرستان به قدری پایین است که برای خوراک دام و طیور نیز غیرقابل استفاده است.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مراغه گفت: امسال تولید گندم در این شهرستان 40 درصد کاهش یافته است.

جواد کاظمی، تنش خشکی و کاهش 130 میلیمتری بارش‌ها را عامل کاهش تولید گندم در مراغه اعلام کرد.

وی، تولید گندم در 32 هزار هکتار اراضی مراغه را 60 هزار تن اعلام کرد و افزود: این میزان امسال 40 درصد کاهش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه در ادامه گفت: متوسط بارندگی در مراغه 360 میلیمتر که که این میزان در سال‌جاری کمتر از 129 میلیمتر است.

کاظمی، شیوع آفت سن را از دیگر مشکلات گندم‌کاران در مراغه اعلام کرد و افزود: کاهش تولید گندم در اثر خشکسالی بیشتر از آفت سن است.

گزارش فارس حاکی است، ایوب ایرانی‌فام معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی پیش از این اعلام کرده بود، از خرید گندم‌هایی که بیش از دو درصد آلودگی دارند خودداری خواهد شد.

وی افزود: یکی از فاکتورهای مهم در تولید کیفی نان دقت در خرید و نگهداری گندم‌های مرغوب و جلوگیری از ورود گندم‌های سن‌زده بالای دو درصد به سیلوهاست، به همین علت با هدفمندسازی یارانه‌ها و سیاست دولت برای بالا بردن کیفیت نان‌های تولیدی، امکان خرید گندم سن‌زده وجود ندارد.

ایرانی‌فام با بیان اینکه گندم یک کالای استراتژیک در جهان محسوب شده و به این علت نگرش روی این محصول نگرش خاصی بوده و خودکفایی در تولید آن از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: در سال‌جاری کانون سن‌زدگی در شهرستان‌های ملکان، مراغه و میانه قرار دارد.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول