اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یکی از علمای جمهوری آذربایجان:

عبدالله‌‌اف در کوچک‌ترین زندان دنیا به شهادت رسید

خبرگزاری فارس: ایلچین حسن‌اف صدوقی یک از علمای جمهوری آذربایجان گفت: مرد بزرگی همچون واقف عبدالله‌اف در زندان کوچک دنیا دار فانی را وداع گفت و به مقام شهادت نائل شد.

عبدالله‌‌اف در کوچک‌ترین زندان دنیا به شهادت رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی،  ایلچین حسن‌اف صدوقی در نشست بررسی ابعاد حقوقی شهادت حاج واقف عبدالله‌اف اظهار کرد: حاج واقف را با بیماری قلبی که داشت در زندان مخوف رژیم زیرشکنجه نگه داشتند زندانی که حتی اگر افراد سالم را آنجا حبس کنند بیمار می‌شود.

وی این زندان را در شأن حاج واقف ندانست و گفت: حاج واقف در جوانی به منظور ادامه تحصیل کشور را ترک کرد و در کشوری که فساد بیداد می‌کرد به تحصیل پرداخت و بعد از استقلال ظاهری دوباره به کشور خود برگشت تا خدمات شایانی به مردم و دولت خود ارائه دهد که به خاطر دفاع از حقوق بشر اسیر حصارهای میله‌ای شد.

 صدوقی افزود: حاج واقف و اعضای حزب اسلام در پی اعتراض به ممنوعیت حجاب در مدارس متوسطه بازداشت شدند که متاسفانه دادگاه باکو آنها را به اتهامات ساختگی نظیر تلاش برای اغتشاش و نگهداری سلاح و حمل مواد مخدر به حبس‌های طولانی محکوم کرد.

وی تصریح کرد: دولت باکو می‌خواهد با چنین اتهام‌هایی تصاویری را در ذهن مردم حک کند تا از بدنامی چنین شهدایی در تاریخ اشاعه شود.

صدوقی، این کار دولت را ناموفق اعلام کرد و گفت: نواب صفوی‌ها، بهبهانی‌ها،خیابانی‌ها، ثقه‌الاسلام‌ها، ستارخان و باقرخان‌ها همان کسانی هستند که با وجود بدنام کردن آنها توسط دولت‌های وقت، هنوز مردم دنیا به نیکی از آنها یاد می‌کنند.

وی ادامه داد: حاج واقف نخستین شهید شریعت و شهید راه حجاب است و نام نیک او همیشه زبانزد عام و خاص می‌شود.   

این روحانی اهل جمهوری آذربایجان ضمن قدردانی از زحمات کمیسیون حقوق بشر اسلامی شمال‌غرب کشور گفت: ذکر یاد و خاطره حاج واقف عبدالله‌اف توسط مردم غیور تبریز و کمیسیون حقوق بشر اسلامی عاملی شد تا مردم مسلمان جمهوری آذربایجان خود را تنها نبینند.

وی با اشاره به اینکه حق مردم مسلمان در جمهوری آذربایجان ضایع می‌شود، گفت: آذربایجان سرزمین اسلام و شیعه است و ضایع شدن حق در چنین کشوری جای افسوس دارد.

صدوقی تصریح کرد: حاج واقف عبدالله‌اف در مدت 10 روز بازداشت دو بار سکته قلبی کرده بود و بدون اینکه حکمش صادر شود در زندان محبوس شد و جای تاسف است برای کشوری که بدون امضای اجرای حکم دادگاه مسئولان خودسر حکم صادر می‌کنند.

وی اظهار کرد: با وجود اعلام بیماری حاج واقف عبدالله‌اف توسط مراجع پزشکی، نهادها و مجامع بین‌المللی و غیرقانونی بودن نگه داشتن ایشان در زندان، وزارت دادگستری آذربایجان به خواسته‌های وکلای این شهید مبنی بر آزادی یا مرخصی این زندانی توجه نشد.

صدوقی در ادامه افزود: دولت آذربایجان اجازه نداد خانواده نگران این زندانی در روزهای پایانی حیاتش با وی دیدار و ملاقات آزاد داشته باشند.

وی اذعان داشت: این رفتار غیر انسانی که علیه آزادی‌های طبیعی انسان صورت می‌گیرد با قوانین بین‌الملل و قوانین حقوق بشر در تضاد است.

انتهای پیام/ل30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول