به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجتالاسلام محمد عرفان در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد اظهار کرد: گاهی اوقات اعمال انسان صحیح هستند اما مورد قبول خداوند واقع نمیشوند.
وی افزود: یکی از شرایط روزه مورد قبول نیز این است که فرد روزهدار با کسی قهر نباشد و از همه دوستان و آشنایان حلالیت گرفته باشد زیرا بر اساس روایات، روزه در حال قهر با دیگران بهرهای جز تشنگی و گرسنگی برای انسان به ارمغان نمیآورد.
این استاد حوزه علمیه قم قهر با دوستان، اقوام و آشنایان را امری بر خلاف تقوای الهی دانست و تصریح کرد: خداوند اعمال را تنها از انسانهای باتقوا میپذیرد.
وی با بیان اینکه قهر بودن با دیگران نوعی ننگ برای انسان مؤمن محسوب میشود گفت: گاهی میتوان با یک تماس تلفنی ساده از کدورتها کاست و حلالیت طلبید تا روزه ماه رمضان تنها گرسنگی و تشنگی محض نباشد و بهرههای معنوی آن نیز نصیب انسان شود.
عرفان ادامه داد: اثر نخست تقوا، قبولی اعمال است و در این خصوص حضرت علی(ع) نیز میفرماید «چنانچه کسی کار خود را همراه با تقوا انجام دهد خداوند آن را میپذیرد» و باید توجه داشت که گاهی اعمال انسان از نظر کمی و کیفی در حد بالایی است اما به دلیل نداشتن تقوا، ذرهای در پیشگاه الهی ارزش نخواهد داشت.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دیگر آثار تقوا در انسان ابراز کرد: به بیان قرآن کریم، خداوند بر کسانی که تقوا پیشه کنند آسان گرفته و کار آنها به راحتی انجام میشود زیرا اراده تشریعی و تکوینی خداوند بر این اساس بنا نهاده شده است.
وی با بیان اینکه تکالیف الهی بسیار آسان هستند گفت: حضرت محمد(ص) نیز میفرماید «من بر دینی آسان مبعوث شدهام» اما انسانها خود موجب سخت شدن عبادتها شده و پیرایههای زیادی به هر یک از آنها بستهاند.
عرفان افزود: به طور مثال ازدواج امری آسان است اما تشریفاتی که مردم برای این امر مقدس در نظر گرفتهاند آن را به مصیبتی برای جوانان تبدیل کرده است.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مهریههای سنگین خوشبختی را به همراه نمیآورد عنوان داشت: ازدواج از جمله امور آسانی بوده است که به وسیله پیرایههای فراوان به یکی از سختترین کارها تبدیل شده است.
وی گفت: مرگ نیز مقولهای ساده برای مؤمنان است اما انسانها این مسئله را نیز با تشریفات گوناگون به یکی از دشواریهای زندگی خود تبدیل کردهاند و در زمان مرگ عزیزان خود ابتدا به یاد مراسم و پذیرایی از دیگران میافتند در حالی که روایات اسلامی تاکید دارند آشنایان باید برای صاحبان عزا غذا آورده و از آنان دلجویی کنند.
عرفان با بیان اینکه تقوا سبب حرکت آدمی در مسیری آسان و بیتکلف میشود ادامه داد: اثر سوم تقوای الهی، نجات از بنبستهای زندگی توسط یاری خداوند است.
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: خودکشی برخی انسانها در مواجهه با سختیها نشانه سست ایمانی آنهاست اما تقوا و ایمان موجب میشود که حتی مشکلات اقتصادی نیز حل شده و خداوند روزی خود را از راهی که گمان نمیرود بر انسان ارزانی کند.
وی گفت: بنبست در زندگی حاصل گناه و کفر است و قرآن مجید نیز در این رابطه میفرماید «دایره آتش دوزخ در همین جهان کافران را در بر گرفته» و دلیل خودکشیهای بسیاری که در کشورهای بیایمان نیز روی میدهد همین مسئله است.
عرفان با اشاره به محفوظ ماندن انسان از آفات و بلایا به عنوان چهارمین اثر تقوا خاطر نشان کرد: قرآن مجید تقوا را مانند لباسی برای انسان معرفی میکند و همانطور که لباس ظاهری آدمی را از گزند خطرات مصون میدارد، تقوا نیز انسان را از گناه و آفات دور ساخته و او را از انواع خطرات میرهاند.
استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر رعایت تقوای توسط روزهداران افزود: تقوا موجب میشود که روزه انسان مورد قبول واقع شده و از فیض الهی بهرهمند شود.
انتهای پیام/و10/د1000